Čtvrtek 17. červenceSvátek má Venku je 14 °C, Zataženo Déšť

Nenávist generovaná umělou inteligencí. Nový trend na TikToku dorazil do Česka

Investigace.cz Před 2 týdny
AI generovaná hádka

„Ty zk*rvený ukáčko, vrať se, odkud jsi přišel, a rovnou na frontu!“ křičí chlápek v tričku s nápisem SPD na muže, kterého potkal v obchodě. Pod příspěvkem s tisíci zhlédnutími najdeme souhlasné komentáře. Jen malé logo umístěné v nenávistném videu vpravo dole značí, že situace se nikdy neodehrála a celý klip je falešný. Podle průzkumů lidé dokážou rozlišovat mezi reálnými a vygenerovanými videi čím dál tím méně.

Jiné video zobrazuje dvě důchodkyně, které se vulgárně hádají nad vajíčky v supermarketu. Že video není pravé, naznačuje opět jen malé logo vlevo dole. Podle srovnávací studie, jež porovnala výsledky z 56 výzkumů provedených v posledních letech, jsou lidé schopni poznat falešné video od pravého s přesností 55,6 %.

Do Česka zkrátka naplno dorazil fenomén urážlivých videí generovaných umělou inteligencí, takzvaných AI clapbacků, tedy krátkých a často vulgárních videoklipů, v nichž mnohdy vystupují nespokojení senioři. Mezi klipy jsou však i videa zjevně útočící na ukrajinské uprchlíky či příslušníky menšin. Slovo clapback označuje „chytrou nebo vtipnou odpověď někomu, kdo vás kritizoval nebo urazil“ čili to, čemu se česky říká „někoho setřít“. AI pak znamená, že videa byla vygenerována umělou inteligencí.

AI clapback videa si za pár týdnů získala značnou popularitu na TikToku či YouTube, kde najdete celou řadu kompilací těch nejúspěšnějších, jednom případě naříklad s více jak milionem zhlédnutí.

Fenomén AI clapbacků se od vtipných replik velmi rychle vyvinul k vulgárním a urážlivým útokům. Dnes už není problém vytvořit realistické a vůči někomu nenávistné video během několika minut, a tak se na TikToku setkáváme s podobnými AI clapbacky napříč všemi zeměmi a jazyky. A to včetně České republiky, například na účtech jako LojzaTV, matejkab nebo hanyss_. Většinou mají stovky až tisíc zhlédnutí, někdy i stovky tisíc. Jako třeba rasistické video pracující se stereotypem nevalné hygieny Indů.

AI clapbacky jsou svými tvůrci často označovány jako humorné či satirické. Jenže podle filozofa Tomáše Koblížka se mnohdy může jednat o rasismus nebo jiný nenávistný projev zabalený do přijatelnějšího hávu.

„U online komunikace, tedy také AI videí, pracující s rasistickým, mizogynním či ageistickým humorem se rozlišují dva protikladné styly: sugar-coating a e-bile,“ vysvětluje Koblížek. Sugar-coating se tváří jako laskavý humor používaný například politickými stranami k tomu, aby běžně odmítané postoje bylo možné snáze prodat širšímu publiku. Důvodem je to, že otevřený rasismus či homofobie by mohly odpuzovat voliče. Pokud je ale řečník podá jako lehčí vtip, u některých lidí bodují.

Na opačné straně škály je podle Koblížka právě e-bile („bile“ v angličtině znamená „žluč“). „Autoři se baví extravagantním urážením, výhrůžkami, obrazy explicitního násilí či nenávisti. Cílem je přitáhnout pozornost publika pomocí šoku a vyvolat silnou odezvu u fanoušků i odpůrců vyjadřovaných postojů. Videa, která jsem viděl, mají blíže k e-bile. Nejde o humor obrušující hrany, ale spíše o brutální typ zábavy, jež chce otřást pozorností,“ vysvětluje Tomáš Koblížek.

O současný masivní nárůst AI clapbacků se zasloužil hlavně nedávno zpřístupněný generátor videoobsahu Veo 3 od společnosti Google. Ten byl uveden na trh letos v květnu a umožňuje generovat hyperrealistická videa dlouhá až 8 sekund. Všechna videa Google označuje nejen skrytým digitálním vodoznakem, ale také charakteristickým logem – stylizovaným nápisem Veo vpravo dole. Díky němu lze tento typ obsahu snadno rozpoznat i v případě, že ho za AI generovaný neoznačí samotný autor videa.

Jenže když si uživatel zaplatí 250 dolarů měsíčně, logo na videích viditelné není. Veo 3 není jediná taková služba, populární jsou i další, jako například Sora od společnosti OpenAI nebo nástroj od společnosti Pika Labs, který je přístupný přes chatovací aplikaci Discord.

Celosvětově ale zůstává nejpopulárnější Veo 3, a to i přesto, že oficiálně je dostupný jen v USA. Geografickou blokaci lze ovšem snadno obejít a video může vytvořit prakticky okamžitě kdokoli a odkudkoli. V redakci investigace.cz jsme zkusili kupříkladu zopakovat scénář norského videoskeče, jenž pracuje s antiasijskými rasovými stereotypy.

Zadání znělo následovně: „Starší muž venčí malého bílého psa. S úsměvem k nim přistoupí mladá žena asijského vzhledu. Sehne se a psíka začne radostně hladit. Úsměv na mužově tváři ale zamrzne a na ženu se podívá s panikou v očích. ‚Držte se dál od mého psa. Snědla byste ho.‘ Poté prudce trhne vodítkem a se psem utíká pryč z obrazu. Žena za ním zůstane nevěřícně a šokovaně zírat.“ Google Gemini s Veo 3 neměl s generováním tohoto scénáře žádný problém.

Fenomén AI clapbacků je starý v podstatě jen několik týdnů a pravděpodobně stojí na úplném začátku. Zatímco teď musí uživatel pro vygenerování videa navštívit speciální stránku, Google plánuje už v létě integrovat Veo 3 přímo do Youtube Shorts, což je populární obdoba TikToku. Na letošním ročníku filmového festivalu v Cannes to oznámil samotný šéf YouTube Neal Mohan s tím, že věří, že to přinese nové kreativní možnosti všem.

Autor textu: Josef Šlerka

The post Nenávist generovaná umělou inteligencí. Nový trend na TikToku dorazil do Česka appeared first on investigace.cz.

Pokračovat na celý článek