Téměř až seversky minimalistický, pocitově obrovský. Zároveň ale elegantní a nevtíravě zábavný. Tak při prvním setkání působí předobraz budoucích kombi Škody Auto v podobě designové studie pojmenované Vision O. Oproti původním očekáváním však takhle zřejmě nebude vypadat příští Octavie, která má přijít na trh za dva až tři roky. Spíš odhadujeme, že jde o podobu škodováckého kombi, do kterého se v budoucnu Superb a Octavia sloučí.
Zatímco ostatní automobilky segment vozů kombi opouštějí a posílají na trh jedno menší či větší SUV za druhým, Škoda Auto kombíkům zůstává věrná. I proto je v této kategorii od roku 2016 díky Octavii a Superbu evropským lídrem. Vyklidit pole musela jen malá Škoda Fabia Combi.
A designová studie Vision O ukazuje, že o tuhle vedoucí pozici Škodovka nehodlá přijít ani v elektromobilní éře.




Především je Škoda Octavia pro mladoboleslavskou automobilku zásadní auto. Je to tradiční bestseller, který si oblíbili hlavně správci firemních flotil v Česku i na německém trhu, který je pro Škodovku dlouhodobě největší. Zároveň pak Octavia Combi plní roli rodinného auta.
Zdatně jí v tom sekunduje i o třídu větší Škoda Superb, u níž se budoucnost kombi verze v centrále Volkswagenu ještě před pár lety aktivně probírala. Superb Combi nakonec přežil, když dostal přednost před sourozeneckým kombíkem Volkswagenu Passat.
Nová Octavia, nebo ne?
Tvrdit, že designová studie Vision O je předobrazem příští generace Škody Octavia, ale není správné. Automobilka při premiéře totiž oproti očekávání sama uvedla, že „sériová výroba vozidla Vision O, založeného na budoucí platformě koncernu Volkswagen, je plánována na příští desetiletí“.
Nová, případně radikálně omlazená Škoda Octavia se ale na trhu objeví nejspíš už během dvou až tří let. Na co se tak na fotografiích díváte, se nějak dotkne spíš všech dalších modelů s karoserií kombi. A na základě informací, které Forbes ze Škody Auto má, odhadujeme, že jde spíš o předobraz škodováckého kombi, do kterého se v budoucnu modely Superb a Octavia sloučí.




Jaká je tedy jejich budoucnost? Automobilka bude sázet na umírněnost a konzervativnost. Vision O napovídá, že žádné výrazné výstřelky, ať už jde o tvary, nebo barvy, nepřijdou. Minimalistický design, jednoduchost, prostornost a praktičnost jsou to, co se zákazníkům líbí, a mladoboleslavští designéři v čele s šéfdesignérem Oliverem Stefanim jim to hodlají dát.




V interiéru je potřeba se připravit na nové pojetí displejů. Podobně jako nyní představená sériová podoba BMW iX3, i Škoda Auto zkouší zákazníky oslovit úzkým horizontálním displejem pod čelním sklem táhnoucím se od jednoho sloupku ke druhému, který nabízí možnost personalizace informací pro řidiče i spolujezdce.
Další a dnes už nezbytný dotykový displej sloužící jako centrum ovládání většiny funkcí pak „neroste“ z palubní desky, ale v podobě tabletu je zapuštěný na středový panel. Prostor před řidičem a přímo za volantem pak zůstává čistý. Ani v autě pro další dekádu ale nebudou chybět fyzická tlačítka nebo kruhové ovladače klimatizace.




Udržitelný interiér
Pozornost v interiéru budí nezvyklé hlavové opěrky, o které se postaral 3D tisk. „Jsou z materiálu, který se jmenuje Ultrasint TPU. Je to flexibilní, odolný, recyklovatelný monomateriál vyráběný bez odpadu, který nás zaujal natolik, že jsme s ním přišli za designéry s tím, že bychom ho chtěli použít,“ vysvětlila Petra Debnárová ze škodováckého oddělení Color & Trim, které vybírá použité materiály a barvy.
Kouzlo použitého řešení spočívá v tom, že spodní část opěrky je tvrdá, ale část, která se dotýká hlavy, je vzdušná a měkká jako polštář. Debnárová při premiéře zdůraznila, že jde o prototyp, který nyní není možné použít pro sériovou výrobu, ale zároveň dodala, že využití materiálu i výroby budou ve Škodě Auto dál zkoumat.

Jenže hlavové opěrky z bezodpadového materiálu už dávno nestačí. Velká část interiéru, jako je středová konzole, loketní opěrky, palubní deska nebo volant, je potažena materiálem, který obsahuje 65 procent rostlinných složek. Podlaha Vision O je pak navíc pokryta materiálem z rozdrcených a následně slisovaných kusů kůže, která zbyla jako odpad během výroby jiných produktů.
Škodovky poslední dekády sázejí ve velké míře na praktičnost v podobě zdánlivých drobností, které dělají uživatelský komfort o kousek lepší. A i když se může zdát, že už není kde brát, v Boleslavi vždy přijdou s něčím dalším.



Tentokrát jde o vyjímatelný chladicí box na drobné občerstvení, který ukončuje středový tunel mezi předními sedadly, vyjímatelný reproduktor, kryté schránky ve všech dveřích s celkem čtyřmi deštníky, případně magnetické držáky na nabíjení telefonů mezi předními sedadly i pro cestující vzadu. Kdo chce tvrdá data, pak je tu údaj 650 litrů, což představuje objem zavazadlového prostoru.

Koncept, nebo realita?
„Představujeme vám náš designový směr pro následující dekádu,“ tak uvedl představení studie Vision O skupině novinářů člen škodováckého designérského týmu Petr Nevřela, když začal popisovat její vnější design. Podle Škodovky jde o novou generaci designového jazyka Modern Solid.
Světelný podpis zadních světel v podobě písmene C je tak definitivní minulostí. Nově budou škodovky snadno identifikovatelné podle světel ve tvaru písmene T. Efektní je i vzadu červeně svítící nápis Škoda. Chybějící středový sloupek pro tradiční ukotvení zadních dveří je „povinnou“ designérskou školou, která slouží jen pro potřeby designové studie. Do výroby se určitě nedostane.




Přední část auta dlouhého 485 centimetrů dostala masku, která bude časem sjednocovat podobu modelů Škodovky. Tentokrát jí říkají Tech-loop a zahrnuje například i světlomety, které umějí vyjíždět, aby na přivítanou a rozloučenou přivítaly majitele vozu.
Vision O Škodovku do dalšího desetiletí přenáší i z pohledu technologií. Povinností je funkce autonomního řízení, jež umožňuje autu samostatně zvládat všechny úkoly související s řízením, s výjimkou chvil, kdy dojde na silný déšť nebo sníženou viditelnost. Chybět nemůže ani zapojení umělé inteligence, která ve škodovkách funguje v podobě virtuální asistentky Laury.




Kromě toho, že Laura nabízí návrhy tras podle aktuální situace na silnici, pomáhá také s každodenními úkoly, jako je pořizování poznámek z jednání, plánování večeře nebo diskuse o okolí. Režim vyprávění příběhů pak na požádání generuje příběhy pro cestující všech věkových kategorií. Laura navíc pohání aplikaci, která kromě jiného umí kompletně zatmavit okna auta pro maximální soukromí.
„Vision O jsme navrhli z pohledu zákazníka. Vytvořili jsme vůz na základě jeho zkušeností. Žijeme ve světě plném hluku a složitosti, a proto je pro nás hlavní jednoduchost. Vision O nám přináší zpět jasnost a klid v designu a funkčnosti. Je to další úroveň naší filozofie Modern Solid,“ uvedl šéfdesignér Oliver Stefani.
The post Budoucnost Octavie i Superbu? Škodovka odhalila designovou studii Vision O appeared first on Forbes.