Za desítky let své existence si Festival Krumlov vydobyl pevnou pozici na poli přehlídek klasické hudby. Za opulentními kulisami i jmény špičkových českých i zahraničních hudebníků ale stojí moderní vedení, které představuje Gabriela Rachidi.
Jak udělat z rodinného odkazu relevantní záležitost? A jak shánět partnery pro festival tak, aby umělecká hodnota značky nijak neutrpěla? „Fundraising opravdu připomíná tvrdý byznys,“ vysvětluje Rachidi. Mladá žena, matka malé dcery, musela několikrát přesvědčovat dlouholeté spolupracovníky i sponzory, že přesně ví, co dělá.
„S festivalem jsem v podstatě vyrostla,“ vzpomíná Gabriela Rachidi. Její otec projekt v devadesátých letech spoluzaložil a dlouho vedl, a předal ho dceři v době, kdy už za sebou měla vlastní kariéru v Londýně.
Tam sbírala zkušenosti v agentuře zastupující umělce od operní pěvkyně Katherine Jenkins po hardrockové Guns N‘ Roses a podílela se na projektech s Plácidem Domingem. Právě tento kontakt ji přivedl zpátky do Česka.
„Potkali jsme se v Praze opakovaně. Jednou jsem ho vzala do Stavovského divadla. On se tam úplně dojal, když viděl jeviště Dona Giovanniho. Řekl, že tam chce udělat výroční projekt. A já to začala organizovat společně s kolegou Radkem Hrabětem. Tím vznikla vlastní agentura tady i spolek Domingo Mozart Prague,“ rekapituluje Gabriela Rachidi.
Tehdy, v roce 2017, se rozhodla pro návrat domů. Tušila, že v Česku se jí nabízí příležitost, na jakou by v Londýně mohla čekat řadu let bez jasného výsledku. Během covidu dostala výzvu ještě větší: otec se Gabriele rozhodl předat vedení krumlovského festivalu.
„Odkoupila jsem práva, bylo to důležité pro naše vztahy v rodině,“ vysvětluje současná ředitelka. Podle ní je dobrý leadership podobným uměním jako to, co můžeme vidět na scéně festivalu. V současné době řídí organizaci s rozpočtem přes čtyřicet milionů korun, sedmdesát procent si musí organizace sehnat sama.
„Z uměleckého rozpočtu nejdražší jsou honoráře a technika. Zveme světové i české špičky, ale klasická hudba se v čisté ekonomice nezaplatí. Proto potřebujeme stát, mecenáše a partnery,“ vypočítává. Těm je Festival Krumlov schopen nabídnout zážitek.
„Už to není o logu na plakátu, ale o zážitku v jednom z nejkrásnějších míst na světě a o spojení dvou silných značek. Nabízíme prostředí pro setkávání s klíčovými klienty a kampaně, kde se značky propojí s kulturní hodnotou,“ je přesvědčena Gabriela Rachidi.

Zasměje se, když vzpomíná na nabídku partnerství starou dvě dekády. „Obsahovala tři body: logo na plakátu, deset vstupenek a moderátor řekne děkujeme. Dneska má naše prezentace dvacet až třicet stran. Propojujeme značky, děláme kampaně, vymýšlíme, co jim festival může přinést.“
Proto Gabriela Rachidi zavedla koncept Festivalové zóny, místo s doprovodným programem přístupným zdarma. „Je to pro ty, kdo si třeba ještě nemohou dovolit vstupenky nebo chtějí klasiku teprve poznat. Koncerty, malování pro děti, letní kino, jóga s hudbou. A je to i místo pro partnery, kde mohou představit svoje značky veřejnosti,“ vypočítává.
Zároveň chce festival v Krumlově přivítat také hosty, kteří hledají luxusní zážitek. „Představujeme si ho i jako čtenáře Forbesu. A proto také máme partnery jako Moët & Chandon, Audi,“ deklaruje.
Možná rovněž léta v zahraničí a práce s často náročnými operními primadonami Gabrielu Rachidi naučily, že luxus se skrývá především v kvalitě servisu. „Musí fungovat první dojem, už na parkovišti, už ve chvíli, kdy dostáváte welcome drink,“ je přesvědčená.
Aby mohla posunout festival na další úroveň, tak by Gabriela Rachidi potřebovala, aby v Krumlově vznikl opravdu přepychový velký hotel. „Není tu zatím ubytování jako Kempinski, ale hosté to městu odpouštějí díky geniu loci. Když uvidíte ten nejlepší výhled z penzionu, prominete hodně,“ spoléhá se.
Jaký je cíl do budoucna? „Chci, aby festival patřil mezi pět nejvýznamnějších v Evropě. Ne podle velikosti rozpočtu, ale podle kvality. Abychom dělali premiéry na míru, zapojovali režiséry, scénografy, choreografy. Abychom kultivovali publikum a společnost.“
Na otázku, zda by chtěla festival rozšířit i do Prahy, ale rezolutně říká: „Ne. Festival a Krumlov jsou spojené nádoby. Objevujeme pořád nové lokace, ještě jsme je všechny nevyčerpali.“
Tématem 34. ročníku jsou Nečekaná spojení, která propojí klasickou hudbu s moderními prvky a neotřelými lokalitami. Program nabídne 45 koncertů včetně české premiéry Händelovy opery Alessandro Severo, zahajovacího večera Nečekané baroko na hladině zámeckého jezírka a scénické Carmen pod širým nebem. Mezi hlavními hosty vystoupí houslista Maxim Vengerov, kytarista Pablo Sáinz-Villegas, vokální formace Take 6 a Štěpán Rak, který zde oslaví své osmdesátiny. Novinkou je Kaplický den hudby 31. července, Festivalová zóna v Klášterní zahradě s bezplatným programem pro všechny generace i benefiční Den s Kuřetem na podporu znevýhodněných dětí.
Na závěr Gabriela Rachidi přemýšlí nahlas o tom, co vlastně znamená vést takový projekt. „S festivalem jsem vyrostla, ale musím si pořád držet nadhled. V tom mi hodně pomáhají kolegové, je to leadership mezi kulturou a byznysem. Musíte mít vizi, ale i neskutečně tvrdou práci s financemi. A musíte umět přesvědčit, že klasická hudba není muzeum, ale něco, co má smysl dotovat, zažívat a rozvíjet,“ uzavírá.
The post Gabriela Rachidi dělá z klasiky zážitek. A z rodinného festivalu v Krumlově značku appeared first on Forbes.