17. srpnaSvátek má Venku je 16 °C, Jasno

Nejbohatší Litevec chce prodávat v Česku zelené letecké palivo

Forbes Před 7 hodinami

Litevský miliardář Gediminas Žiemelis nakupuje tuzemské firmy a plánuje dodávat do Česka ekologická letecká paliva.

Český trh představuje pro nejbohatšího muže Litvy Gediminase Žiemelise zajímavou příležitost. Jeho konglomerát Avia Solutions Group půjčuje letadla v nejvytíženějších částech roku aerolinkám po celém světě a je v tomto segmentu největší. Část byznysu –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ servisní středisko BGC v Ostravě –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ má i v tuzemsku.

Teď by mohl na domácí trh přinést něco dalšího. Letos se totiž pustil do mamutího projektu továrny na udržitelné letecké palivo, kterou postaví v lotyšské Liepāje. Fabrika, jež by měla palivo začít vyrábět v roce 2030, bude stát celkem čtyři miliardy eur, v přepočtu bezmála sto miliard korun.

Ačkoli pro rok 2025 se zatím zapojení české pobočky do projektu nepředpokládá, v dalších letech by tomu mohlo být jinak. „Společnost BGS aktivně vede jednání s několika leteckými společnostmi ohledně možného využití udržitelného leteckého paliva,“ řekl pro Forbes Žiemelis.

Pro tak trochu neviditelného leteckého magnáta dává i tak obří investice do zelených paliv smysl. Při současném kurzu nejen Evropské unie se mu také nejspíše v dlouhodobém horizontu vyplatí.

Podle studie analytiků Argus Biofuels Analytics by měly světové kapacity zelených leteckých paliv stoupnout zhruba ze šesti set milionů litrů v roce 2023 až na třináct miliard litrů v roce 2030, jinými slovy dvacetkrát.

Vzhledem k cílům regulátorů směřujícím k uhlíkové neutralitě bude po zelených palivech růst poptávka a podle studie společnosti McKinsey by jejich nasazení mělo vyřešit více než polovinu potřebné kvóty do roku 2050. I proto je čas naskočit na pomyslný vlak právě teď.

„Bez výrazného zvýšení kapacity by poptávka po udržitelných leteckých palivech mohla do roku 2030 převýšit nabídku. Progresivní hráči v leteckém průmyslu využívají k získávání SAF kombinaci strategií, včetně kapitálových investic, aby pomohli rozšířit ekosystém,“ tvrdí analytici McKinsey.

Podle Žiemelise je stále brzy mluvit o tom, za jak dlouho by se jeho firmám mělo podařit stomiliardovou investici zhodnotit.

Očekáváme, že projekt bude způsobilý pro různé podpůrné programy a bude z nich těžit.

„Pokud se však podíváme na širší kontext trhu, v Evropě existuje společné úsilí na vládní a evropské úrovni o urychlení přijetí SAF. Plán klimatických cílů do roku 2030 stanoví SAF jako klíčový faktor pro snížení emisí z letecké dopravy, proto očekáváme, že projekt bude způsobilý pro různé podpůrné programy a bude z nich těžit, včetně potenciální podpory Evropské unie, pobídek místních vlád a institucionálního financování,“ uvedl litevský miliardář.

Klíčová proměnná, která může další rozvoj udržitelných leteckých paliv ještě zrychlit, je postoj světových letišť. Řada z nich s jejich zavedením ve svém byznys plánu počítá a odměňuje ty, kdo je využívají.

Londýnské Heathrow spustilo pro letošní rok program v přepočtu téměř za dva a půl miliardy korun, který má pomoci splatit až padesát procent z ceny udržitelného leteckého paliva, jež je v tuto chvíli zatím dražší než to klasické.

V San Francisku snižují poplatky za přistání, stejně jako amsterodamský Shiphol, kde ještě navíc dávají kolem dvanácti tisíc korun slevu za každé doplnění paliva.

Singapurské letiště Changi začne od příštího roku nasazení udržitelného paliva vyžadovat od přepravců jako povinnost s cílem dostat se prozatím na jedno procento. Japonsko chce podíl udržitelných paliv do roku 2030 zvednout na deset procent.

Další snížení poplatků momentálně v desetitisících korun na jeden let platí také ve Stuttgartu, Düsseldorfu či Mnichově.

Je nutné dodat, že bez podpůrných programů a úlev by udržitelná letecká paliva neměla ekonomicky šanci přežít.

Průměrná cena zeleného paliva je dvakrát až pětkrát vyšší než klasického. K opravdové konkurenceschopnosti mají tedy zelená paliva pod zkratkou SAF (Sustainable Aviation Fuel) zatím daleko. Podle analytiků McKinsey by mohla být cenově konkurenceschopná nejdříve za deset až patnáct let.

info Foto se souhlasem MSID
Ostravské letiště v Mošnově

Případné dodávky paliva do Česka nejsou jediným Žiemelisovým krokem směrem na tuzemský trh. Koncem letošního června oznámila skupina CSG českého miliardáře Michala Strnada prodej své letecké opravárny v ostravském Mošnově. Koupila ji společnost FL Technics spadající právě pod Žiemelisovu Avia Solutions Group.

Generální ředitel společnosti FL Technics Zilvinas Lapinskas k tomu sdělil, že mošnovské opravny významně rozšiřují její síť a portfolio služeb.

„Okamžitě můžeme klientům nabídnout osm plně funkčních slotů pro údržbu letadel, což eliminuje několik let běžně potřebných pro jejich výstavbu a certifikaci. Akvizice nám také přináší zavedenou klientelu a strategická geografická poloha umožňuje pokrytí celé Evropy, severní Afriky a Turecka v rámci tří až čtyř hodin letu,“ prohlásil Lapinskas.

The post Nejbohatší Litevec chce prodávat v Česku zelené letecké palivo appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek