03. srpnaSvátek má Venku je 16 °C, Skoro Zataženo

Co rok, to rekord. Česká rodinná firma těží z touhy Evropanů po krásných tělech

Forbes Před 2 týdny

Za poslední čtyři roky vzrostl celosvětový trh zkrášlovacích zákroků o víc než čtyřicet procent. Vyplývá to z aktuálních dat Mezinárodní společnosti estetické a plastické chirurgie (ISAPS). Velmi silný a rostoucí zájem o plastické operace potvrzují i výsledky hospodaření české rodinné firmy Lipoelastic. Vyrábí totiž speciální prádlo, které se používá po plastických a estetických zákrocích. 

Co rok, to nový rekord. Loni společnost rodiny Hradilových dosáhla opět nejlepších výsledků ve své víc než dvacetileté historii, když utržila přes 700 milionů korun s EBITDA přesahující jedenáct procent. Při pohledu na výsledky za poslední roky jsou vidět úctyhodné schody: co rok, to zhruba desetiprocentní růst. 

A tyhle schody mají pokračovat dál. „Letos plánujeme patnáctiprocentní růst a další roky se pohybujeme na podobných úrovních. Nejpozději v roce 2030 bychom se měli v konsolidovaných tržbách dostat na miliardu korun. Pořádný byznys totiž začíná právě na miliardě korun,“ říká Tomáš Hradil pro Forbes. 

Zatím jde všechno podle plánu. Firma roste a dál posiluje své postavení v Evropě, kde je ve svém oboru jedničkou. 

Po krizi nebo turbulencích na světových trzích není v byznysu se zkrášlovacími zákroky ani vidu. Celosvětový trh roste a netýká se to zdaleka jen zemí, jako jsou Spojené státy a Brazílie, které v téhle oblasti vedou globální statistiky. 

info Foto Tomáš Škoda

Během posledních let stoupá zájem o plastické operace i v Evropě. Například v Německu, které je aktuálně pro Lipoelastic nejsilnějším trhem, se loni podle ISAPS provedlo přes 626 tisíc chirurgických zákroků. To je o 200 tisíc víc než před čtyřmi lety. Nejvíc přibývá liposukcí. Jen loni si ji v Německu nechalo udělat přes 111 tisíc lidí, v roce 2020 jich bylo o třicet tisíc méně. Pro srovnání, v Česku loni šlo na liposukci osmadvacet tisíc lidí. 

„Napříč populací zájem stoupá velmi znatelně. Do budoucna vidíme dva hlavní směry, které jsou pro nás hodně zajímavé. Jednak jde o řešení lipedému, chronického onemocnění tukové tkáně, které postihuje kolem pěti procent populace a jedinou možnou léčbou je liposukce,“ říká Alena Hradilová. Součástí léčby je i komprese jak před operací, tak po ní pro každodenní nošení. A právě pro zajištění optimální komprese vyrábí Lipoelastic speciální prádlo. 

Druhý velký trend, ve kterém tahle rodinná firma vidí potenciál růstu, se týká redukce váhy prostřednictvím hormonu GLP1. „Pomocí injekcí se do podkožního tuku zavádí speciální preparát, který pomáhá výrazně snížit množství tuku. Pacientům ale zůstává ochablá a povolená přebytečná kůže, což je nekomfortní nejen z estetického, ale i z funkčního hlediska,“ popisuje Hradilová.

Velké množství lidí, kteří takovou procedurou projdou, proto zvažuje zákrok plastické chirurgie a redukci přebytečné kůže. „Vzhledem k tomu, že se o redukci váhy začíná mluvit ve velmi zajímavých číslech, vidím v tom do dvou let velkou budoucnost,“ říká spolumajitelka firmy Lipoelastic.

Mezi nejprodávanější výrobky patří speciální podprsenky po operaci prsou a tělové bandáže po liposukci a abdominoplastice, kterou hodně vyhledávají ženy, ale aktuálně i muži. 

Společnost, jež si zakládá na vlastním výzkumu a vývoji, má hlavní výrobní závod ve Valašském Meziříčí, ale nedávno investovala také do továrny ve slovenském Púchově. Nyní se chystá na další expanzi. 

Už teď má vlastní pobočky v sedmi evropských zemích a plánuje otevírat další. „Na prvním místě vyčnívá Francie, pak Španělsko a Skandinávie. Ve všech máme už teď velmi intenzivní obchodní spolupráci. Ale právě Francie je na podobné úrovni jako Německo, přitom tam zatím nemáme vlastní společnost. To bychom chtěli změnit,“ říká Tomáš Hradil a doplňuje, že Lipoelastic dodává do všech evropských zemí. 

info Foto Lipoelastic

Právě v Evropě se prodá na sedmdesát procent celkové produkce firmy, zbývajících třicet procent míří do nejrůznějších zemí celého světa včetně Austrálie, Nového Zélandu, Spojených států nebo například Jihoafrické republiky. Zajímavé příležitosti vidí Hradilovi i v arabských zemích, ale kvůli nepřehledné politické situaci tam zatím neplánují investovat. 

Místo hledání nových cest se budou dál primárně soustřeďovat na starý kontinent. „Ačkoli je naše pozice v Evropě dominantní, je tady pořád ještě velký prostor k růstu, protože v podstatě v každé zemi existují konkurenti, s nimiž o naši pozici soupeříme,“ říká podnikatel, kterého láká i růst formou akvizic. „To by se mi líbilo. Ale když pominu jednu společnost z Rumunska, není na trhu nikdo tak zajímavý, že bychom o tom reálně uvažovali,“ dodává. 

V klidu ho nechává i celní válka ve Spojených státech, ačkoli právě to je světový lídr v počtu zkrášlovacích operací. „Opravdu nás z firemního pohledu moc nezajímá, co se děje v Americe. Ano, prodáváme tam, ale řeší se to přes naši britskou entitu a neshledáváme v tom velké potíže. Naopak v poslední době tam prodeje rostou,“ říká spolumajitel firmy, která je na trhu už přes dvacet let. 

Za tu dobu se výrazně posunula od výrobce a prodejce původně zaměřeného na prodej specialistům a do klinik ve firmu, jež už téměř stejný díl zboží prodá napřímo koncovým zákazníkům. Hodně tomu pomohla pandemie koronaviru, kdy se nastartoval prodej přes internet i v konzervativních zemích, jako je třeba Německo. „Mimochodem, tam nám dodneška některé objednávky chodí faxem,“ směje se Tomáš Hradil. 

Trend je ale podle něj jasný: přímý prodej přes internet dál poroste. A i proto firma nyní investuje milionové částky do svých e-commerce aktivit. „Budeme mít zcela nový systém, který bude mnohem vstřícnější pro zákazníky, ať už jde o B2B, nebo B2C. Spustit se má příští rok,“ dodává muž, jenž kromě toho investuje ve velkém také do digitalizace samotné výroby. 

To se nyní týká primárně výrobního závodu na Slovensku. Pokud se tam investice osvědčí a bude mít slibovaný ekonomický přínos, bude se výroba digitalizovat i v hlavním závodě ve Valašském Meziříčí.

„V textilní oblasti to není obvyklé, ale pro nás je to klíčová záležitost. Trh je velmi senzitivní na cenu a fakt je, že naše šičky už si vydělávají víc než například ve Španělsku. Tlak na cenu finálního výrobku je velký a digitalizace nám v tom pomáhá,“ říká Tomáš Hradil.

info Foto Lipoelastic

I přes pozitivní vývoj firmy ho jedna věc totiž stále trápí. „V celé Evropě se potýkáme v podstatě se stejným problémem. Najít šikovné lidi, kteří se na tomto projektu chtějí podílet a budou si vážit toho, že mají dobrou práci,“ dodává. 

The post Co rok, to rekord. Česká rodinná firma těží z touhy Evropanů po krásných tělech appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek