Většina lidí vnímá populární britský seriál Black Mirror (Černé zrcadlo) jako varování, pro některé velké firmy je ale očividně spíš návodem. A jeho další epizody už možná brzy neuvidíme vůbec, pokud se při sledování nezvedneme z gauče a nezačneme na televizi křičet „Mekáč“, aby z obrazovky zmizela obří reklama na hamburger.
Sociálními sítěmi v posledních dnech hýbe vynález, ze kterého lidé nejsou tak nadšeni, jak společnost Xfinity zřejmě očekávala – přišla se systémem, který dokáže sledovat pohyb lidí pomocí wi-fi.
Funguje to tak, že systém zkoumá signál putující mezi zařízením a „bránou“, tedy routerem, a upozorní na to, když ho něco přeruší. Sloužit to má hlavně k detekci zlodějů, někteří ale mají obavy z možného šmírování obyvatel. Ty přitom nejsou neopodstatněné, jelikož se společnost ke sdílení dat o pohybu přiznává.
„Společnost Comcast může bez dalšího upozornění zpřístupnit informace vytvořené vaším zařízením WiFi Motion třetím stranám v souvislosti s vyšetřováním nebo řízením orgánů činných v trestním řízení,“ píše se na webu společnosti patřící pod komunikačního giganta Comcast.
Společnost Xfinity však není první, kdo přišel s technologickou novinkou, která se setkala spíše s kritikou než s obdivem veřejnosti. Podívejte se na přehled těch nejbizarnějších vynálezů, jaké si nechaly patentovat světoznámé firmy.
Microsoft – pokec s duchy

K rozvoji podivných patentů přispívá i vývoj umělé inteligence a americký softwarový gigant Microsoft se jí rozhodl využít k zprostředkování konverzace s mrtvými. Tedy spíše s domnělou verzí mrtvých, kterou umělá inteligence sestaví z jejich „sociálních dat“.
AI by se tak mohla podívat na zprávy, které mrtvý posílal, fotografie, které fotil, jeho hlas a také příspěvky na sociálních sítích. K vnoučeti by tak mohla umělá inteligence promlouvat například hlasem zemřelé babičky a vyprávět o zážitcích, které prožila.
Pokud si však nebude vědět rady s odpovědí na otázku vnoučete, odpověď vytáhne z úložiště konverzačních dat získaných crowdsourcingem. Stát by se tak mohlo, že stroj s tváří babičky v klidu zalže.
Poukázání na Black Mirror je zde zcela namístě – stejný koncept se objevil i v epizodě Be Right Back z druhé řady seriálu.
Amazon – vibrující náramek

Čas na konverzaci s blízkými budete mít po smrti, teď se musí pracovat. Na ty, kdo budou lenošit, už má Amazon recept – náramek, který jejich špatnou pracovní morálku může nahlásit.
Podle společnosti však má náramek za cíl upozornit zaměstnance, když sáhne po špatném produktu a na jeho vzdálenost od zboží, které má za úkol sehnat. Amazon tak sice nařčení z možného sledování pracovníků odmítá, náramek by ale mohl zjišťovat mnohem více, než jen zda se pracovník pohybuje.
Taková technologie by přitom mohla vést k většímu tlaku na pracovníky, kteří se už teď podle výzkumu Oxfam cítí být sledováni a 41 procent z nich se už v práci nějak zranilo.
Amazon by tím navíc mohl získávat informace o chování člověka, včetně toho, jak často se třeba drbe na hlavě.
Toyota – slzný plyn pro zlobivé

Zloděj se pokusí ukrást auto, Toyota na něj vypustí slzný plyn, a ještě než se jako majitel vrátíte, auto bude znovu krásně vonět. Tento patent japonská společnost vynalezla v reakci na rostoucí počet krádeží vozidel pomocí digitálních technologií.
K zastavení plynu pak vyžaduje blízkost klíčku, bez kterého považuje manipulaci s vozem za „neoprávněné nastartování motoru“.
Jedná se tak o jeden z nejpropracovanějších systémů „voňavek“, které už se sice v některých automobilech vyskytují, před patentem Toyoty je ale nikdo k obraně nevyužil.
Slabiny tohoto systému však některé lidi děsí. Nejenže by zloděj mohl použít plynovou masku a auto stejně ukrást, ale v případě nesprávné detekce by mohl dostat slzným plynem do obličeje i samotný majitel.
Rizikem by bylo i to, kdyby zloděj, který dokáže automobil otevřít na dálku, mohl tento systém spustit na dálku také.
Ford – unikající auto

Nápady ohledně budoucnosti aut má také americká automobilka Ford, která zase míří na neplatiče. Patentovanou má metodu, jak opožděným plátcům leasingu pořádně zatopit – například vypnutím topení.
Čím déle bude dlužník ignorovat připomínky a upozornění, tím méně funkcí bude ve voze fungovat. A až už nebude fungovat rádio, GPS ani automatické zavírání dveří, automobil začne vyluzovat nepříjemné zvuky.
Pokud ani to neplatiče nepřesvědčí, neotevře auto o víkendu řidiči dveře. Pokud ani to nepomůže, auto pomocí kamer ukáže, kde je, aby mohlo být zabaveno. No a pokud umí jezdit samo, jednoduše odjede.
„Ha, ale co když autu fyzicky zamezím odjet?“ může si pomyslet hypotetický neplatič. Ani tady ale Ford nezaváhal – když vůz nedokáže projet, zavolá policii.
Kritiku automobilka odráží tvrzením, že vlastnictví tohoto patentu přece automaticky neznamená, že jej někdy bude používat.
Amazon – klec na pracovníky

Pokud by se pouhý náramek zdál málo, Amazon jde v patentech týkajících se pracovníků mnohem dále. Nechal si zaregistrovat například klec, která by se po skladu pohybovala s člověkem uvnitř.
Díky kleci by se podle Amazonu zaměstnanci mohli dostat i na pracoviště, na které by jinak měli zakázaný přístup – mnohdy protože se na nich pohybují roboti. Když je ale potřeba tyto stroje opravit, mohla by klec s robotickou paží pomoci.
Být hodiny zavřený v malé kleci se ale zaměstnancům nezamlouvalo a vedení společnosti si přešlap uvědomilo.
„Někdy se k patentování předkládají i špatné nápady,“ připustil Dave Clark, viceprezident provozu společnosti, která podle něj našla mnohem lepší řešení. Tím je speciální vesta, která zamezí robotům pohybovat se v blízkosti lidí.
Sony – interaktivní reklama

Vyskočte z gauče a zařvěte jméno značky, nebo napínavý film nedokoukáte. Takový vynález si nechala patentovat japonská společnost Sony, která mimo jiné přišla i s dalšími formami interaktivních reklam.
Další část patentu ukazuje muže, který, aby reklamu na hamburgery zrychlil, musí gestem přesunout okurku mezi housky. Reklama by přitom sledovaný pořad nezastavila, ale buď ho částečně překryla, nebo jeho části nahradila.
V jiných případech by to zase umožňovalo nakupovat přímo z reklamy. Kdo by tak dostal chuť na pizzu po jejím objevení se na obrazovce, mohl by si ji pohybem ovladače rovnou objednat.
Amazon – cestování časem

A ještě jednou společnost miliardáře Jeffa Bezose. Amazon ví, co uděláte, ještě než to opravdu uděláte. Nebo si to alespoň myslí – a technologii pro to si patentoval.
Když tak vycítí, že bude po nějakém produktu poptávka, zašle ho směrem k lokaci bez upřesnění místa doručení. Když si ho pak zákazník opravdu objedná, už jedoucímu autu systém přiřadí adresu jeho domova.
Predikce má přitom podle Amazonu vycházet z dřívějších objednávek a „dalších faktorů“. Zákazník, který s hrůzou zjistí, že mu téměř došel toaletní papír, by ho tak mohl mít brzy po objednání za dveřmi. K plnému využití patentu však Amazon zatím nepřistoupil.
Zodiac Seats France – z očí do očí

Pokud vám při letu tisíce metrů nad zemí chybí atmosféra jako v přeplněné tramvaji, společnost Zodiac Seats France přišla s řešením.
Cílem jejího neobvyklého sezení je hlavně ušetřit, klidně by ho ale mohla propagovat i jako seznamku. Letět několik hodin s tváří směrem k dvěma neznámým pasažérům zní jako zápletka z romantického filmu. Nebo hororu.
Tak to viděl i Phil Edwards z magazínu Wired, který to nazval „nejhorším nápadem na sezení v letadle všech dob“. Přestože firma zdůrazňovala více místa pro ruce a ramena pasažérů, ani Adama Clarka Estesa z webu Gizmodo nepřesvědčila.
„Skoro to vypadá jako špatný vtip nebo nějaká pomýlená narážka na strach z neznámého sériového vraha,“ napsal Estes.
Roku – pauza na reklamu

Zvoní vám telefon, tak stisknete na ovladači tlačítko pauza a hovor přijmete. Jenže v tu chvíli se televize znovu rozhovoří – a teď se vám v nejnevhodnější chvíli snaží něco prodat.
Na takovou technologii podala patent americká společnost Roku, která vyrábí digitální přehrávače a distribuuje streamovací služby, a chce pomocí ní lépe cílit inzerci. Systém je totiž personalizovaný a sám určí, která reklama se nejvíce hodí ke sledovanému pořadu.
Jako u řady z jiných zmíněných patentů ale ani Roku nemá zájem ho prozatím využívat. Podle společnosti je běžné, že technologické společnosti v rámci výzkumu patentují mnoho nápadů, ale také mnoho z nich nevyužijí.
To ale není pravda u novinky, která překvapila uživatele letos v březnu. Místo pauz se Roku rozhodlo zobrazovat reklamy při startu zařízení, ale někteří zákazníci reagovali, že v takovém případě přestanou zařízení společnosti používat. Podle Roku však není jisté, zda se rozhodnou tuto funkci zachovat.
The post Cestování časem a řvaní na televizi. Giganti byznysu patentují dystopické výmysly appeared first on Forbes.