Pátek 04. červenceSvátek má Venku je 22 °C, Skoro Jasno

Ve Varech zazářily šaty z pivních lahví. Pro Pilsner Urquell je navrhl Jan Černý

Forbes Před 4 hodinami

Přes deset tisíc vybroušených krystalů od Preciosy, stovky skleněných kapek ručně vyřezávaných diamantovou bruskou z lahví plzeňského ležáku ve sklárně Moser. Osmikilovou „skleněnou“ róbu oblékla na červený koberec 59. ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech herečka Aňa Geislerová. Haute couture šaty navrhl pro Pilsner Urquell přední český módní návrhář Jan Černý.

„Přitahovala mě možnost experimentovat s materiálem, se kterým se běžně v módě nepracuje,“ říká Jan Černý. Známý český návrhář se tak po kolekci pro slavnostní zahájení olympijských a paralympijských her v Paříži pustil do další výzvy: vytvořit na červený koberec róbu, která je z 99 procent ze skla. „Šaty se blýskají odshora až na zem, a když se Aňa hýbe, cinkají a zvoní na dálku,“ říká s úsměvem o svém exkluzivním modelu.

Klíčovou inspiraci nabral během návštěvy sklárny v Kyjově, kde sledoval proces výroby pivních lahví. „Inspirovalo mě, jak z hlavní pece padají přes několik poschodí kapky žhavého skla, sjedou do formy a promění se v lahev. Za jednu sekundu spadne kolem třiceti žhavých růžovooranžových kapek, padají v různých tvarech a na různé strany. Celý proces připomíná tobogan nebo sci-fi scénu ze Star Wars. Cítíte, jak energie létá prostorem. Nesmírně fascinující podívaná,“ vypráví Jan Černý, který stojí také za redesignem bot ikonické značky Prestige.

„Je to trochu paradox a hezká paralela, protože úplně stejně vznikl i můj redesignovaný model. Navštívil jsem fabriku, kde se boty vyrábějí, a nechal jsem se inspirovat výrobním procesem,“ dodává.

Tentokrát pod jeho rukama vznikly jediné šaty svého druhu zdobené sklem z pivních lahví. Téměř tři sta padesát skleněných kapek bylo ručně vyřezáno z plzeňských lahví diamantovou bruskou v karlovarské sklárně Moser. Každou z nich bylo nutné před přišitím na látku obrousit, navrtat a zahladit. Nesměly být nikde ostré, aby nerozřezaly nit. 

„Na začátku byla největší výzva vymyslet jejich rozmístění, aby to bylo estetické a zároveň bezpečné. Líbilo by se mi, kdyby byly na bocích a zvýraznily jejich tvar, ale to prostě nešlo. Kdyby se Aňa předklonila nebo si sedla, vše by popraskalo,“ popisuje Černý. 

Speciální kapky z lahví plzně jsou proto přišité jen na vybraných místech, zejména na ramenou a rukávech. Na model bylo také nalisováno více než deset tisíc krystalů z jablonecké Preciosy.

Jediným prvkem, který vše drží pohromadě, je jemná látková síťka, na kterou jsou jednotlivé části připevněny. „Jsou to takové second-skin šaty. Mají silná ramena, která Aně dělají sebevědomou postavu, a zároveň těsně kopírují linii jejího těla. Spodní korzet vytváří čistou, úzkou siluetu bez výstřihu, což nechává vyniknout krystalům i celkovému vzoru,“ říká návrhář, který tvoří pod svou značkou Jan Société současnou pánskou a genderless módu.

Tíha jako objemný kožich

Výroba šatů trvala více než čtvrt roku a byla technicky hodně náročná. Kvůli hustotě krystalů nebylo možné použít stroj. „Udělali jsme střih, přidali krystaly na látku, jenomže ta najednou dvacetkrát ztěžkla a začala se vytahovat. Museli jsme proto střih přizpůsobit a doladit přímo na Aňu, na milimetr přesně,“ přibližuje Jan Černý nástrahy při výrobě unikátní róby. 

Její výsledná hmotnost je kolem osmi kilogramů. „Z váhy jsme měli největší obavy. Nakonec to dopadlo dobře. Není to výrazně horší než nosit těžký zimní vlněný kabát nebo objemný kožich,“ doplňuje Jan Černý s tím, že se váha rozprostře i díky pevnému korzetu.  

Původně zvažoval i variantu, že na šaty využije větší plochy skla. „Ale nosit velké kusy skla by nebylo bezpečné. Šaty by byly až pětinásobně těžší, hrozilo by, že prasknou a Aňu pořežou. Velká plocha skla by navíc neumožnila žádný pohyb. Přitom s pohybem oblečení ožívá a ukazuje svoji krásu, nechtěl jsem vidět na červeném koberci skleněnou sochu,“ vysvětluje absolutní vítěz cen Czech Grand Design za loňský rok.

Titul mu vynesla nástupová olympijská kolekce pro české sportovce, kterou magazín Time zařadil mezi tři nejlepší z celého světa. Stejně jako na ni otiskl Černý i na šaty z pivních lahví svůj typický „podpis“ – Rorschachovy skvrny, které ve své tvorbě využívá už roky. Tentokrát je propašoval do ručně vyskládaných krystalů v různě barevných odstínech, od temně lahvově zelené až po křišťálovou.

Oblékání? Trvá čtvrt hodiny

Značka Pilsner Urquell unikátními šaty posouvá na červený koberec svoji kampaň „Nejlepší bublinky ve Varech“, propagující plzeň jako oficiální pivo karlovarského festivalu. Aňa Geislerová už předloni ve Varech zazářila v prvních šatech z piva na světě. Na unikátní materiál vytvořený fermentací tehdy padlo tři sta litrů plzeňského ležáku. 

Jejich světle béžovou barvu letos vystřídala zelená. „Od prvních zkoušek byla Aňa ze skleněných šatů nadšená. Hned na začátku přiznala, že by si nikdy sama nevybrala tak výraznou zelenou, protože dává přednost neutrálním tónům, ale právě proto ji celý experiment nadchl. Kdy jindy opustit svůj obvyklý vizuál než na openingu v Karlových Varech,“ podotýká Jan Černý.

A jak se šaty z pivních lahví vůbec oblékají? „Potřebujete k tomu minimálně jednu osobu a počítejte přibližně s patnácti minutami. Nejprve se musí upevnit spodní korzet, který tvoří základní vrstvu, a teprve potom je možné obléknout samotné šaty. Nemůžete je ale pouze zvednout ze země, protože jakýkoli rychlý pohyb by způsobil popraskání skleněných částí. Musíte postupovat velmi opatrně,“ popisuje Černý. 

The post Ve Varech zazářily šaty z pivních lahví. Pro Pilsner Urquell je navrhl Jan Černý appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek