Start dovolených je za rohem a jedna z nejvíce turisticky trendujících zemí na světě, kam čím dál častěji létají i Češi, se chystá na svou další rekordní sezónu. Více než deset milionů turistů, kteří ročně cestují do Albánie, už ale přestává letiště svaté Matky Terezy v Tiraně zvládat. Ulevit mu má nový vzdušný přístav na jihu země města Vlora. Má zároveň odemknout turistický potenciál jižní Albánie, kde se nachází její nejkrásnější pláže.
„Máme zařazeno čtyři charterová letadla týdně, přičemž podle slibů daných úřady by letiště ve Vloře mělo být funkční pro léto roku 2025,“ uvedl v tomto týdnu dne albánského zpravodajského serveru Rilindje.info předseda Albánské turistické unie Rrahman Kasa, s tím, že letiště má být otevřeno v úvodu června..









Letiště ve Vloře, jehož výstavba vyjde na více než sto milionů eur, tedy zhruba tři miliardy korun, se ještě před jeho otevřením stalo největší záhadou nadcházející sezóny. Stavět se začalo teprve před dvěma lety a ještě před pár týdny to na místě stavby vypadalo, že letos se zde létat vůbec nebude.
Albánii ovšem čekají už 11. května volby a vládnoucí Socialistická strana Ediho Ramy, který je favoritem nacházejícího klání, chce dostát svého slibu, že létat se bude před letošní sezónu. A tak v posledních dnech Albánci kvapem finišují s celkovou infrastrukturou.
Nad Albánii ale visí i hrozba pokut, jelikož operátoři letů už mají s letištěm podepsané dlouhodobé smlouvy první chartery mají přiletět už na začátku června. Mezi nimi jsou i klienti českého Čedoku.
„První odlet je naplánovaný na 4. června,“ uvedla pro Forbes mluvčí Čedoku Klára Divíšková. A albánské úřady Čedok a tím i její klienty ujišťují, že termín bude dodržen.
„Na základě posledních informací od našich zahraničních partnerů a albánské ministryně pro cestovní ruch, která byla na konferenci ITB v Berlíně, by letiště Vlora v Albánii mělo být otevřené v této sezóně dle harmonogramu.“

Letiště Vlora, které se stalo terčem kritiky ekologů kvůli jeho narušení výskytu plameňáků u místní laguny Narta, má odemknout další turistický potenciál jižní Albánie a podpořit její ekonomiku.
Ta ale i tak v posledních třech letech roste v průměru zhruba čtyřprocentním tempem. Tahounem je zejména turismus a na něj navázané stavebnictví. Pravdou ale je, že její epicentrum je koncentrované hlavně kolem Tirany.
„Pokud se otevře letiště, bude tam práce pro mládež – co by mohlo být lepší než pracovat ve své zemi,“ cituje albánský zpravodajský server Euronews.al rodáka z vesnice Akërni v těsném sousedství nového letiště.
V rodné vsi zůstal zůstal s dalšími staršími lidmi, jejichž potomci opustili své domovy, když odešli za vidinou lepšího života do zahraničí. To je realita Albánie, dnes více než polovina mladých Albánců opouští kvůli nízkým platům dosahujícím v průměru na sotva dvacet tisíc korun svou domovinu zejména do zemí Evropské unie.
To se ale nyní pomalu mění. Do Albánie, která byla dlouhá léta z rozhodnutí diktátora Envera Hodžy izolovaná od okolního světa a po jejím krachu na konci devadesátých let dlouhou dobu opomíjená, v poslední pětiletce zaznamenává neobvyklý zájem zahraničních turistů, kteří roztáčí její ekonomická kola.
Před čtyřmi lety jich do země ročně přiletělo pět a půl milionu turistů, loni to bylo už 11,7 milionu, kteří v ní utratili přes pět miliard eur. Hrubý domácí produkt Albánie se přitom loni pohyboval na v přepočtu zhruba pětadvaceti miliardách eur. I letos má počet turistů meziročně stoupnout o třicet procent.
Albánie má pouze dvě mezinárodní letiště, jedno u metropole Tirana a druhé v Kukës, přičemž do druhého dnes vzhledem k jeho nevýhodné poloze a blízkosti Tirany fakticky nelétá žádný spoj. A letiště v Tiraně, odkud se dnes létá do celkem 129 destinací, není schopno i přes překotný rozvoj tak rychlý nápor turistů zvládnout.
Navíc je situováno na severu země, ty nejkrásnější katalogové pláže ovšem najdete na samotném jihu Albánie naproti ostrova Korfu, kam ročně míří miliony turistů. Z Tirany autem či autobusem jim to ale trvá čtyři hodiny. Alternativou je letět na řecký ostrov Korfu a pak trajektem do albánského města Sarada, což je plavba na 40 minut.
Právě tento trn patě má Albánii a i samotným turistům vytrhnout nové letiště ve Vloře s roční kapacitou milion pasažérů, které je jihu o dvě stě kilometrů blíže než Tirana. A právě pod Vlore začínají ty nejkrásnější pláže možná nejen celé Albánie, ale i celého západního Balkánu.
Hned naproti Vlore je panenský ostrov Sazan, který zaujal Ivanku Trump a jejího chotě Jareda, který ho chce za miliardu dolarů přetvořit na luxusní soukromý resort pro světovou smetánku.
Smetánka se v Albánii prozatím schází na samotném jihu kolem měst Saranda a Ksamil. Právě tam jsou pláže a moře zabarvené do tónů Malediv a právě tam je o sezónu ta největší koncentrace turistů i ty nejvyšší ceny.
Půvaby pravé Albánie je proto třeba hledat spíše ve vnitrozemí. Například v historickém městě patřící pod UNESCO Gjirokastër. Koneckonců, i tam má v budoucnu vzniknout nové letiště, o jehož umístění na přelomu roku rozhodla albánská vláda a nyní je ve fázi přípravy celého projektu a před vypsáním tendru na jeho realizaci.
The post Albánie spěchá s dokončením nového letiště. Usnadní cestu na nejkrásnější pláže appeared first on Forbes.