06. červenceSvátek má Venku je 29 °C, Oblačno

Soukromá letadla i manželky. Bez jakých věcí miliardáři nedokážou žít?

Forbes Před 7 hodinami

O miliardářích se ví, že si rádi dopřávají luxus v jeho nejrůznějších podobách: ať už jde o obrazy od Picassa, diamanty, soukromé koncerty největších hvězd, špičkové jachty s kinem, lázně, výlety ponorkou, nebo výpravy do vesmíru.

Protože neexistuje skoro nic, co by si miliardáři nemohli dovolit, jsou zvyklí mít to nejlepší, co si zamanou. Forbes však zajímalo, kterou z těchto luxusních věcí pokládají za naprosto nezbytnou.

Proto jsme oslovili řadu miliardářů z celého světa s dotazem, bez čeho luxusního si nedokážou představit svůj život. Odpovědělo jich čtyřicet. A jaká byla vůbec nejčastější odpověď? 

Nejvíce superboháčů si nedokáže představit svůj život bez soukromého letadla. Uvedlo to hned dvanáct respondentů. Tři napsali své mobilní telefony. Po dvou zmínkách obdržela prestižní auta, druhé domy a – ano – i klimatizace. Jeden miliardář, jenž si přál zůstat v anonymitě, odepsal, že nejdůležitější je pro něj soukromí. 

Dva také zmínili své manželky. „Už 57 let Liz!“ napsal Charles Koch, 22. nejbohatší člověk na světě a šéf americké společnosti Koch, Inc., jehož odhadované jmění činí 67,5 miliardy dolarů.

Stephen Smith, zakladatel kanadské společnosti First National Financial (jehož odhadovaný majetek má hodnotu šest miliard dolarů), by prý nedokázal žít bez heliskiingu, což je druh lyžování nebo snowboardingu mimo sjezdovky, kdy se k dopravě na vrchol hory používá místo vleku helikoptéra. Tato záliba se mimochodem stala před čtyřmi lety osudnou někdejšímu nejbohatšímu Čechovi Petru Kellnerovi.

I když dvanáct respondentů představuje malý vzorek, je pravda, že soukromá letadla vlastní stovky miliardářů. A proč jsou zrovna ona pro superbohaté tolik důležitá?

Ve většině případů tomu tak je kvůli úspoře času, který je pro lídry byznysových impérií opravdu drahý. Dopravit se na komerční letiště, projít bezpečnostní kontrolou, nastoupit na palubu, čekat na vzlet – to všechno trvá hodiny, a to vůbec nezmiňujeme zpoždění.

Oproti tomu soukromá letadla mohou být připravena v řádu minut. Nejenže se cestující mohou objevit, kdy se jim zamane, a prostě odletět, zároveň ale mají mnohem víc možností, odkud mohou letět a kde přistát.

https://forbes.cz/lists/nejbohatsi-lide-sveta-2025/

Například americký Texas má podle tamního dopravního úřadu 389 letišť a pouze 25 z nich, tedy šest procent, jsou komerční.

„Je hodně různých míst, kde potřebujeme být, a bez soukromého letadla by bylo nemožné se tam dostat,“ svěřil se americký miliardář David Hoffmann, který investuje do desítek podniků, od luxusní dopravy až po nemovitosti.

Hoffmann žije v Naples na Floridě, ale má firmy po celých Spojených státech, například v San Diegu, Minneapolisu, Seattlu či St. Louis. S jeho slovy souhlasí i Samir Mane, podnikatel v oblasti maloobchodu a nemovitostí.

„Koupil jsem si soukromé letadlo, protože do mnoha zemí, ve kterých působíme, nejsou dobrá letecká spojení,“ říká Samir Mane. Tento první albánský miliardář sídlí v Tiraně. Cesta do Sarajeva, kde má provozovny, mu soukromým letadlem trvá jen dvacet minut. Kdyby letěl komerčně, zabralo by mu to prý celý den.

„Kdybych žil v Londýně, ve Frankfurtu nebo ve Vídni, soukromé letadlo bych nepotřeboval, protože letecká spojení z těchto měst jsou vynikající,“ dodává Samir Mane.

„Mnoho společností by mělo problémy fungovat, kdyby se jejich vedoucí pracovníci nemohli během jednoho dne účastnit schůzek po celé zemi,“ vysvětluje Hugh Chatham, viceprezident prodeje ve firmě CFS Jets, která zprostředkovává prodej soukromých letadel.

Nebo jak to ve své odpovědi v rámci průzkumu stručně a výstižně vyjádřil americký investor do luxusních nemovitostí Larry Connor: „Soukromé letadlo není luxus, je to pracovní nástroj.“

Čtyři miliardáři uvedli, že právě soukromé letadlo bylo tou nejdražší věcí, jakou si kdy koupili. Letadla podle Chathama obvykle ztrácejí na hodnotě pět až deset procent ročně. Během pandemie covidu se ale ceny na trhu s použitými letadly zdvojnásobily a od té doby zůstávají vysoké. 

info Foto se souhlasem Bombardier
Global 7500 od Bombardieru patří mezi špičková soukromá letadla, stojí i 75 milionů dolarů.

V současnosti lze v USA sehnat použité malé letadlo jen za jeden milion dolarů (okolo 21 milionů korun). Špičkové modely, jako je Global 7500 od Bombardieru, ale vyjdou mnohem dráž, třeba i na 75 milionů dolarů.

Nové soukromé letouny, kterými miliardáři létají za byznysem, stojí až osmdesát milionů dolarů. Někteří si ale pořizují i dopravní letadla stejně velká, jako jsou ta komerční, která jsou ještě dražší.

Například standardní Global 7500 je dálkový tryskáč, který dokáže letět přes celou planetu bez mezipřistání. Kabina je rozdělena do čtyř zón, pasažéři tedy mají oddělené prostory pro práci, jídlo, spánek i relax.

Dva takové letouny mají od roku 2020 i bratři-miliardáři LorenzoFrank Fertittovi. Hodnotu každého z nich Chatham odhaduje na 55 milionů dolarů. 

K miliardářům, kteří si koupili velká dopravní letadla, patří i Rusové Roman Abramovič a Ališer Usmanov. Poté, co Rusko rozpoutalo válku na Ukrajině, americká vláda jejich letadla uzemnila a uvalila na ně sankce.

Abramovič si svůj Boeing 787-8 Dreamliner koupil v roce 2018 a jde o stejný typ letadla, které minulý měsíc havarovalo v Indii. Podle odhadů ruského Forbesu ho tento stroj pro padesát pasažérů včetně úprav vyšel na 350 milionů dolarů.

Usmanov si v roce 2012 koupil Airbus A340-300, který ho podle amerického ministerstva financí vyšel na něco mezi 350 a 500 miliony dolarů (letadlo je ve vlastnictví nezávislého správce svěřenského fondu, který Usmanov založil před mnoha lety). Oba letouny patří k největším soukromým letadlům v Rusku. 

K vlastnění soukromého letadla se váže určité stigma, lidé si ale neuvědomují, že v mnoha případech nejsou tak luxusní, jak se domnívají.

A zatímco někteří miliardáři utrácejí za přepychová, velká letadla, některým stačí skromnější modely.

„K vlastnění soukromého letadla se váže určité stigma, lidé si ale neuvědomují, že v mnoha případech nejsou tak luxusní, jak se domnívají,“ podotýká Chatham. „Většinou v nich cestují lidé v malých prostorech, kde musí nepohodlně sedět okolo dvou hodin. A to jenom proto, že jim to ušetří čas a jejich firmám peníze,“ dodává.

Narůstá také obava ze sledování. Přibývá totiž aplikací na sledování letadel, jako je FlightAware, kde lze jednoduše vidět, kudy a v jaký čas letadlo letí. Mnozí miliardáři se proto obávají o své soukromí a někteří se proto snaží zakrýt, kdo je skutečným vlastníkem letadla.

Pokud si miliardáři nechtějí letadla užívat sami nebo nechtějí dávat velké peníze za hangárování, údržbu a obsluhu, mohou přistoupit na takzvané frakční vlastnictví. Koupí si tedy podíl na letadle a během roku mají daný určitý počet hodin, kdy ho mohou využívat. 

Hoffmann říká, že on i jeho společnost využívají jak plné, tak frakční vlastnictví: „Naše poptávka po letech je natolik vysoká.“ Lze si také předplatit přístup k flotile letadel na určité období, třeba na měsíc nebo na rok. 

Tento přístup používá i Mane. Původně koupil v roce 2021 použitý Citation XLS+ za 10,8 milionu dolarů, což byla jeho vůbec nejdražší koupě. „Nedávno jsem ho prodal za 11,8 milionu dolarů,“ svěřil se albánský miliardář v červnu. Bez soukromých letů však přesto nedokáže žít: „Teď používám Vistu a NetJets,“ uzavírá.

The post Soukromá letadla i manželky. Bez jakých věcí miliardáři nedokážou žít? appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek