Sobota 28. červnaSvátek má Venku je 30 °C, Polojasno

Na skleničku do Mordoru. Jak z rodinného vinařství vyrostl turistický ráj 

Forbes Před 5 hodinami

Začalo to vinařstvím. Pak přibylo lanové centrum. Hotel. Restaurace. Luxusní resort. A najednou je z toho velký byznys a zároveň atraktivní turistický cíl. Máte-li namířeno do rakouského Burgenlandu, měli byste vyrazit po stopách podniků rodiny Scheiblhoferových, mimo jiné několikanásobných vítězů vinařství roku.

Cesta do Tolkienova fantasy Mordoru znamená v podstatě výlet do pekla, do říše tamného pána Saurona. Cesta do Mordoru, jak se nazývá bar v luxusním hotelu The Resort, je naopak jako výlet do ráje – ještě když vás na jeho terase hřeje do zad jarní slunce a vy si vychutnáváte ledovou kávu.

Tak proč Mordor, zarazí vás? Ale místní personál jen krčí rameny: „Jsme uprostřed Burgenlandu, takže jsme taková Středozemě.“

Pokud by chtěli hrát tuto hru, možná to měl být spíš bar Roklinka nebo Valinor, bleskne vám hlavou, ale vem to čert, vždyť název je tady to poslední, co potřebujete řešit. Respektive: nepotřebujete teď řešit vůbec nic. V tom je právě to kouzlo – snad jen zdali pokračovat vínem, či nějakým drinkem…

Víno se pochopitelně nabízí, jelikož vínem to tady celé začalo. V roce 1983, na pěti hektarech založili vinařství Johann a Maria Scheiblhoferovi. V roce 2000 ho přebral jejich syn Erich, který ho vede dodnes. Tohle je rodinný podnik skrz naskrz, dokonce oceněný deníkem Die Presse jako nejlepší rodinná firma v Burgenlandu.

„Bylo mi jasné, že další vývoj našeho vinařství bude možný jen skrze rozvoj turistického centra v Andau. Největší světové vinařské oblasti jsou úzce propojeny s cestovním ruchem – chtěl jsem, aby to platilo i pro nás,“ říká Erich Scheiblhofer, současný šéf celého komplexu.

Erich Scheiblhofer
info Foto Scheiblhofer
Erich Scheiblhofer

Víno bylo tedy jen začátek. V roce 2011 přibyl první hotel, brzy následovalo lezecké centrum Andreasberg. Restaurace The Quarter přivítala hosty v roce 2020 a hned rok nato prošel hotel kompletní přeměnou a dostal nové jméno – The Hangover. Vrcholem celé cesty je pak The Resort, otevřený před třemi lety.

A právě v něm nyní jsme, v nejnovějším a nejluxusnějším projektu, kde uprostřed vinic zažijete v jednom ze 118 pokojů dokonalý relax. Široko daleko vás nic neruší, a tak se můžete nechat rušit jen sami: výletem do sauny, do bazénu nebo na fine dining do restaurace.

Příjemný bonus? Pravděpodobně vás u toho bude provázet slunce. V Burgenlandu, oblasti u maďarských hranic, svítí přes 300 dnů v roce a město Andau, kde se The Resort nachází, leží přímo uprostřed regionu a bývá označované jako nejteplejší místo Rakouska.

I díky příznivému klimatu a minerálně štěrkovité půdě se tam vínu daří. V letech 2012, 2017 a 2019 dokonce vinařství Scheiblhofer získalo cenu pro vinařství roku, což v nabité rakouské konkurenci není jen tak.

Teď operuje na 85 hektarech a vyrábí přes 2,5 milionu lahví ročně: čtyřicet procent bílé a šedesát procent červené. I názvy lahví umějí být svérázné – například Big John na počest otce zakladatele Johanna nebo Dark Lord, který znovu míří na svět Pána prstenů.

„Na prvním místě je u nás samozřejmě vždy kvalita produktu, ale právě kombinace jasné identity a udržitelného podnikání dělá rozdíl,“ dodává Erich k tomu, proč se nebojí nečekaných názvů a odvážných konceptů.

A funguje to. Vinařství i resort expandují, a to nejen v rámci Rakouska. „Naše národní úspěchy a reputace pomalu začínají nést ovoce i mezinárodně. Rostoucí export vín zároveň přivádí do našeho hotelu čím dál víc zahraničních hostů,“ říká Scheiblhofer.

Z rodinného jména už vyrostlo víc než jen synonymum pro špičkové víno. Dnes je to značka, ba i byznysová filozofie – a především ukázka toho, že i z malé rodinné vinice může vyrůst minisvět, do kterého se hosté rádi vracejí.

The post Na skleničku do Mordoru. Jak z rodinného vinařství vyrostl turistický ráj  appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek