Už skoro deset let Elon Musk tvrdí, že jeho vozy Tesla dokážou jezdit samy, bez lidského řidiče. Jenže nedokážou. A teď ho kvůli tomu volají k odpovědnosti kalifornské úřady, porota v Miami i nová hromadná žaloba.
Federální soudce v San Francisku dal nyní zelenou hromadné žalobě majitelů Tesly. Ti výrobce aut žalují kvůli tomu, že majitel společnosti Elon Musk i samotná firma už od roku 2016 přehánějí, když říkají, co vozy skutečně zvládnou v režimu samořízení. Pro nejbohatšího muže světa je to další rána v době, kdy se snaží přetvořit Teslu v lídra umělé inteligence a autonomní dopravy – a přitom mu výrazně klesají prodeje elektromobilů.
Před devíti lety Elon Musk novinářům oznámil, že Tesla dělá odvážný krok vpřed: své elektromobily vybavila technologií, která jim jednou umožní jezdit zcela samostatně, bez řidiče.
„Sadu hardwaru pro plnou autonomii bude od nynějška obsahovat každá Tesla,“ prohlásil tehdy Musk. Až bude software s podporou umělé inteligence dokonale vyladěn, kombinace digitálních kamer, ultrazvukových senzorů a radarů umožní podle Muska Teslám dosáhnout plné autonomie páté úrovně – tedy schopnosti jezdit zcela samostatně za všech podmínek.
Nebyla to ale pravda a stále není.
Od hyperloopů přes solární střechy až po bilionové úspory z federálního rozpočtu díky DOGE – Musk si zkrátka vybudoval pověst člověka, který rád přehání a občas přímo lže. Po léta to jeho firmám, jeho image ani majetku příliš neškodilo. Nyní se z toho ale pro Teslu začíná stávat problém. Už v první polovině letošního roku firma pocítila třináctiprocentní pokles globálních prodejů elektromobilů.
Hromadná žaloba navíc přichází krátce po samostatném federálním případu v Miami. Federální porota tam tento měsíc rozhodla, že Tesla nese určitou odpovědnost za smrtelnou nehodu z roku 2019, ke které došlo, když byl ve voze aktivován režim autopilota. Porota nařídila společnosti zaplatit 243 milionů dolarů jako odškodné.
Mezitím by společnost mohla dočasně ztratit možnost prodávat auta v Kalifornii, tedy na svém největším americkém trhu – a to pokud soudce v případu, který podalo tamní ministerstvo motorových vozidel, rozhodne, že uvedla spotřebitele v omyl nadsazováním schopností svých vozidel pro autonomní jízdu.
„Celkově vzato není nic z toho nové. Toto všechno se už dlouho chystalo,“ říká Phil Koopman, odborník na technologie autonomních vozidel a emeritní profesor na Carnegie Mellon University. „Teď vlastně jen vidíme, jak se jednotlivé části skládají dohromady, ale rozhodně to nepřišlo zničehonic.“
Elon Musk ani jeho firma na žádost o komentář nereagovali.
Právní potíže Tesly zatím pro Muska nepředstavují velký finanční problém, uškodí ale reputaci firmy, protože zpochybňují Muskova neustálá prohlášení o tom, že Tesla je lídrem v oblasti autonomní jízdy, ačkoliv pro to nemá důkazy. Dominantním hráčem v této oblasti je společnost Waymo, dceřiná firma Alphabetu, která provozuje komerční robotaxi v pěti velkých amerických městech a testuje je v dalších deseti.
Musk během hovoru k výsledkům Tesly uvedl, že jeho společnost nakonec Waymo předstihne, protože její systém je mnohem levnější. Pilotní projekt samořiditelného taxi, který Tesla spustila v červnu v Austinu s bezpečnostními řidiči na předních sedadlech, však naznačuje, že má před sebou ještě dlouhou cestu, než konkurenci dožene.
„Právě teď existují skutečné robotaxi, které převážejí skutečné lidi po skutečných silnicích,“ upozornil Bryant Walker Smith, odborník na autonomní vozidla a profesor na University of South Carolina. V červenci Smith vystupoval jako znalec pro kalifornské ministerstvo motorových vozidel v jeho případu proti Tesle. „A ani jedno z nich není Tesla,“ dodal.
Ještě před spuštěním testovacího programu v Austinu, kde má Tesla sídlo, sdělili inženýři této automobilky regulátorům, že navzdory názvům „autopilot“ a „plně samořiditelné“ je systém technicky klasifikován jako autonomní vozidlo druhé úrovně. To znamená, že v autě je nainstalován asistent řidiče, je ale nutné, aby za volantem seděl člověk, který bude vždy připravený převzít řízení.
V současném testovacím provozu samořiditelného taxi se kromě bezpečnostního technika na předním sedadle Tesla spoléhá také na vzdálené operátory, kteří flotilu monitorují a poskytují podporu při řízení v případě problémů – například když vůz málem vjel před přijíždějící vlak.
Smith, který nedávno zveřejnil studii, ve které srovnává výkonnost robotaxi Waymo v USA s těmi, které provozuje technologický gigant Baidu v Číně, poznamenal, že je neobvyklé, s jakou vytrvalostí Musk opakuje sliby o samořídících autech, které se stále nenaplňují. „Kolem roku 2010 zaznělo na adresu autonomních aut spoustu přespříliš optimistických slibů. Ale jiné firmy je buď splnily, nebo je zmírnily,“ podotýká Smith.
V roce 2019 na akci Tesly zvané „Den autonomie“ Musk učinil dnes již slavné prohlášení, že společnost do roku 2020 vyšle na silnice milion robotaxíků. To se nestalo a stejně tak se nenaplnilo ani jeho další tvrzení, že samořiditelné Tesly časem získají na hodnotě a pokud je jejich majitelé zařadí do sítě robo taxíků provozovaných Teslou, vydělají díky tomu až třicet tisíc dolarů ročně navíc.
Ve své nejnovější měsíční zprávě o cenách uvádí web iSeeCars, že ojeté Tesly letos mezi všemi značkami ztratily na hodnotě nejvíc – v červenci jejich cena klesla o 5,3 procent.
Na technologickém briefingu o autonomním řízení v roce 2019 Musk také chválil čip superpočítače Dojo, o němž tvrdil, že Tesle zajistí velkou výhodu před konkurencí díky své výpočetní síle. Tento měsíc však oznámil, že společnost od tohoto projektu ustoupila.
Přehnaná reklama
V soudních případech právníci Tesly tvrdili, že Muskova prohlášení jsou nadsázky, které nelze brát doslova. To však není u automobilových společností obvyklé, protože nedbalost o bezpečnost zákazníků může vést k velmi nákladným žalobám a právním následkům. Tomu se Tesla až donedávna vyhýbala, přestože podle údajů shromážděných na webu Tesladeaths.com je používání autopilota a systému plného samořízení spojováno přibližně s 59 úmrtími.
„Nevinní lidé zaplatili za Elonovy lži o samořídícím softwaru Tesly svými životy,“ řekl Forbesu Dan O’Dowd, dlouholetý kritik Muskova tvrzení o autonomním řízení. Sám dokonce zaplatil za reklamy během Super Bowlu, aby upozornil na bezpečnostní nedostatky autopilota a plného samořízení. „Porota v Miami udělala dobře, když potrestala Muska a Teslu za jejich neustálé lži a falešné sliby ohledně samořídícího softwaru Tesly,“ dodává.
Ve zmíněném případě porota rozhodla, že za smrtelnou nehodu, při níž zahynul Naibel Benavides Leon, nese většinu odpovědnosti lidský řidič George McGee. Tesla je však podle soudu zodpovědná ze 33 procent kvůli autopilotovi. Společnost se proti verdiktu odvolává, rozhodnutí však otevírá cestu k dalším podobným žalobám v budoucnu.
„Tesla chce vyhrát na obou frontách,“ říká Missy Cummings, profesorka a odbornice na umělou inteligenci z George Mason University, která radila americkému Národnímu úřadu pro bezpečnost silničního provozu ohledně autonomních vozidel. „Chtějí prodávat auta tím, že lidem říkají, že je lze řídit pomocí autopilota a plným samořízením, ale když někdo zemře, tvrdí, že to byla výhradně vina řidiče a že Tesla vždy tvrdila jen to, že auto má asistenci při řízení,“ tvrdí.
„Verdikt v Miami byl kritickým odsouzením tohoto nesmyslného přístupu,“ dodává Cummings, která byla také svědkyní nebo konzultantkou u případů v Miami, San Francisku a pro kalifornský Úřad pro motorová vozidla. „Porota viděla a slyšela důkazy o testovacím programu Tesly, které jasně ukázaly, že nedodržovala potřebnou péči. Pokud tvrdíte, že vaše auto se dokáže samo řídit, měli byste být schopni předložit výsledky testů, které toto tvrzení pevně dokládají.“
Akcie Tesly jsou za letošní rok jsou v poklesu o dvacet procent.
The post Žaloba i odškodné. Elona Muska dohánějí lži o samořiditelných Teslách appeared first on Forbes.