Sobota 02. srpnaSvátek má Venku je 15 °C, Skoro Jasno

Končí doba retailová, začíná doba pečující, říká Marek Dvořák z Dr. Maxe

Forbes Před 2 týdny

Lékaři stárnou, čekačky se prodlužují, starost Čechů o vlastní zdraví pomalu roste. Když nás něco trápí, místo, kam se nejčastěji vypravíme jako první, jsou lékárny. Na červnovém Forbes Business Festu o tom hovořil Marek Dvořák, marketingový ředitel největší české lékárenské sítě Dr. Max. Ta patří českému miliardáři Marku Dospivovi.

Kromě longevity Dvořák na festivalu mluvil také o mindsetové transformaci u Čechů.

„V současné době je to zhruba dvaasedmdesát procent případů, kdy narazíme na nějaký zdravotní problém a lékárna je první kontakt s odborníkem na zdraví. Lidé už také často nepřicházejí s problémem, ale ve chvíli, kdy jim ještě nic není. Neptají se pouze na to, jak konkrétní problém vyřešit, ale jak mu předcházet,“ říká Dvořák.

Longevity průmysl stále vnímá jako něco exkluzivního, byť věří, že si tento životní styl může vybrat a dovolit úplně každý. „Když se koukáme na celý longevity segment, neustále jej vnímáme jako prémiový obor. Náš úkol je dostat ho do širokého povědomí,“ popsal marketingový ředitel na eventu.

„Za Dr. Maxe je to přes pět set lékáren a čtyři tisíce zdravotních odborníků. Jsme v kontaktu lidmi, což znamená, že máme prostor udělat z okrajového tématu masovou věc,“ doplnil.

A podle něj určitě nejde o věci, které by si běžní Češi nemohli dovolit: „Asi nikoho nezabije, když se bude alespoň deset minut denně hýbat. Nebo když bude trávit alespoň dvě hodiny v přírodě,“ řekl.

info Foto Honza Nechvíle
Marek Dvořák na longevity pódiu

Podle Dvořáka se především mění přístup klientů ke zdraví. Pacienti chodí do lékárny, ať už jde o doplňky stravy, či tipy, které by člověku mohly zlepšit život.

Češi se podle něj čím dál víc dívají na dlouhodobý trend, jsou otevřenější a zvídavější. „Kdysi člověk přišel do lékárny, pozdravil, požádal o paralen, dostal ho a šel domů,“ řekl a doplnil, že se pacienti v dnešní době ptají čím dál více a jdou hlouběji.

Když se ale v metrice Eurostatu „Jak se zajímáme o zdraví“ porovnáme se státy Unie, zjistíme, že na rozdíl od e-commerce, kde jsme velmocí stejně jako ve výzkumu psychedelik, je to s aktivním zájmem o zdraví zatím trochu ponuré. Česko se nachází skoro na chvostu tabulky.

Dvořák vysvětluje i to, jak snadno může člověk zjistit důležité informace o svém zdraví. „V současné době už během tří minut můžete v lékárně zjistit, jak jste na tom s hladinou cukru, cholesterolu nebo hladinou kyseliny močové,“ popisuje.

To všechno podle Dvořáka umožňuje lékárníkům o lidi pečovat. „Každá informace, kterou jsme schopni poskytnout lékárníkovi, může sehrát veledůležitou roli při vhodném zvolení léčby.“

Dospivova lékárenská síť však čelila, stejně jako prakticky každá firma s technologickou evolucí, výrazné transformaci.

Tato proměna se rozdělovala do tří segmentů. „První výzva je technická, druhou bylo dovzdělat lékárníky, což zpravidla nebyl problém, protože se vzdělávají rádi. Ta třetí byla připravit lékárníky na to, ať dají zákazníkům čas. Naším úkolem bylo automatizovat a robotizovat zázemí lékáren, aby lékárník mohl trávit více času tváří v tvář každému pacientovi,“ popsal Dvořák.

Na závěr se debata překlenula k lékům. „Co je zrovna trendy, ovlivňuje mnoho faktorů. Typicky jde o sezonní věci – jako alergie nebo chřipka,“ uvedl Dvořák. Zhruba čtvrtina až třetina všech vydaných léků jsou ty spojené s trendem longevity. Na otázku, zda tohle číslo stoupá, Dvořák přikývl.

The post Končí doba retailová, začíná doba pečující, říká Marek Dvořák z Dr. Maxe appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek