Na Festivalu animovaných filmů v Annecy zaujal jeho krátkometrážní snímek Křehký domov vytvořený ve smíšené realitě. Jde o jediný tuzemský film, který v letošním ročníku celosvětově uznávaného festivalu uspěl.
Když si na hlavu nasadíte helmu na virtuální realitu a pustíte si do ní film režiséra Ondřeje Moravce a jeho ukrajinské kolegyně Victorie Lopukhiny, můžete na vlastní kůži zažít, jaké to je, když se vaše bezprostřední okolí – ať už je to váš domov, nebo speciálně vybavený sál na promítání tohoto VR snímku – změní v důsledku ruské agrese na Ukrajině.
Ruská bomba nenávratně zničí jednu z obvodových zdí místnosti, kam vás snímek přenese, a na stěně, kde dříve visely rodinné fotografie, se objeví velké písmeno zet. Dění posledních třinácti let na Ukrajině vám interaktivní formou převypráví zhruba pětadvacetiminutový snímek, který je možné zhlédnout pouze se speciálním vybavením.
Křehký domov režiséra Ondřeje Moravce měl premiéru na Benátském filmovém festivalu a během posledního roku zažil několik dalších uvedení po světě. Před pár dny se mu však dostalo zatím nejvyššího uznání: na Festivalu animovaných filmů v Annecy, který je mnohými považován za jakousi obdobu Cannes pro animovanou tvorbu, získal jeho autor hned dvě ceny.
„Cítím velkou vděčnost a zadostiučinění. Projekt byl i z hlediska tématu emočně náročný, stejně jako výroba. Formát smíšené reality je pořád dost nový, a tak jsme se s ním hodně natrápili. Proto je to pro nás taková hezká tečka,“ říká režisér Ondřej Moravec k ocenění v kategorii VR Works a Festivals Connexion Award for a VR Work.
Pro český animovaný film, který letos ve francouzském Annecy reprezentoval nejen Ondřej Moravec, ale také snímek 9 milionů barev Báry Anny Stejskalové, Atomik Tour tvůrce Bruno Colleta nebo absolventský film Lepší člověk Elišky Jiráskové, jde o jediná ocenění z letošního ročníku.
Ten byl podle Ondřeje Moravce, režiséra a dramaturga několika českých filmových festivalů, velmi nabitý. Jeho snímek Křehký domov soutěžil společně s dalšími devíti VR filmy, přičemž většina z nich pocházela z francouzské produkce. Francie, jak totiž český tvůrce připomíná, je v oblasti filmů pro virtuální a smíšenou realitu vůbec nejsilnější.
„Nebudu ale tvrdit, že zrovna tato sekce je na festivalu ta nejvýraznější. Annecy se pořád soustředí primárně na krátkometrážní i celovečerní animované snímky z celého světa,“ dodává ke kontextu festivalových ocenění a doplňuje, že i proto si v děkovné řeči dovolil lehký apel na to, aby VR filmy dostaly v budoucnu ještě větší pozornost.
Lobbuje za svou věc. Ondřej Moravec patří mezi hrstku tuzemských autorů, kteří se filmům pro virtuální a smíšenou realitu věnují. V roce 2022 debutoval s filmem Tmání, autobiografickým snímkem, jenž využíval virtuální realitu k zobrazení autentických zážitků mladého člověka s depresí. Před rokem pak představil právě snímek Křehký domov.



Jeho nejnovější počin čeká po oceněních v Annecy další zajímavá cesta: toto léto vyjde v online verzi. Kdokoli tedy vlastní helmu na virtuální realitu, bude si moci snímek stáhnout a vyzkoušet, jaké to je, když se váš vlastní domov – se všemi jeho reálnými prvky – ocitne uprostřed války.
Ta otázka se nabízí: Co přinese českému tvůrci ocenění z prestižního filmového festivalu? „Na těchto festivalech nedostanete finanční ocenění, ale upřímně věřím, že se vítězství zužitkuje jinak. V odborných kruzích samozřejmě rezonuje, buduje vám jméno a pověst. Doufám tedy, že se mi díky ocenění otevřou další dveře k projektům nebo mezinárodním spolupracím,“ říká Ondřej Moravec.
Režisér právě pracuje na dalším snímku pro smíšenou a virtuální realitu. A tentokrát chce s hlavním tématem filmu – nervozity a performační úzkosti – oslovit nejen dospělé, ale zejména dětské publikum. Vycházet přitom bude, stejně jako v případě Tmání, ze zkušeností jemu blízkých.
Na těchto festivalech nedostanete finanční ocenění, ale upřímně věřím, že se vítězství zužitkuje jinak.
V novém snímku se inspiruje svým prastrýcem Ivanem Moravcem, významným českým klavíristou a celosvětově uznávanou osobností hudební interpretace. Právě na jeho zkušenostech s performační úzkostí bude režisér Ondřej Moravec stavět.
Do té doby ho čeká ještě několik festivalových uvedení Křehkého domova. K poslednímu úspěchu snímku dodává: „Dostat ceny je důležité, ale daleko důležitější je poselství, které jsme chtěli divákům s filmem předat. A to se myslím povedlo nejen v Annecy, ale i na dalších zastávkách,“ říká.
„Ohlasy diváků jsou pořád velmi silné. Většina z nich mi říká, že po zhlédnutí nemůžou několik minut nic dělat, protože potřebují, aby se v nich téma usadilo. Někteří dokonce mluví i o tom, jak těžké je brečet do helmy na virtuální realitu,“ doplňuje oceněný režisér ke zpětné vazbě.
The post Režisér Moravec boduje. Z prestižního festivalu v Annecy si odváží dvě ceny appeared first on Forbes.