Ačkoli se v Česku příprava vysokorychlostních železničních tratí vleče a třeba rychlodráha na pražské letiště se připravuje už od roku 2008 a stále ani zdaleka není hotová, realitní investoři s jejich existencí počítají ve svých plánech. Dopravní napojení má totiž obrovský vliv na hodnotu nemovitostí. A už nyní je podle cen realit patrné, které regiony se díky lepší infrastruktuře v budoucnu časově přiblíží Praze.
To, že i pouhý příslib lepší dopravní infrastruktury žene ceny nemovitostí nahoru, potvrzují nejrůznější studie, jež zkoumaly historické příklady v zahraničí. V Londýně měla takový efekt například linka příměstských rychlovlaků známá jako The Elizabeth Line, která propojuje západní a východní předměstí Londýna.
Podle studie poradenské společnosti CBRE kolem stanic této linky vzniklo od roku 2009, kdy výstavba začala, celkem 33 tisíc nových domů a bytů. A růst hodnoty nemovitostí za stejné období byl kolem nových stanic o šest procent vyšší, než kolik činil londýnský průměr.
Podobný efekt mělo na ceny nemovitostí i známé francouzské TGV. Například ve městech Le Mans nebo Vendôme se po zprovoznění vysokorychlostní železnice napojené na Paříž zvedly ceny pozemků a domů o 20 procent. A pokud vezmeme v potaz rovněž růst jejich hodnoty během výstavby, jde o pětatřicetiprocentní nárůst.
Takové příklady se dají najít i v rámci Česka. Ať už jde o nové stanice pražského metra, kolem nichž bývají nejžádanější nemovitosti a podle nejnovější analýzy Metroindex společnosti Flat Zone tam už nenajdete jediný byt s cenovkou pod 100 tisíc korun za metr čtvereční, tak rovněž o dálniční tahy.
„Hezky to bylo vidět například u dálnice D1. Stačilo propojení mezi městy Brno a Kroměříž. Nemovitosti v Kroměříži se po otevření nového úseku zdražily zhruba o patnáct procent. Stejná situace je také v okolí Prahy. Každé zkrácení doby, strávené v autě, vlaku, autobusu či MHD, má pozitivní vliv na prodejní cenu nemovitosti,“ potvrzuje Michal Pich z realitního serveru RealityČechy.cz.
Posun v cenách i poptávce po bydlení přinesla také dokončená dálnice na Ústí nad Labem, která výrazně zkrátila cestu mezi Ústím a Prahou.

Dalším tuzemským příkladem může být Kladno, které už v mnoha ohledech funguje jako další pražská čtvrť. Nemovitosti tam začaly výrazně zdražovat ve chvíli, kdy se začalo investovat do dlouho plánované přestavby železničního spojení, ačkoli realizace celé dráhy je stále v nedohlednu.
Platforma Bezrealitky zase analyzovala změny cenových hladin ve chvíli, kdy je jasné, že dopravní stavba ke konkrétnímu datu opravdu vznikne. V okolí vznikajících dálnic či výrazně zrychlených železničních spojů stoupají ceny rezidenčních nemovitostí přibližně o 30 procent nad krajský průměr.
A čím kratší je dojezd, tím vyšší je pochopitelně cena. Tomu však podle Bezrealitky předchází postupný růst nabídkových cen i v době, kdy se o infrastrukturním záměru zatím jen mluví.
„Tady je však nutné poznamenat, že to ještě neznamená, že kupec bude ochoten na tuto cenu přistoupit. Zejména u tak zásadních projektů, jako jsou vysokorychlostní tratě, je sázka na budoucí zhodnocení pořád ještě spekulativní v dlouhodobém horizontu, byť do pozicování některých lokalit už pravidelně promlouvá,“ upozorňuje mluvčí platformy František Brož.
Potenciálu růstu cen si všímají developeři a realitní investoři, pro něž je zajímavé dlouhodobé uložení peněz například do pozemků. „Z dostupných zdrojů se dá velmi dobře vyčíst, kdy bude dobudována, která stanice metra, dálnice či vysokorychlostní železniční trať. Developerské společnosti své projekty plánují mnoho let dopředu, a právě dopravní dostupnost je pro ně klíčová,“ shrnuje Pich.
Na rozvoj dopravní infrastruktury sází například investiční skupina Salutem Group, jež nedávno představila společný projekt se společností Growth Finance vedenou investorem Petrem Šmídou v Ústí nad Labem.

Rekonstrukce starých bytových domů chce směřovat hlavně do regionů, u nichž je potenciál, že se výstavbou silnic nebo železnic časově přiblíží Praze.
Regiony se tak mohou stát vlastně jakýmsi pražským předměstím. „Bydlet u metropolitního terminálu například ve Středočeském kraji tak může znamenat klidně rychlejší dopravu do centra než třeba z některých okrajových částí Prahy nenapojených na metro,“ poznamenává Brož.
Hodně bude podle něj záležet na množství a charakteru výstavby, což je výzva především pro územní plánování. „Pokud kolem terminálů vzniknou samostatně fungující příměstská centra s plnou občanskou vybaveností, mohou být ceny skutečně prémiové,“ dodává Brož.
The post Lepší dopravní spojení udělá z regionů pražské čtvrti. Alespoň podle cen realit appeared first on Forbes.