Barcelona, jeden z největších a nejúspěšnějších fotbalových klubů na světě, se po několika letech finančních a sportovních problémů opět vrací mezi elitu. Po vítězství ve čtvrtfinále milionářské soutěže (Ligy mistrů) proti Borussii Dortmund 5:3, které je pro klub po šesti letech bez postupu mezi čtyři nejlepší historickým momentem, čelí Katalánci nové výzvě. A tou je samotné finále. Zásadní roli v tomto vzestupu sehrála čtyřletá spolupráce s jedním z největších hráčů na poli hudebního streamování: Spotify.
Když katalánský klub před čtyřmi lety čelil dluhu přes 1,3 miliardy eur (32,5 miliardy korun) a neudržitelným výdajům na platy hráčů, nikdo nepředpokládal, že se tento gigant fotbalového světa dokáže postavit na nohy.
Po několika neúspěšných investicích do hráčů a selhání finančního řízení za éry prezidenta klubu Josepa Bartomeua byla situace kritická a klub potřeboval dramatické změny.
Příchod Joana Laporty do prezidentského křesla v roce 2022, stejný rok, kdy se Spotify stalo hlavním partnerem Katalánců, znamenal začátek rozsáhlé reorganizace.
Spotify v březnu zahájilo čtyřletou spolupráci v hodnotě 280 milionů eur (sedm miliard korun). Toto partnerství bylo nejen finanční injekcí, ale i kreativním marketingovým tahem. Spotify získalo práva na přejmenování stadionu na Spotify Camp Nou a připojilo své logo na dresy mužského i ženského týmu, čímž se stalo nedílnou součástí vizuální identity klubu.
Co dělá tuto spolupráci ještě zajímavější, je její kreativní využití. Spotify začalo na dresech Barcelony propagovat nejen svou značku, ale i hudební ikony. V zápasech El Clásico (s Realem Madrid), kde je popularita největší, se na dresech objevily vizuály hudebníků jako The Rolling Stones, Rosalía, Drake a Coldplay. Tento přístup nejenže přitáhl nové publikum, ale zároveň zvýšil prestiž jak Barçy, tak Spotify, které se propojilo s globálními hudebními hvězdami.
Zpátky do minulosti
V roce 2019 byla Barcelona na vrcholu, a to i díky Messiho fenoménu. V posledním semifinálovém zápase Barcelony, která se střetla s Liverpoolem, se legendární Argentinec podílel dvěma brankami na úvodním vítězství 3:0 proti Reds.
Přestože se klub nacházel v dobré formě, Liverpool v odvetě šokoval, zvítězil 4:0 a byl to on, kdo postoupil do toužebného finále. Pro Barcelonu to byl zlomový okamžik, který symbolizoval komplexní problémy, s nimiž se španělský klub potýkal.
Dnes je Barcelona pod vedením trenéra Hanse Flicka jiným týmem. Po šesti letech postoupila v Lize mistrů mezi čtyři nejlepší, ale ambice party vedené Robertem Lewandovským sahají daleko výš než do semifinále. Přesto on sám v pozápasovém rozhovoru sdělil: Nebylo to perfektní, ale aspoň se máme z čeho učit, až půjdeme do semifinále.“
Projekt Scott a další
V květnu 2025 se Barcelona chystá na další marketingový krok. Na dresech se má objevit symbol Travise Scotta, jedné z největších rapových hvězd současnosti. Tento tah přichází před dalším El Clásico a pokračuje v trendu propojení sportu a hudby.
Scott, jehož hudba měsíčně na Spotify přitahuje téměř sedmdesát milionů posluchačů, má ke Katalánsku blízko i díky své práci v Tarragoně, kde natáčel videoklip. Tento krok podtrhuje, jak hluboký vliv má Spotify na marketingovou strategii Barcelony.
Zároveň Barcelona pokračuje ve svých plánech na modernizaci stadionu a výstavbě sportovního komplexu Espai Barça, jehož součástí bude nově zrekonstruovaný Spotify Camp Nou. Tento ambiciózní projekt má stát jednu a půl miliardy eur (37,6 miliardy korun), ale Barcelona očekává, že přinese stovky milionů eur ročně z nových příjmů.

Spojení Barcelony a Spotify je příkladem obousměrně prospěšné spolupráce. Spotify týmu pomohlo nejen stabilizovat jeho ekonomiku, ale i získat nové fanoušky prostřednictvím kreativního marketingu.
Spotify, založené v roce 2006 ve Švédsku, se stalo lídrem na poli streamování hudby a zvukového obsahu. S více než 600 miliony aktivních uživatelů měsíčně je Spotify platformou, která redefinuje, jak lidé po celém světě konzumují hudbu. Firma, která začínala jako startup, dnes působí na globálním trhu, kde konkuruje dalším velkým hráčům v oblasti digitálního obsahu.

The post Barcelona je po letech trápení zpátky mezi elitou. Pomohlo jí v tom Spotify appeared first on Forbes.