Pátek 20. červnaSvátek má Venku je 20 °C, Skoro Jasno

Hygge, buddha, vlci i býci. Při roadtripu po jižním Plzeňsku stihnete všechno

Forbes Před 1 dnem

Pět míst. Tři děti. Dva dospělí. A pod nohama 245 koní v plug-in hybridním Multivanu eHybrid 4Motion. Cesta za rodinnou pohodou začíná tiše – na elektřinu. Do města klidně bez emisí, za město s jistotou pohonu všech kol. Technologie pracuje, vy si užíváte klid. A ty nejdůležitější cestující vzadu?

První cíl našeho roadtripu: Milínov. Malá obec na jihu Plzeňska, zvlněná silnice, klid. Z okraje Prahy se sem dá dojet čistě elektricky. Plug-in hybrid má baterii o kapacitě 19,7 kWh a dojezd až 95 kilometrů. Na úvod výletu ideální. 

Start bez hluku. Rozjezd na elektriku. Posádka ztichne. Multivan eHybrid 4 Motion se totiž rozjíždí čistě elektricky vždy. Možná čekáte jiný zážeh – místo toho se jen „kloužete“ krajinou. První „kdy už tam budeme“ přichází, až když jsme skoro na místě. Výkon, komfort, prostor. A překvapivý klid.

Hygge? Tady se mu říká Útulnoff

Míříme na farmu rodiny Moulisových, která v Milínově hospodaří už přes sto let. Chovají skot, jehož maso prodávají i do restaurací, zároveň tady ukazují, že vědí, jak jít s dobou, nebo být dokonce napřed. 

Jen co s multivanem zaparkujeme, děti vybíhají do volně přístupné ohrady s ovcemi. Komfort auta je příjemný, ale možnost pohladit si ovce? Ta je prostě neodolatelná. Farma Moulisových se ukazuje jako ideální zastávka na výlet s dětmi – myslí tu na něj v každém detailu. Dokonce vám půjčí poníka, se kterým se můžete projít třešňovou alejí mezi loukami. Naši potomci byli v sedle nadšení. Možná víc než pár minut před tím v pohodlí multivanu.

Ubytovat se dá přímo v areálu farmy nebo na konci vesnice v domě s velkou zahradou, kde se děti můžou sklouznout rovnou do výběhu ke kozám. U vilky mají novou saunu s biobazénem a výhledem do zelené. Jestli je něco relax, tak tohle. 

Ještě o jeden level Moulisovi povýšili pohodu na kopci nad vesnicí, kde uprostřed pastviny postavili designovou dřevostavbu, která je ztělesněním pojmu hygge. Ve spojení s architektem Janem Tyrpeklem vytvořili nádhernou útulnu neboli Útulnoff, jak se tohle místo jmenuje. 

Projít se mezi loukami, natáhnout se do houpací sítě, zpěv ptáků, pozorování srnek… Ze snění nás vytrhává povyk dětí. Je čas zase vyrazit. Útulnoff si dáme příště. A děti necháme doma.

Znovu nakládáme nutně potřebná odrážedla, míče, oblečení, batůžky a naprosto nezbytné plyšáky, což u multivanu ostatně není problém – ačkoli s délkou menší než pět metrů má dodávka rozměry passata, standardní verze nabízí pro zavazadla dostatečný objem 470 litrů a na 5,2 metru prodloužený Long ještě bezmála o tři sta litrů víc i při sedmimístném rozložení vozu. 

Klid himalájské stúpy

Baterku jsme dobyli, takže frčíme zase na elektriku – elektromotory má nový plug-in hybridní multivan dva, jeden na přední a druhý na zadní nápravě. Mimochodem naše verze multivanu disponuje pohonem všech kol a jde vůbec o první model s touto kombinací. Dieselový i benzinový multivan mají pohon jen na předku, nový eHybrid tak získává pořádnou výhodu. 

Za Milínovem začíná terén připomínat horský trek. Bez Himalájí, zato s první buddhistickou stúpou u nás. Postavená je kousek od Spáleného Poříčí na kopci Těnovická skála. Vyjet se dá téměř až k ní a nabízí výhled přes modlitební praporky i atmosféru, kterou byste v Česku nečekali.

Stúpu postavil tým kolem nepálského lámy s podporou lidí z celého Česka. Slouží k rozjímání, což se nám s dětmi příliš nedaří. A tak raději vyrážíme za vlky na Šumavu. Multivan se opět „noří“ do ticha.

Zenový klid a sedačky, co obejmou

Zenový klid ve voze není jen o tichu, ale i o prostoru. Sedadla v obou zadních řadách jsou posuvná a snadno přizpůsobitelná: víc místa na nohy, dál od sourozenců. Děti mají po ruce hračky, knížky, svačiny, a když hrozí nuda, multifunkční stolek to jistí. Po kolejnicích ho snadno posunete až k zadním řadám a roztáhnete Člověče, nezlob (se).

Hodí se i vyhřívání sedadel, které oceníte i po prochladnutí při nečekané průtrži mračen.

Už druhý den na cestě je jasné, že tohle auto je láska. Pro děti i dospělé. Tiché elektrické startování je návykové a automatické přepínání mezi režimy úplně přirozené.

Progresivně řešený plug-in hybridní pohon kombinuje elektromotory s novým, technicky vyspělým benzinovým čtyřválcem, celá sestava je tichá, hospodárná a poskytuje dostačující maximální výkon 245 koní. 

Investice do pohodlí i komfortu

Přepínáme do hybridního režimu, který si sám chytře řídí motory. I když umí jet až 200 km/h, na českých okreskách oceníme hlavně ticho. Jen při větším zrychlení je slyšet zvuk motoru, jinak je jízda klidná šumavská krajina, kam míříme. 

Cestou si dopřejeme krátkou zastávku na dobití, které jde velmi snadno i pro absolutního elektrozačátečníka, a asi za 40 minut je baterka na ideálních 80 procentech. 

Při čekání, které děti kvitují, neb probíhá v raději nejmenované restauraci se zlatými oblouky ve znaku, se derou neodbytné otázky nejmenších členů výpravy. „Koupíme si ho?“ Ne, nejde o dotaz směřující na Happy Meal, nýbrž na samotný multivan. 

A při pohledu na vstupní cenu, která začíná od 1 199 900 korun a o sto tisíc ji ještě může srazit i e-dotace Volkswagenu, jde o docela reálnou otázku. Cenovka samozřejmě může být i o dost vyšší v závislosti na motorizaci a výbavě – cena testovaného vozu už přesahuje o pár tisíc dva miliony korun – a řadu těch příplatkových vychytávek fakt oceníte. 

Třeba do elektrického ovládání posuvných dveří se vyplatí investovat nejen při cestování s dětmi. Klimatizace je elektrická a taky… nezávislá! Zajistí totiž chlazení, ventilaci a vyhřívání interiéru i bez zapnutého spalovacího motoru. Je napájena buď z akumulátorů, nebo z vnější elektro sítě při nabíjení.

Stabilní průjezd Šumavou

Vjíždíme do šumavských lesů a ostrých zatáček, kde se projeví výhoda vysokého výhledu i jistoty v řízení – multivan díky nízkému těžišti a chytrému rozložení hmotnosti (akumulátory, nádrž mezi nápravami i umístění druhého elektromotoru do zadní nápravy) sedí v zákrutách překvapivě dobře.

Stačí přepnout do režimu S a aktivuje se trvalý pohon všech kol, který oceníme i mimo asfalt. Právě čtyřkolka je jedním z důvodů, které vydobyly multivanu v minulosti tak velkou oblibu. Systém 4Motion rozděluje hnací sílu na přední nebo zadní nápravu podle situace.

Díky velkému rejdu kol se v pohodě vytočíme i na malém prostoru. U vlčího výběhu u Srní proto pohodlně parkujeme, projdeme se po dřevěné stezce jen pár metrů nad smečkou a v kavárně u návštěvnického centra dobíjíme nikoli baterie, ale kofein i energii na cestu zpět. Děti si vyzvedáváme na hřišti, které je zaujalo o něco víc než vlci. Vydáváme se vstříc dalšímu zážitku – vracíme se na jižní Plzeňsko.

Konec je teprve začátek

Další metu máme ve vesnici Soběsuky, kde sice žije jen sto lidí, ročně jich sem ale přijíždí kolem třiceti tisíc. Stejně jako my mají jasný cíl: najíst se ve vyhlášené restauraci Angusfarm Soběsuky.

Ačkoli gastronomický poklad by na venkově u Nepomuku hledal málokdo, sem se vyplatí zajet, i když nemáte cestu okolo. Ať už jen na perfektní steak či další hovězí speciality k obědu, nebo na večeři i s přespáním v butikovém penzionu. 

Tohle místo ale není jenom výborná restaurace se stylovým penzionem. Je důkazem, že konec je někdy teprve ten pravý začátek. Před dvěma lety byste tady našli jen spáleniště – vyhlášený podnik, který jen krátce předtím zrenovovali jeho majitelé Marcel a Lenka Klausovi, totiž vyhořel do základů. 

I když plameny spolkly celou střechu i vnitřní vybavení a škody se vyšplhaly do desítek milionů korun, nespálily naději. Marcel Klaus je majitelem miliardové společnosti Klaus Timber, která je největším výrobcem palet u nás. Začínal na nekonečných nočních šichtách v rybárně, pak svůj byznys rozjížděl tak, že s kamarády ručně stloukal kamiony palet. Rozhodně nemá ve zvyku se vzdávat. 

Po požáru ho nadchla vlna solidarity a pustil se znovu do práce. Desítky lidí pomáhaly ve směnách a za sto dní Augusfarma vstala z popela. Nadšení a energii tu cítíte dodnes. 

Chcete si odpočinout a dobře se najíst? Vyrazte do Soběsuk – stojí to za to.

The post Hygge, buddha, vlci i býci. Při roadtripu po jižním Plzeňsku stihnete všechno appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek