08. červnaSvátek má Venku je 18 °C, Skoro Zataženo

Výstavní hit. V Praze začala první světová retrospektiva páru Hartung-Bergman

Forbes Před 3 hodinami

V Kunsthalle Praha právě začala výstava A nic nás nerozdělí, kterou prestižní magazín Christie’s zařadil mezi dvanáct nejočekávanějších letošních v Evropě. Jde totiž o historicky první společnou retrospektivu uměleckého páru Hans Hartung a Anna-Eva Bergman, která přepisuje pohled na jejich tvorbu i život. 

On se narodil v Německu, ona ve Švédsku. Společně prožili život plný lásky, umělecké inspirace, kreativity a vzrušujících setkání, ale i odloučení, ztrát a bolesti. Anna-Eva Bergman (1909–1987) a Hans Hartung (1904–1989) se potkali při studiích na Akademii v Paříži v roce 1929 a ještě tentýž rok se vzali.

Žili spolu nejen v Paříži, ale i na Menorce a po patnáctileté pauze ve vztahu také ve francouzských Antibách. Tam jejich vilu společně s velkou částí jejich celoživotního díla nyní spravuje Nadace Hartung-Bergman, jež spolu s Kunsthalle Praha objevnou první retrospektivní výstavu tomuto páru připravila. Přináší nový vhled do tvorby i soukromí manželské a umělecké dvojice.

Nápad se začal rodit ještě před samotným vznikem Kunsthalle Praha. Ředitel Nadace Hartung-Bergman Thomas Schlesser se s hlavní kurátorkou pražské instituce, Christelle Havranek, o práci s dílem obou umělců v Praze bavil již před sedmi lety, kdy na Klárově bylo místo galerie ještě staveniště.

Na koncepci výstavy poté pracoval Pierre Wat, kurátor Nadace Hartung-Bergman a profesor na Univerzitě v Paříži, spolu s kurátorem Kunsthalle Praha Theo Carnegy-Tanem, který se zasloužil například o nový výzkum propojení tvorby obou umělců se světem hudby.

Výstava navazuje na dlouhodobou koncepci Kunsthalle Praha, objevovat pro zdejší publikum zahraniční umělce a také nahlížet na dějiny umění novým způsobem. V tomto ohledu je důležitá především v tom, že rehabilituje opomíjenou tvorbu ženské poloviny páru a staví ji na roveň práci Hartungově.

Že se výstava koná právě v Praze, není náhoda. Manželé často cestovali, společně objevovali Evropu i Ameriku a vzájemně se ovlivňovali ve své tvorbě, ač k ní měl každý svůj osobitý přístup. V roce 1931 společně navštívili Prahu, aby tu oslavili Eviny 21. narozeniny. Jako dárek tu od Hanse dostala řetízek, který nosila celý život.

Do jednoho z obrazů na výstavě se promítá i atmosféra starého židovského hřbitova, byli také obdivovateli Franze Kafky. Silné propojení s českým prostředím představuje jejich přátelství s rodačkou z Českého Těšína Terry Haass, jejíž rytiny, které manželům darovala, jsou vystaveny vedle jejich grafik.

A na výstavě se mezi dalšími osobnostmi zachycenými objektivem Hanse Bergmana objevuje také portrét Jiřího Koláře, s nímž se manželé setkali ve Francii. 

Výstava prostřednictvím tří set exponátů sleduje tvorbu dvojice, která bývá označována za jeden z nejvýjimečnějších i nejradikálnějších uměleckých párů dvacátého století, společně s jejich osobním životem. Kromě obrazů jsou tu také fotografie z jejich soukromí i předměty a nástroje, kterými tvořili v ateliéru.

Anna-Eva Bergman a Hans Hartung
info Foto Fondation Hartung-Bergman

Hans Hartung s oblibou používal například obří „štětce“ vlastní výroby z olivových ratolestí, které si natrhal ve vlastním sadu v Antibes. Do galerie je dokonce přenesena i část podlahy jeho ateliéru, která na zdi vypadá jako jedno z Hartungových děl. 

Než se však návštěvník přenese do atmosféry vily na francouzské riviéře, kde měl každý z manželů vlastní prostor k tvorbě, ocitne se na jejich společném začátku. Portréty, které jeden druhému tvořili, i jejich autoportréty, jsou tu konfrontovány s dobovými fotografiemi.

Následuje část, v níž se projevují velmi odlišné styly tvorby každého z nich. Zatímco Bergman zachycuje malebné pobřeží Francie, Hartung jakožto Němec žijící ve Francii komentuje dobovou politiku v satirických novinových ilustracích, poté se obrací k abstrakci a během druhé světové války se pak proslaví jako jedna z klíčových figur francouzského informelu.

Se svou ženou se v tvorbě setkávají při práci s perspektivou zlatého řezu, která byla jejich důležitým společným motivem. 

Jejich životní cesty se ale brzy nato rozcházejí. Eva-Anna píše pod přezdívkou Peter dopis Hansovi, v němž mu sděluje, že jej opouští a stěhuje se do Norska. Tam maluje struktury v moři nalezených kamenů, stromy, hory, polární záři nebo své představy o vesmíru.

Po válce na svých obrazech také začíná pracovat s plátkovým zlatem, které se pro její tvorbu stalo charakteristickým prvkem, díky němuž se na výtvarné scéně etablovala. Na pražské výstavě je k vidění i vůbec první obraz, který tímto způsobem vytvořila. 

Mezitím, co Anna-Eva Bergman získávala sebevědomí v tvorbě, Hans Hartung prožíval velmi těžké životní období. Našel si sice za svou životní lásku dočasnou náhradu, ale vstoupil do legií a v bojích přišel o nohu. Momenty, kdy jeho životem prostoupila tíha ztráty, se promítají i do jeho tvorby.

Sem tam jsou v ní znát i odkazy k Picassově estetice – jeden z jeho obrazů mimochodem manželé vlastnili, ale nikdy si jej doma nevystavili, protože v domě podle Thomase Schlessera preferovali holé stěny. „Striktně oddělovali prostory, v nichž pracovali, a ty, ve kterých žili,“ dodává. 

Anna-Eva Bergman a Hans Hartung
info Foto Alain Cinquini © OOA-S 2025

Hartung nejdříve abstraktní skici s matematickou přesností přenáší na velká plátna, poté se uchyluje k experimentům a improvizaci a s příchodem vinylových barev zkouší nová média i postupy. Po patnácti letech odluky se bývalí manželé znovu setkávají na výstavě v Paříži a vztah i manželský svazek brzy obnovují.

Hartung si v roce 1960 z bienále v Benátkách odváží hlavní cenu za malbu a v témže roce si manželé pořizují olivový háj v Antibes, kde později postaví vilu, v níž společně žijí a tvoří od roku 1973 až do smrti. 

Všechny tyto peripetie páru Hartung-Bergman výstava rozložená do několika pater galerie mapuje společně s jejich tvorbou. Rozdělena je podle životních etap i tematických oddílů, které ukazují například to, jak rozdílně oba umělci pojímali společná témata přírody nebo vesmíru.

„Není to jen výstava obrazů, ale je zejména o životě. Vidíme umělecký pár, pro nějž bylo malování způsobem života. Navzájem se jeho prostřednictvím rozvíjeli,“ říká kurátor Pierre Wat.

Spolukurátor výstavy Theo Carnegy-Tan zasazuje tvorbu Bergman a Hartunga do kontextu dějin umění těmito slovy: „Když začínali ve dvacátých letech tvořit, stáli ve stínu tehdejších slavných modernistů, jako byli Kandinskij nebo Mondrian. V průběhu let si ale vybudovali vlastní specifické styly, experimentovali s různými technikami a přístupy.“

Na výstavě jsou k vidění jak monumentální plátna s plátkovým zlatem od Anny-Evy Bergman, tak gestické abstraktní malby Hanse Hartunga. Ale i jejich grafiky, při nichž se jinak odděleně tvořící osobnosti setkávaly ve společném ateliéru. Zajímavostmi jsou ale také intimní kresby na kameny, které odrážejí zálibu Anny-Evy, již její manžel nejdříve nedokázal pochopit, ale poté se jí poddal.

Z díla Hanse Hartunga
info Foto Fondation Hartung-Bergman

Důležitou součástí výstavy jsou také díla ovlivněná poslechem hudby, především Johanna Sebastiana Bacha. Manželé také vytvořili řadu přebalů pro vinylové desky, zejména s vážnou hudbou. Kurátor Tan objevil v domě v Antibes také ojedinělé zařízení s grafikou Hanse Hartunga, které při otevření začne přehrávat hudební skladbu jeho oblíbeného skladatele Karlheinze Stockhausena. 

Samostatný oddíl výstavy tvoří i díla, která si umělci navzájem darovali. Podle kurátora Pierra Wata je nikdy nenabízeli k prodeji. Silný náboj nese také první obraz, který Hartung namaloval po smrti své ženy. Naopak nejstarším dílem na výstavě je unikátní fotografie Měsíce, již Hartung vytvořil v roce 1916, když mu bylo čtrnáct let, a to pomocí vlastnoručně sestaveného teleskopu.

Bergman stejný motiv později namalovala na jednom ze svých obrazů. Fotografie se dochovala díky tomu, že si Hartung úplně vše schovával a archivoval – podle Pierra Wata se dokonce dochovaly i jeho dětské obrázky, které maloval jako čtyřletý. „Bál se totiž toho, že něco ztratí. V životě už jednou ztratil svou ženu, ztratil nohu, ztratil svou rodnou zemi i rodinu. A tak si vše schovával,“ dodává kurátor. 

Prostorové objekty však podle Thomase Schlessera ani jeden z umělců netvořil. Forbes Life prozradil, že se našla jen jedna socha od Hartunga, která je uchována ve vile v Antibes. Celkově odhaduje objem celoživotní tvorby obou manželů na několik tisíc děl, přičemž asi třetinu tvoří ta od Anny-Evy Bergman a dvě třetiny od jejího manžela.

Rozptýlena jsou do sbírek řady institucí i soukromých sběratelů, ale většinu si snaží držet ve vlastnictví Nadace Hartung-Bergman. Manželé Pudilovi, tedy majitelé Kunsthalle Praha, mají podle kurátorky Christelle Havranek ve sbírce jeden obraz od Hanse Hartunga, který visí v úvodu výstavy – právě ten ji inspiroval k myšlence uspořádat oběma autorům výstavu. 

The post Výstavní hit. V Praze začala první světová retrospektiva páru Hartung-Bergman appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek