Pátek 09. květnaSvátek má Venku je 13 °C, Oblačno

Vize architektury, která roste. Maas a Díaz v Benátkách představují biotopii

Forbes Před 5 hodinami

Devatenáctý ročník mezinárodního bienále architektury v Benátkách, který probíhá od 10. května do 23. listopadu, má v hlavní sekci i českou stopu. Společně tu vystavují Federico Díaz s Winym Maasem. Pomocí videoinstalace a sochy představují koncept „biotopie“ – vizi budoucí architektury, která roste spolu s přírodou.

Kompletně recyklovatelný svět, v němž člověk žije v rovnováze s přírodou. Tak oceňovaný nizozemský architekt Winy Maas, který již nějakou dobu žije v Praze, vidí budoucnost naší planety i architektury.

Tuto vizi propisuje zakladatel oceňovaného studia MVRDV do svých návrhů, ať už jde o zelené střechy, kapsy na fasádě výškových budov, v nichž mohou růst stromy, nebo stěny z jílu vyrobené pomocí 3D tisku, které už ochlazují například jeden z hotelů v Dubaji.

Koncept architektury, která funguje podle přírodních procesů, popsal společně se svým think tankem The Why Factory, který založil v rámci Technické univerzity v Delftu. V praxi se už nyní využívá například při hospodaření s vodou nebo vývoji nových stavebních materiálů. 

Své myšlenky o tom, jakým směrem by se architektura měla ubírat dál, Winy Maas pro lepší představu vizualizoval do podoby videa, které mohou od 10. května zhlédnout návštěvníci devatenáctého ročníku mezinárodního bienále architektury v Benátkách.

Jak konkrétně by mohla vypadat realizace Maasova konceptu biotopie v praxi, pak ukazuje instalace multimediálního umělce Federica Díaze, která teorii rozvíjí o pojem „propagativní struktura“. Vychází z myšlenky, že živé organismy si programují nejen samy sebe, ale i prostředí, v němž žijí.

„Jde o situaci, kdy rostliny nebo živočichové propagují svoje schopnosti,“ přibližuje význam výrazu, který máme zažitý především z oblasti marketingu, Federico Díaz.

Ve svých sochách vyrobených pomocí 3D tisku ve firmě SoConcrete, již spoluzaložil se Sergem Borensteinem, se snaží nahradit tuto přírodní strukturu pomocí přesně naprogramované robotické výroby, a tak Maasovu teorii zhmotnit.

Používá k tomu ale i další materiály než jen beton. Instalace je vytvořena nejen z ultravysokopevnostního betonu (UHPC), ale i z jílu, metakaolinu, bentonitu a čedičových vláken. Jde o kombinaci, která podle Díaze propojuje geologické vrstvy s technologickými inovacemi.

Instalace Winyho Maase a Federica Díaze pojmenovaná Biotopia: Propagative Structures, je součástí hlavního výstavního programu a je umístěna do prostoru Corderia v komplexu Arsenale, kde se dříve stavěly lodě.

Podle autorů jde o „spekulativní architektonickou instalaci, která zkoumá vztah mezi živými systémy, technologiemi a prostředím v éře takzvané inteligentní geografie“. Kurátor benátského bienále Carlo Ratti si jejich projekt vybral proto, že zapadá do hlavního tématu letošního ročníku, které nese název Intelligens: Natural. Artificial. Collective.

Architekturu vnímá jako prostředek pro redefinici inteligence ve světě, kde se propojují přírodní, umělé a kolektivní systémy.

V rámci tohoto zadání bienále vyzvalo architekty, designéry a výzkumníky, aby překročili tradiční rámce své práce a reagovali na klimatickou krizi, urbanistické výzvy i technologické transformace prostřednictvím nových forem „inteligence“ od biologické po strojovou a navrhli pak řešení, která podporují udržitelnější, propojenější a citlivější způsoby obývání planety.

Objekt Federica Díaze má představovat jakýsi „základní kámen“ nebo „zdrojový kód“ architektury, která se nestaví, ale roste, přizpůsobuje se podmínkám prostředí a v průběhu času se mění a sama rozvíjí. Výsledkem je inteligentní struktura, která by se začlenila do přírodního ekosystému a v budoucnu by mohla nahradit funkce současných klasických staveb.

Právě její rozvoj ve své videoinstalaci ukazuje Winy Maas. Filmová esej, již vytvořil spolu s The Why Factory, sleduje vývoj biomateriálů a jejich možný dopad na městské prostředí. Stavební procesy se tu přibližují biologickým principům.

Podle Federica Díaze přitom nejde jen teoretickou vizi budoucnosti, ale o postupy, které umíme realizovat již dnes.

„Biotopia je začátek toho, co by architektura mohla být, kdyby byla navrhovaná jako součást ekosystému, ne jako objekt mimo něj. Není to návrh, ale projev – efektivní forma, která se zrodila z potřeb prostředí i člověka. Přemýšlíme-li jako příroda, navrhujeme bez odpadu, bez přebytků. Co je organické, je zároveň technologické,“ říká autor instalace.

Biotopia
info Foto Celestia studio

Tradiční pravoúhlé stavby, na které jsme zvyklí dnes, by podle vize Winyho Maase a Federica Díaze mohly nahradit organické struktury podobné například kořenovému systému nebo myceliu, které se přirozeně prolínají s okolím. Architektura by tak splynula s přírodou.

„Místo toho, abychom krajinu zastavěli, ji vnímáme jako aktivní materiál, který se může přetvářet a reagovat – pro lidi, zvířata i rostliny zároveň. Je to vize velmi vzdálené budoucnosti, ale technologie, které dnes máme k dispozici, už k takové adaptabilitě pomalu směřují,“ deklarují autoři instalace.

Projekt vznikl za podpory firmy SoConcrete, fondů nizozemské vlády Stimuleringsfonds creative industrie NL, Technické univerzity Delft, ČVUT v Praze a katalánského Institute for Advanced Architecture (IAAC Barcelona). Je součástí hlavní sekce bienále, nikoli oficiálního českého pavilonu – ten podle informací Forbes Life zůstává prázdný.

Další českou stopou v rámci bienále je pak jeden z projektů ateliéru Chybik + Kristof, prezentovaný v rámci albánského pavilonu. 

The post Vize architektury, která roste. Maas a Díaz v Benátkách představují biotopii appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek