Úterý 06. květnaSvátek má Venku je 14 °C, Polojasno

Česko rozzářilo Milán. Jako značka tu nejde nebýt, říká kreativní šéf Preciosa Lighting

Forbes Před 3 týdny

Preciosa Lighting se vedle dalších českých značek jako Bomma, Brokis nebo Lasvit už tradičně účastní bienále Euroluce v rámci milánského týdne designu. Přímo v expozici jsme se o významu této akce bavili s jedním z kreativních ředitelů značky Michaelem Vasku. 

V příjemném prostoru s béžovým kobercem a textilií obloženými stěnami proudí už několik desítek minut po otevření milánského výstaviště, hlavního dějiště Salone del Mobile, desítky lidí. Denně jich tu po expozici české firmy z Kamenického Šenova projdou téměř tři tisícovky, do konce týdne tak Preciosa očekává návštěvnost až dvaceti tisíců lidí z celého světa.

Nejen pro tuhle českou firmu – ale mnoho dalších, které se prestižní akce v Miláně účastní – jde o vrchol roku. „Na podobě prostoru většinou pracujeme od prosince předchozího roku a v lednu už máme jasno, jak bude naše výstavní místo vypadat,“ líčí Michael Vasku, jeden z kreativních ředitelů firmy s miliardovým obratem. 

Sedí v jednom ze čtyř zákoutí výstavního stánku, nad hlavou mu visí několik desítek skleněných krychlí. V dalších rozích expozice najdeme svítidlo vytvořené z komponent vytvářejících mřížku nebo na milánském týdnu designu poprvé představenou novinku, svítidlo z ručně broušených a vzájemně propojitelných elementů. 

Vůbec největší pozornost návštěvníků ale budí sférická světelná instalace vytvářející iluzi jakéhosi křišťálového deště. Lidé pod ní pózují, někteří dokonce pokládají na zem telefony, aby se zvěčnili v co možná nejoriginálnějším úhlu. Pro jednoho z tvůrců expozice není vřelá reakce návštěvníků žádným překvapením.

Ony interakce byly totiž od začátku tvůrčím záměrem obou kreativních ředitelů, Michaela Vasku a Andrease Kluga, kteří s českou firmou spolupracují už od roku 2014 a od roku 2016 stojí v čele její kreativy. „Abyste do expozice dostali co nejvíce návštěvníků, musíte pracovat s lidskou psychologií,“ říká Michael Vasku. 

Jeho slova dávají v rámci Salone del Mobile velký smysl. Na celém veletrhu najdeme přes dva tisíce vystavovatelů, na Euroluce – zaměřeném na interiérová i exteriérová svítidla – pak vystavuje hned několik stovek značek z celého světa. Když tedy chcete, aby potenciální klienti zamířili právě k vám a ne ke konkurenci, musíte je patřičně nalákat. 

Jak ukázala například fronta před expozicí italského výrobce svítidel Flos, pozornost mnohých dokážou přitáhnout zástupy čekajících lidí způsobené omezeným množstvím návštěvníků v prostoru. Česká firma – dlouho spojena s klasickými křišťálovými lustry – ale sází na něco jiného: své prostory schválně zvenku vizuálně uzavírá, aby v lidech probudila zvědavost. 

„Čím méně toho ukážete navenek, tím více se návštěvníci budou chtít podívat dovnitř,“ říká Michael Vasku. Ve svých návrzích, za které v minulosti obdržel například cenu Red Dot Award, pracuje také s akustikou – proto měkké koberce a textilní obklady na stěnách – a dotykem. K němu tu návštěvníky dokonce aktivně vybízejí, i když křišťálová svítidla běžně patří spíše do kategorie „nesahat“.

Prezentace na Salone del Mobile přijde firmu na desítky milionů korun. Investice je to ale podle slov jejího kreativního ředitele smysluplná: nikde na světě, jak připomíná, nenajdeme takovou koncentraci lidí z oboru, stejně jako možných budoucích klientů značky.

Jak ale poznat, že se tu účast firmě, která své zakázky realizovala téměř ve stovce zemí světa, skutečně vyplatila? Svědčí o efektu instalace například fakt, že se vystavené kusy přímo na místě vyprodají a klienti si je rovnou z výstaviště nechávají instalovat ve svých domovech? To jsou jen střípky toho, co určuje úspěch, myslí si Michael Vasku.

Firma podle něj primárně po skončení podobného veletrhu sleduje poptávku po vystavených produktech a jejich následné prodeje (a ty prý po veletrhu vždy rostou). „Miláno je ale spíše o navazování dlouhodobých obchodních vztahů. Už dávno nejde o veletrh, kde k vám přijdou nákupčí s tabulkami. To se v posledních dvaceti letech hodně změnilo,“ dodává k akci. 

I proto na otázku, zda si může firma tohoto typu (Preciosa z 95 procent vyváží své výrobky do zahraničí, kde má i většinu bespoke projektů) dovolit na Salone del Mobile nebýt, odpovídá rezolutně: „Myslím, že tu nejde nebýt. I když přiznávám, že můj názor je možná emočně zabarvený. Salone je přece jen sen každého designéra nebo architekta už od studií,“ říká.

Že jde o akci, kde se chce prezentovat každá značka se světovými ambicemi, dokládá i na zajímavém – byť pro nábytkářské značky, designéry nebo výrobce svítidel kontraproduktivním – fenoménu: milánský týden designu láká i firmy, které s oborem mají společného jen málo.

info Foto se svolením Preciosa Lighting
Kreativní ředitelé Michael Vasku a Andreas Klug

V minulém roce tu vystavoval například Google nebo Lexus, k akci se běžně připojují i primárně módní značky. Ty mnohdy navyšují ceny pronájmů prostor nejen v centru města, kterým se dá jen těžko konkurovat, upozorňuje Michael Vasku, rakouský rodák, který plynně díky českým rodičům ovládá i češtinu.

Ta je v Miláně slyšet díky přítomnosti mnoha českých firem překvapivě často a podle kreativního ředitele Preciosa Lighting jen svědčí o tom, v jak dobré kondici tento segment výroby i design v Česku je. Opakem je podle něj jeho rodné Rakousko, které se podobných akcí účastní čím dál tím méně. 

„Důležité je, aby tento úspěch nezpůsobil, že firmy budou se sebou až příliš spokojené,“ říká Michael Vasku. I proto je podle něj nutné stále inovovat. Už dnes pracuje v designérském tandemu na nových produktech, které se po letech odkloní od geometrického tvarosloví – to se vymezovalo proti klasickým křišťálovým lustrům – k tomu organickému. 

Ať už následující kolekce budou vypadat jakkoliv, stále podle kreativního ředitele platí, že jejich primárním cílem bude co nejlépe vytížit výrobní kapacity severočeské sklárny s více než třísetletou tradicí. Že světla stále vznikají v tuzemsku, považuje za jeden z nejdůležitějších závazků vůči firmě a jejím zaměstnancům.

The post Česko rozzářilo Milán. Jako značka tu nejde nebýt, říká kreativní šéf Preciosa Lighting appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek