Středa 09. červenceSvátek má Venku je 14 °C, Skoro Zataženo

Deník z Varů: Tolik Vietnamců v Thermalu ještě nebylo. Tleskalo se jim vestoje

Forbes Před 11 hodinami

Rodinné drama z prostředí chebských stánkařů na přelomu milénia bylo zdaleka nejchtěnějším lístkem festivalového úterý. Měli byste na film Letní škola, 2001 udělat v kinech stejný nájezd jako ve snímku činí ČOIka na vietnamskou tržnici?

První český viet-film, píše se na plakátu celovečerního debutu režiséra Dužana Duonga Letní škola, 2001. Jde jistě zčásti o marketingové heslo, které slibuje poodhalit život stále poněkud tajemné menšiny, zároveň však znamená jisté závaží, jež zavání odpovědností – zevnitř komunity točíme poprvé, proto je třeba všechno ukázat „správně“.

Duong, zástupce generace Vietnamců vyrostlých v Česku, však nemá potřebu Vietnamce lakovat na růžovo, vždyť jeho film takřka otevírá zmiňovaný zásah České obchodní inspekce, která si přišla došlápnout na prodejce nabízející v chebské tržnici padělané zboží mezinárodních značek. Jeden ze stánkařů na úředníky vytáhne i mačetu.

Vracíme se ale na periferii Čech přelomu milénia, takže se snímek halí spíš do barev pestrobarevného sebeironického retra, v němž se přirozeně potkává estetika vysílání regionálních televizí s pokémonovou mánií, jež rezonuje i s dneškem.

Vždyť hlavní hrdina shlížející s výrazným červeným účesem z obřího plakátu na skále pod bazénem Thermalu vypadá jak zástupce současné generace Z. 

Výsledek ale překvapivě není žádným rozjíveným BANGERem, jak se jmenoval jiný specificky mladý český snímek promítaný před několika lety ve festivalovém Zvláštním uvedení. Duonga to táhne spíš k žánru rodinného dramatu, v němž k sobě v intimních close-upech hledají cestu otec a dva synové, z nichž se jeden do Česka vrátil po deseti letech ve Vietnamu.

Duong zvolil narativní strukturu, v rámci níž nahlíží na několik stejných událostí v rámci několika hodin pohledem třech postav. To ale bohužel nemá kýžený zásah vzrušeného odhalování tajemství, protože otcova „kriminální“ linka se protne se synovou „identitární“ spíš jen tak mimochodem, protože to scenáristé chtěli. Dramaturgie tady měla být mnohem pečlivější.

„Tolik Vietnamců v Thermalu ještě nebylo,“ smál se před projekcí ve Velkém sále Duong, jehož po necelých dvou hodinách publikum odměnilo bouřlivým potleskem vestoje. 

Letní škola, 2001, která prý před červencovou distribuční premiérou chystá i netradiční reklamní kampaň po večerkách, však podtitulem “první český viet-film” slibovala jinými slovy i originální výraz, který ovšem v chlácholivých klišé rodinných usmiřování ve finále úplně nenašla.

The post Deník z Varů: Tolik Vietnamců v Thermalu ještě nebylo. Tleskalo se jim vestoje appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek