Pátek 22. srpnaSvátek má Venku je 20 °C, Zataženo

Byly průkopnicemi, teď zavírají obchod. Proč už Pokojovky neprodávají pokojovky?

Forbes Před 5 hodinami

Dlouhou dobu platily za průkopnice tuzemského byznysu s pokojovými rostlinami. Před několika dny zakladatelky projektu Pokojovky, Aneta Vachová, Rozi Zacharov a Zuzana Štefanides, oznámily, že uzavírají obchod na Hradčanské a omezují chod e-shopu. Soustředit se nově chtějí primárně na „zelené služby“. Proč?

Když v roce 2017 začínaly tři kamarádky Aneta Vachová, Rozi Zacharov a Zuzana Štefanides se svým zeleným projektem Pokojovky, byly – například vedle brněnských Kvítek v bytě – jedny z mála, kdo se v Česku věnoval pěstování a prodeji stále populárnějších pokojových rostlin. 

Během let fungování projektu se jim vedle provozování úspěšného Instagramu (ten má dnes přes 51 tisíc sledujících) povedlo vydat dvě knihy s návody na péči o pokojovky, spustit vlastní e-shop a vedle pravidelných webinářů a workshopů také otevřít zelenou prodejnu v rušné části Prahy 6.

Ta ale nyní končí a e-shop, kde byly k sehnání nejrůznější exotické pokojové rostliny od asparágu po zamiokulkas, bude od září fungovat jen v omezeném režimu a zákazníci v něm budou moct koupit jen speciálně vyráběný substrát či designové květináče. Projekt Pokojovky to před několika dny oznámil na svém Instagramu. 

„Za rozhodnutím zavřít prodejnu a omezit fungování e-shopu je dlouhé a zevrubné přemýšlení. Částečně nás k němu dovedl i kouč, kterého jsme společně s kolegyněmi začaly navštěvovat. Krok však dává smysl nejen ekonomicky, ale i osobně,“ uvedla pro Forbes Rozi Zacharov, jedna ze zakladatelek a jednatelek firmy. 

Důvodů je podle ní hned několik, hlavním pak nárůst konkurence. „Začínaly jsme v době, kdy tu konkurence nebyla téměř žádná a lidé neměli možnost koupit si kvalitní pokojovou rostlinu od erudovaného prodejce. I proto jsme měly úspěch,“ vzpomíná Rozi Zacharov na začátky před osmi lety. 

Tehdy Pokojovky naskočily na celosvětovou zelenou vlnu, kdy bylo téměř nemožné nevlastnit monsteru či se jako mileniál nezajímat o to, jak správně rosit calatheu. Když se navíc ke zvýšené poptávce přidal poutavý marketing, vlastní produkty, stejně jako edukace a snaha prodávat kvalitní – nenakažené a správně přesazené rostliny – úspěch byl na světě. 

Během let, jak Zacharov připomíná, se však trh zaplnil konkurencí, se kterou Pokojovky nemohly – a ani nechtěly – držet krok. „Nejsme duší obchodnice, nikdy jsme nechtěly dělat věci jen na objem a rozhodně jsme nechtěly soutěžit s dalšími prodejci, kteří nabízejí fíkus o deset korun levněji než my,“ doplňuje. „Prodej pokojovek v kvalitě, kterou jsme chtěly zaručit, se zkrátka přestal vyplácet.“

Nejsme duší obchodnice, nikdy jsme nechtěly dělat věci jen na objem.

Stále přibývající konkurence, která podle Rozi Zacharov svědčí o tom, že poptávka po pokojových rostlinách ani po letech neopadla, tlak na nižší ceny a vysoké režijní náklady spojené s provozováním kamenného obchodu v lukrativní části hlavního města rozhodly. K uzavření obchodu vedl jeho majitelky ale také fakt, že v poslední době registrovaly zvýšený zájem o své „zelené služby“.

I proto Pokojovky omezují fungování v B2C segmentu a od září, kdy z firmy vystupuje Aneta Vachová, se budou soustředit na služby a zakázky pro další firmy a soukromé klienty. V případě byznysu s pokojovými květinami jde primárně o realizace zelených interiérů, péči o pokojové rostliny nejen v kancelářích či kavárnách nebo o soukromé workshopy a další akce spojené s pěstováním pokojovek. 

Jsou to ostatně právě tyto aktivity, které projekt v posledních několika měsících zaměstnávaly vůbec nejvíce. Jen namátkou: Pokojovky jsou podepsané například pod květinovou realizací terasy Burzy cenných papírů Praha, stejně jako pod flagship storem značky Queens, zelenou výzdobou kanceláří Svoboda & Williams, NFCtron a Wikov, kavárnou Prales či Matilda nebo za květinovým návrhem pobočky šperkařství Eppi. 

Častěji také spolupracují s architekty. „V minulosti to fungovalo tak, že si zelenou výzdobu dělali sami a šlo jim primárně o to, jak rostliny v interiéru vypadají, než o to, jak se jim tam daří s ohledem na světlo či vlhkost. Nyní se ale na nás obracejí právě i architektonická studia. Jako by si uvědomila, že rostliny mají skutečně schopnost pozvednout interiér na další úroveň,“ říká k dalšímu směřování Rozi Zacharov. 

To kopíruje zahraniční trend: podobný byznysový vývoj zažívá i The Sill, jeden z nejznámějších amerických byznysů s pokojovými rostlinami, který vznikl v New Yorku v roce 2012 a stál u zrodu celosvětového pokojovkového trendu. Ten minulý rok i z důvodu rostoucích nákladů oznámil uzavření všech svých kamenných poboček a přesun do online prostředí, stejně jako rozšíření nabídky o produkty spojené s péčí o zahradu.

Zacharov na závěr dodává: „Ano, koncem prodeje pokojových rostlin přirozeně končí jedna éra Pokojovek, za kterou jsme nechaly hodně práce. Je ale čas na novou kapitolu. Nostalgie nás nesmí brzdit.“ 

The post Byly průkopnicemi, teď zavírají obchod. Proč už Pokojovky neprodávají pokojovky? appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek