Středa 23. červenceSvátek má Venku je 17 °C, Zataženo

Místo e-mailů posílá avatara. O první ředitelskou roli si musela říct sama

Forbes Před 10 hodinami

Vede firmu s obratem téměř tři čtvrtě miliardy korun, patří mezi dvacet nejvlivnějších CEOs na LinkedInu a Forbes ji opakovaně řadí do žebříčku nejvlivnějších žen Česka. Šéfka personální agentury Hofmann Personal Gabriela Hrbáčková už dvacet let čeří HR vody a mění svět personalistiky.

„Za svůj úspěch vděčím tomu, že jsem si o svou první ředitelskou roli řekla sama,“ vypráví šéfka personální společnosti, která má stovku kmenových zaměstnanců a stará se o bezmála tři tisíce agenturních pracovníků.

Hofmann Personal řídí posledních sedm let a pod jejím vedením se obrat firmy více než zdvojnásobil z tří set milionů korun na současných více než sedm set milionů korun.

K HR se přitom Gabriela Hrbáčková dostala náhodou přes obchodní pozici. Začínala jako sales manager v personální agentuře ManpowerGroup. V té době firma získala velkého klienta – americkou IT společnost IBM, která otvírala v Brně novou pobočku a nabírala tři tisíce lidí.

„Byl to obrovský projekt a nikdo si nechtěl na sebe vzít tu velkou zodpovědnost. A tak jsem se do toho pustila, aniž bych věděla, do čeho jdu. Přicházela jsem neustále s nápady, jak by se to dalo udělat, až jsem celý projekt dostala na starosti. A tím začala moje HR kariéra,“ líčí Hrbáčková.

Do centra zaměřeného na globální IT podporu tak s kolegy nabírala sto lidí měsíčně z celého světa. „Tím, že šlo o globální podporu, se tam pracovalo 24 hodin sedm dní v týdnu a potřebovali jsme obsadit pozice v patnácti jazycích. Byli jsme tehdy jedni z prvních, kdo v Česku dělal takhle velký nábor ze zahraničí,“ vzpomíná Hrbáčková.

V ManpowerGroup dál rostla, řídila velké projekty v Česku a na Slovensku, až dostala na starosti budování a certifikaci nové divize Experis zaměřené na technologické talenty a IT řešení.

„Když jsem to celé dala dohromady, tak headhunterská firma začala hledat šéfa této divize. Nikoho ale nenapadlo, že bych ji mohla vést já. Ani mě samotnou. Až na jednom setkání se zahraničním top managementem ze mě vypadlo, jestli bych se nemohla přihlásit,“ vzpomíná Hrbáčková.

info Foto Tomáš Škoda

Do výběrového řízení se skutečně dostala a nakonec ho vyhrála. „I ti šéfové pak říkali, proč je to nenapadlo. Ale kdybych si o tu roli sama neřekla, tak mi ji nikdo nenabídne,“ připomíná šéfka.

„A to je bohužel problém nás žen, že se bojíme říct si o povýšení. I proto je žen ve vedení firem tak málo a Česko v tom zaostává za evropským i celosvětovým průměrem. Na setkání CEO je nás vždy tak pět žen v místnosti plné mužů,“ dodává.

Po jedenácti letech v ManpowerGroup její další kroky zamířily do agentury Randstad, kde budovala od nuly novou divizi náboru kmenových zaměstnanců Randstad Professionals a čtyři roky ji vedla. Další přehození kariérní výhybky přišlo v roce 2018, kdy se stala šéfkou české dceřinky Hofmann Personal.

„Za těch sedm let, co firmu vedu, jsme se neskutečně posunuli. Byli jsme dvanáctí na českém trhu a teď jsme v první pětce. Měli jsme pětatřicet zaměstnanců a dnes jich máme okolo stovky. Dělali jsme jen přidělování agenturních zaměstnanců a v současnosti působíme ve všech odvětvích HR,“ bilancuje Hrbáčková.

Firma pod jejím vedením ve velkém šlape do náboru ze zahraničí. Loni pro své klienty řešila zaměstnávání lidí pětasedmdesáti národností. A v poslední době se soustřeďuje také na AI a další technologie v HR.

„Spousta HR manažerů se AI brání. Ale o práci přijdou paradoxně ti, kteří proti umělé inteligenci budou bojovat, ne ti, kteří ji přijmou a naučí se s ní pracovat. Nové technologie nás nemají nahradit, ale zefektivnit naši práci,“ říká Hrbáčková.

Pomocí umělé inteligence tak klientům například ulehčuje tvorbu směrnic, smluv nebo inzerátů. „Co by vám trvalo normálně dva dny, máte hotové za dvě hodiny,“ pochvaluje si a dodává, že HR manažerům také vytváří avatary, kteří za ně mohou vést školení až v 55 jazycích.

info Foto Tomáš Škoda

„Když máte jako globální firma se spoustou národností kvantum nejrůznějších školení, tak vám to neskutečně zjednoduší život. HR manažer ušetří čas, má jistotu, že na nic nezapomněl, všichni mají jednotný obsah, takže nikdo už nemůže říct: To mi nikdo neřekl. A tím, že mají všichni školení v rodném jazyce, se nemusejí bát, že někdo něco nepochopil,“ popisuje CEO Hofmann Personal.

Své digitální dvojče má i ona sama a její kolegové ve firmě. „E-maily pro zaměstnance jsem už v minulosti nahradila vzkazy přes video, ale natáčení bylo časově náročné. Dnes tak jednoduše vložím sdělení do úst svého avatara. A zaměstnanci si to poslechnou spíš, než by četli dlouhý e-mail,“ srovnává Hrbáčková.

Svého avatara využívá i jako „kolegyni moderátorku“ v podcastu CEO inspirace, kam si zve šéfy firem napříč Českem. Pravidelně přispívá také na LinkedIn a podle žebříčku Future Sales a CzechCrunch patří v Česku mezi dvacet nejvlivnějších CEO na této síti.

„Přestože to na první pohled možná není znát, jsem introvert. Když jsem začínala psát na LinkedIn, tak mi trvalo hodiny, než jsem něco zveřejnila. A před každým dílem podcastu jsem nervózní. Veřejné vystupování není moje přirozenost,“ přiznává Hrbáčková.

Zároveň si ale uvědomuje, že to k roli CEO patří. „Když firma není vidět, tak se jí daleko hůř prodává. Navíc jedno z mých poslání je měnit svět agenturního zaměstnávání k lepšímu. A pokud chci trh posunout správným směrem, tak musím být vidět a slyšet. Takže jsem to postupně přijmula jako nezbytnou součást své práce,“ podotýká šéfka.

Prosazovat změny se snaží i působením v nejrůznějších asociacích. Je předsedkyní a první ženou ve vedení Sdružení pro zahraniční investice AFI, viceprezidentkou Asociace poskytovatelů personálních služeb a členkou představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.

„Je to pro mě cesta, jak mimo jiné bojovat s nelegálními pracovními agenturami. To je obrovský problém, kvůli němuž podle našich výpočtů utíká státu až sedmdesát miliard korun ročně a navíc dochází k vykořisťování lidí,“ upozorňuje Hrbáčková.

Po vypuknutí války na Ukrajině se podle ní navíc situace každý rok exponenciálně zhoršuje. „Ta chobotnice se strašně rozrostla. Hodně nelegálních agentur vlastní ukrajinští bossové, kteří firmu ze dne na den zavřou, najmou si bílé koně a otevřou další. Odhalování těchto struktur je strašně složité,“ tvrdí Hrbáčková.

Jako pozitivní ale vnímá, že se tomuto tématu dostává stále větší pozornosti. „Konečně na to začíná slyšet i ministerstvo práce a sociálních věcí a snažíme se to společně řešit. Pevně doufám, že změníme legislativu, zpřísníme kontroly a zlepšíme komunikaci mezi ministerstvy.“

Další zásadní problém je podle ní složité zaměstnávání cizinců. Od dob jejích začátků v personalistice, kdy trvalo dvanáct až patnáct měsíců dostat cizince do Česka, se doba sice zkrátila na tři až pět měsíců. Ale oproti okolním státům to pořád trvá strašně dlouho.

„Česko kvůli tomu přichází o špičkové odborníky, které si v mezičase přetáhnou firmy v zahraničí, kde celý proces zabere maximálně pár týdnů. Ztrácejí tím české firmy, ale i stát, který přichází o daně ze statisícových mezd, které tito odborníci berou. Měl by existovat zjednodušený postup, jak je sem dostat,“ myslí si CEO Hofmann Personal.

Obrovskou příležitost vidí také v zaměstnávání opomíjených skupin, jako jsou ženy na rodičovské dovolené nebo lidé ve věku nad pětapadesát let.

„Populace neúprosně stárne, ale od firem často slyšíme, že chtějí zaměstnance do čtyřiceti let. Ptám se jich: A mě byste tedy nezaměstnali? Podle těchto kritérií už jsem totiž i já stará nepoužitelná bába. To je požadavek úplně mimo realitu,“ upozorňuje Hrbáčková, podle které by bylo potřeba i větší množství flexibilních úvazků.

info Foto Tomáš Škoda

Vedle byznysu se věnuje také dobročinnosti. Po vypuknutí války na Ukrajině mimo jiné organizovala převozy lidí do bezpečí. A celkem s kolegy pomohla více než sedmi stům Ukrajinců.

„Máme hodně ukrajinských pracovníků, kteří nás prosili, abychom pomohli dostat jejich příbuzné do Česka. Hned první den jsme vzali všechna auta a dodávky a jeli na hranice. Ale byl tam zmatek a moc to nefungovalo. Proto jsme začali shánět autobusy a lidi ochotné jet do válečné zóny, což nebylo jednoduché,“ líčí Hrbáčková.

Nakonec se jí to s kolegy ale podařilo a vypravovali pravidelně několikrát týdně autobusy do Lvova. Na cestu tam je naložili humanitární pomocí a zpátky vozili lidi.

„Nejsilnější byl příběh babičky, která vezla svoje vnoučata přes celou Ukrajinu až do Lvova. Dostala je do našeho autobusu a přivezla je do Ostravy. Tam vyšla z autobusu, předala děti rodičům, kteří žili v Česku, zkolabovala a v nemocnici následně zemřela,“ vypráví Hrbáčková.

I tato smutná doba ale podle ní přinášela pozitivní věci. „Ukázala se česká nátura, kdy se umíme semknout, když jde do tuhého. Neustále nám psali a volali lidé, kteří nám chtěli pomoci a přispět. A obrovský kus práce odvedl náš tým, který držel 24hodinovou pohotovost, protože autobusy přijížděly ve dne v noci.“

Ubytování pro uprchlíky hledali, kde se dalo. A když jim došly kapacity, tak využili i detenční zařízení. „Okolo byl vysoký plot s ostnatým drátem. A když lidé vystoupili z autobusu, tak se báli, že jim chceme ublížit. Utíkali do polí a my jsme jim museli vysvětlovat, že se nemají čeho bát. Bylo to opravdu extrémně náročné,“ vzpomíná Hrbáčková.

Skloubit řízení firmy, působení v asociacích, natáčení podcastů a další aktivity spolu s rodinou se jí daří díky striktnímu rozdělení na pracovní týden a rodinné víkendy.

„Přes týden se věnuji intenzivně práci, ale víkendy mám vyčleněné čistě pro rodinu a děti. A nešlo by to samozřejmě bez podpory manžela, se kterým máme chod domácnosti rovnoměrně rozdělený,“ popisuje Hrbáčková.

Jejím cílem je přitom dostat Hofmann Personal na miliardový obrat. A také ukazovat cestu na vrchol dalším ženám.

„Kdybych si kdysi sama neřekla o první šéfovskou roli, tak dost možná nejsem tam, kde jsem. Jako ženy máme neustále strach, jestli zvládneme rodinu a kariéru. A často už dopředu předjímáme, že to nepůjde. Ale ve finále je to jen o odvaze udělal ten první krok.“

The post Místo e-mailů posílá avatara. O první ředitelskou roli si musela říct sama appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek