Okamžitě po nástupu generativní umělé inteligence se objevily obavy, jak nový vynález ovlivní živobytí lidských pracovníků. Někdo situaci zlehčoval, jiný přinášel apokalyptické scénáře. Teď už se ale něco skutečně děje. Generální ředitelé přiznávají sílící dopad AI a propouštění se začíná rozbíhat.
Micha Kaufman, generální ředitel společnosti Fiverr, která nabízí služby na volné noze, v dubnu rozeslal svým 1200 zaměstnancům oběžník, ve kterém si nebral servítky: „Umělá inteligence si přichází pro vaše pracovní místa. K čertu, jde si i pro to moje,“ napsal. „Je potřeba se probudit.“
Ve svém textu Kaufman podrobně popsal svou představu o umělé inteligenci – že má potenciál pozvednout schopnosti každého z nás: snadné úkoly se stanou bezproblémovými. Těžké úkoly se stanou snadnými. Nemožné úkoly se stanou pouze obtížnými. A protože nástroje umělé inteligence lze používat zdarma, nikdo není ve výhodě. Lidé, kteří se nepřizpůsobí, budou „odsouzeni k záhubě“.
„Slyším, jak se mezi sebou v kanceláři vývojáři baví: ‚Budeme mít za dva roky práci?‘ vypráví Kaufman pro Forbes. „Měl jsem pocit, že si to žádá moje potvrzení. Že to není jen v jejich hlavách, že je to skutečné.“
Mladí a průměrní
Už teď mladší a nezkušenější programátoři zažívají na trhu práce těžší časy. „Celkový počet zaměstnaných začínajících vývojářů ve věku 18 až 25 let od roku 2022, tedy po spuštění ChatGPT, poklesl, byť mírně,“ uvedla Ruyu Chen, postdoktorandka v Laboratoři digitální ekonomiky Stanfordského institutu pro umělou inteligenci zaměřenou na člověka.
Ale není to podle ní jen nedostatek zkušeností, který by mohl v budoucnu ztížit získávání práce, Chen také poznamenává, že trh může být obtížnější pro ty, kteří jsou ve své práci pouze průměrní. V éře umělé inteligence budou mít výhodu jen ti výjimeční.
„V náboru přecházíme od kvantity ke kvalitě,“ říká Chen a dodává, že se společnosti začínají více zaměřovat na zaměstnávání odborníků ve svých oborech. „Vyhlášení experti mají lepší pozici.“ Jde o významnou změnu v oblasti inženýrství v technologickém průmyslu, tedy v povolání, které bylo více než čtvrtstoletí synonymem bohatství a přemrštěných platů.
A nejsou to jen data, která mluví o podstatné změně v jednom z nejžádanějších odvětví.
CEO jdou s pravdou ven
Po letech řečí o tom, jak umělá inteligence pracovní příležitosti spíše rozšíří, než že by pracovníky nahrazovala, se mnozí ředitelé technologických firem konečně začínají upřímně vyjadřovat o dopadech AI na pracovní trh.
Generální ředitel společnosti Anthropic Dario Amodei uvedl, že AI by mohla během příštích pěti let zlikvidovat polovinu všech pracovních míst pro začínající pracovníky v kancelářských profesích a zvýšit nezaměstnanost až o dvacet procent.
Generální ředitel společnosti Amazon Andy Jassy minulý měsíc uvedl, že AI v příštích několika letech „sníží celkový počet našich firemních zaměstnanců“, protože společnost začne „potřebovat méně lidí, kteří budou vykonávat některé z dnes vykonávaných prací, a více lidí, kteří budou vykonávat jiné typy prací“.
Začátkem tohoto roku také generální ředitel Shopify Tobi Lütke zveřejnil oběžník, který poslal svému týmu a v němž uvedl, že rozpočet na nové zaměstnance bude poskytnut pouze na pracovní místa, která nelze automatizovat pomocí AI.
Technologické společnosti již také kvůli umělé inteligenci a automatizaci zmrazily nábor zaměstnanců, nebo dokonce začaly propouštět. V IBM byly v květnu stovky zaměstnanců HR nahrazeny umělou inteligencí v rámci širšího propouštění, které se dotklo osmi tisíc zaměstnanců.
V květnu Luis von Ahn, generální ředitel aplikace pro výuku jazyků Duolingo, uvedl, že podnik přestane využívat smluvní pracovníky pro práci, kterou by mohla vykonávat AI. Sebastian Siemiatkowski, generální ředitel společnosti Klarna, v květnu zase napsal, že firma snížila počet svých zaměstnanců o čtyřicet procent, částečně kvůli investicím do AI.
Minulý měsíc se k personálnímu zemětřesení přidal i Microsoft, když propustil devět tisíc zaměstnanců, tedy asi čtyři procenta své pracovní síly. Společnost výslovně neuvedla umělou inteligenci jako důvod propouštění, ale obecně zvýšila své výdaje na umělou inteligenci a vyzdvihla úspory, kterých díky používání této technologie dosáhla.
Například jen automatizace obsluhy zákazníků v call centrech Microsoftu podle agentury Bloomberg ušetřila více než půl miliardy dolarů. CEO Microsoftu Satya Nadella mezitím v dubnu uvedl, že až třicet procent kódu ve společnosti je psáno pomocí AI. „Takhle to dopadá, když si firma přeskládá priority,“ řekl Forbesu jeden z propuštěných zaměstnanců Microsoftu.
Microsoft na otázky ohledně důvodů propouštění neodpověděl, ale ve svém prohlášení uvedl: „Pokračujeme v provádění organizačních změn, které jsou nezbytné k zajištění úspěchu společnosti na dynamickém trhu.“
Je obtížné určit přesnou motivaci, jež stojí za propouštěním v každé jednotlivé společnosti. Faktorem může být i celkové ekonomické prostředí, poznamenané nejistotou, kterou umocňují nevyzpytatelné celní plány Donalda Trumpa. Mnoho firem také během pandemie nabobtnalo a současná vlna propouštění se snaží napravit nadměrné zaměstnávání.
AI jako výmluva?
Podle jedné ze zpráv, jež začátkem měsíce zveřejnila koučovací společnost Challenger, Gray and Christmas, může být umělá inteligence spíše výmluvou než skutečným viníkem propouštění. Ze zjištění firmy vyplývá, že z více než 286 tisíc plánovaných propouštění v letošním roce jich pouze dvacet tisíc souviselo s automatizací a z nich jen pětasedmdesát bylo výslovně připsáno umělé inteligenci.
Podle Ruyu Chen ze Stanfordu je navíc nárůst produktivity způsobený umělou inteligencí obtížně měřitelný, protože ačkoli ne každý zaměstnanec má v práci oficiálně k dispozici nástroje umělé inteligence, každý má k dispozici alespoň jejich neautorizované spotřebitelské verze, které může při práci využívat.
Z pohledu samotných vývojářů se však najdou i dobré zprávy, byť spíše hořkosladké. Ačkoli se totiž AI začíná negativně promítat do počtu pracovních míst vývojářů v technologickém průmyslu, ve skutečnosti podle Chen mírně zvýšila poptávku po IT odbornících v jiných oborech.
Je to proto, že ostatní odvětví, jako je výroba, finančnictví a zdravotnictví, často teprve začínají s implementací nástrojů umělé inteligence, takže podle jejího průzkumu doplňují své řady o vývojáře ve větším počtu než dříve.
Má své limity, ale AI je budoucnost
Automatizace pracovních míst má také své limity. V loňském roce společnost Klarna uvedla, že její nástroje AI vykonávají práci odpovídající sedmi stovkám pracovníků zákaznického servisu. O rok později však společnost obrátila a zahájila nábor nových lidských agentů.
Generální ředitel Siemiatkowski nicméně popřel, že by nový nábor zaměstnanců znamenal, že společnost ustupuje od umělé inteligence. Místo toho uvedl, že lidští agenti budou zpracovávat více konverzací vyšší úrovně, které firma dříve zadávala externím dodavatelům.
Siemiatkowski nebyl k dispozici pro rozhovor, ale mluvčí společnosti Klarna Clare Nordstrom tuto strategii obhajovala. „Na umělou inteligenci spoléháme pořád stejně,“ uvedla v prohlášení. „Všimli jsme si však, že ve světě, kde je vše automatizováno, kladou lidé důraz na lidskou zkušenost.“
Společnost Klarna je zářným příkladem toho, že rozluštit, které úkoly lze svěřit strojům a které je lepší ponechat lidem, zatím není úplně jednoduché.
A Siemiatkowski je jedním z nejhlasitějších zastánců automatizace. Na důkaz toho se na květnové oznámení výsledků společnosti Klarna za první čtvrtletí ani nedostavil. Místo toho nechal umělou inteligenci vytvořit jeho vlastní deepfake, který na shromáždění poskytl aktuální finanční informace a oznámil, že firma byla uplynulé tři měsíce v zisku.
Micha Kaufman ze společnosti Fiverr vidí na celém tom rozruchu kolem AI jako pozitivní, že se lidé podle něj chtějí učit. Konkrétně jeho společnost prý v souvislosti s umělou inteligencí nepropouštěla ani nezmrazila nábor zaměstnanců. Ve svém oběžníku pro zaměstnance však ohlásil konzultační hodiny, během nichž za ním může kdokoli přijít diskutovat o měnícím se pracovním prostředí s AI. Zamluvil konferenční místnost pro padesát lidí. Ke svému překvapení zjistil, že na něj čeká 250 zaměstnanců.
„Bylo to takové kolektivní: ‚Dobrá, pojďme na to,‘“ prohlásil Kaufman. Řekl prý zaměstnancům, že musejí být proaktivní, aby se nové technologie naučili používat, a ne jen čekat, až je to někdo naučí. „Pomůžu každému, kdo bude mít motivaci pomoci si sám,“ říká.
The post Nezdá se vám to. Už i šéfové přiznávají, že AI krade práci vývojářům v tech průmyslu appeared first on Forbes.