Výstava Ženy, mistryně, umělkyně 1300–1900, připravená kurátorkou a ředitelkou Sbírky starého umění Národní galerie Praha Olgou Kotkovou, představuje ženské umělecké talenty. Koná se ve Valdštejnské jízdárně na Malé Straně v Praze od 30. května do 2. listopadu.
Národní galerie Praha představuje šest století ženské tvorby v prostředí, kde rovnost podmínek pro uměleckou tvorbu mužů a žen ne-existovala. Ženy v rámci své tvorby musely překonat nespočet překážek, předsudků a svést těžké boje v ryze mužském světě. I přes tuto nepřízeň mnohé umělkyně našly sílu a díky svému talentu, píli a houževnatosti uspěly.
Výstava přináší kromě mimořádných uměleckých děl i příběhy žen, které v mnohých ohledech předběhly svoji dobu a položily základy budování osobní značky, leadershipu, investovaly do vzdělání a stály v čele vlastních podniků. Jejich obrazy se v aukčních síních draží v řádech desítek až stovek tisíc eur. Největší hodnotou je ale odkaz, který tyto ženy budovaly a předávaly dále.
Začátky umělecké svobody
Expozice je ohraničena dvěma časovými milníky týkajícími se ženské umělecké tvorby. Prvním je vznik unikátního Chebského antependia v roce 1310. Na textilii jsou hojně vyobrazeny ženské postavy, mimo jiné Panna Maria, svatá Anežka a svatá Klára z Assisi, zakladatelka řádu chebských klarisek, z jejichž rukou antependium vzešlo.

1896, NGP.

Druhým milníkem je zpřístupnění uměleckého vzdělání ženám. „Talent sice nemá pohlaví, jak ostatně už v roce 1785 poznamenal malíř, autor divadelních her a tajemník Académie royale v Paříži Antoine Renou, ale na umělecké školy dlouhá staletí ženy neměly přístup,“ vysvětluje kurátorka výstavy Olga Kotková. Rok 1900 je dobou, kdy se ženám nově otevírají dveře prostřednictvím školy Ženského výrobního spolku. Umělkyně začínají svá díla prezentovat na výstavách, výtvarných salonech a získávají pozornost a reakce umělecké kritiky.
Odvaha prosadit se
Ženy v době dávno minulé řešily témata až bolestně dnešní, jejich tvorba reflektovala vlastní zkušenosti a často bylo třeba velké podpory umělkyně od rodiny. Tak jak to například bylo v 16. století u výtvarnice Sofonisby Anguissoly, jejíž otec podporoval všechny své dcery ve vzdělání.
Díky své schopnosti prosadit se v zahraničí se stala jednou z prvních profesionálních malířek v Evropě a působila na španělském dvoře. Sofonisba patřila mezi průkopnice v budování osobního brandu. Vystaveno bude dílo Šachová hra, které zobrazuje ženy při v té době tradičně mužské činnosti vyžadující vysoký intelekt a strategické myšlení.
Další umělkyně, Elisabetta Sirani, v pouhých devatenácti letech převzala vedení rodinné dílny a stala se hlavním živitelem rodiny, což bylo pro ženu v té době dost neobvyklé. V Bologni později otevřela první evropskou uměleckou školu pro ženy mimo klášterní prostředí. Pro své žákyně byla mentorkou, která jim otevřela svět umění. I její tvorba byla zaměřena na silné ženské hrdinky z historie a mytologie, což ukáže i vystavovaný obraz Omfalé.
Průkopnicí v podnikání byla Maria Sibylla Merian, když si v 17. století založila vlastní vydavatelství, v němž vydávala své knihy s autorskými ilustracemi hmyzu a rostlin. Sama plánovala a financovala i své zahraniční expedice. Ve věku 52 let podnikla bez mužského doprovodu se svojí mladší dcerou výpravu do Surinamu v Jižní Americe, kde studovala a skicovala tropický hmyz, zaznamenávala místní názvy rostlin a popisovala jejich zdejší využití. Zápůjčku její tvorby poskytla Národní galerii Praha Moravská zemská knihovna.
Víc než výstava
Výstava bude doplněna výtvarnými dílnami, workshopy, programy pro školy a řadou komentovaných prohlídek s kurátorkou a dalšími specialistkami a specialisty. Součástí výstavy je také interaktivní studio a odpočinková zóna nabízející seznámení s dvanácti současnými umělkyněmi i prostor pro vlastní tvorbu.
The post Ženy v umění. Překonaly předsudky i překážky, zve na výstavu kurátorka Olga Kotková appeared first on Forbes.