Čtvrtek 29. květnaSvátek má Venku je 11 °C, Oblačno

Co víme o tiktokové kampani Călina Georgesca dnes? Průvodce krok za krokem

Investigace.cz Před 1 týdnem
Calin Georgescu

O víkendu si včera Rumunsko zvolilo nového prezidenta. Je jím proevropský primátor Bukurešti Nicušor Dan. Stalo se tak až na druhý pokus, protože podzimní volby rumunský ústavní soud zrušil na základě dokumentů několika tamních tajných služeb. Popisovaly ovlivňování voličů prostřednictvím kampaně na sociálních sítích a naznačovaly, že toto vměšování je financováno cizí zemí. Zatímco hlavní podporovatel jednoho kandidáta je formálně obviněn z kupování hlasů, ruský vliv nepřímo zmíněný ve zprávě tajné služby SRI zatím nikdo schopen dokázat nebyl.

K tomuto tématu jsme vydali podcast Odposlech:

Podle původních zpráv rumunských tajných služeb měla zmanipulovaná kampaň na podporu Călina Georgesca, který vyhrál první kolo podzimních voleb, začínat rozsáhlou sítí neautentických účtů na TikToku. Ty měly dosah kandidáta podporovat komentováním, lajkováním a sdílením postů. Ve hře byla i síť aktivistických účtů reálných uživatelů, koordinovaných mimo TikTok zejména na Telegramu a Discordu. O další šíření obsahu se posléze měli starat placení influenceři s větším či menším dosahem.

Podle dosavadního vyšetřování byl jedním z hlavních sponzorů této masivní kampaně, jež Georgesca katapultovala mezi nejúspěšnější tiktokery v Rumunsku, Bogdan Peșchir (známý pod přezdívkou BogPR). V březnu 2025 byl zadržen policií a krátkou dobu strávil ve vazbě. Prokuratura ho viní z 265 případů uplácení voličů v celkové výši 879 tisíc dolarů (tedy zhruba 19 milionů korun) a hrozí mu až tři roky vězení.

Samotný Călin Georgescu byl zadržen koncem února 2025. Prokuratura ho obvinila z šesti trestných činů, nikoli však v souvislosti se samotnou předvolební kampaní na TikToku.

Z čeho byl Călin Georgescu obviněn

Policie Georgesca zastavila na okraji Bukurešti, odvezla k výslechu na Nejvyšší státní zastupitelství (PÎCCJ) a po pěti hodinách mu prokurátor sdělil obvinění v šesti bodech: podněcování k akcím proti ústavnímu zřízení, šíření lživých informací, soustavné nepravdivé majetkové a finanční výkazy, založení či propagace fašistické, rasistické či xenofobní organizace, veřejná oslava osob odsouzených za genocidu nebo vojenské zločiny a založení či propagace antisemitské skupiny.

Rozhodnutí soudu ani zpráva tajných služeb se ovšem nevěnují tomu, jak se celá operace promítla do fungování algoritmu TikToku i do samotného hlasování. Prezentace Georgesca byla na TikToku sice viditelnější než prezentace ostatních, chybí ale silné argumenty pro to, že o vítězství proruského kandidáta v prvním kole rozhodla pouze samotná kampaň na sociálních sítích.

Rumunský ústavní soud se totiž samotným vlivem na volby nezabýval. Ke zrušení jejich výsledků mu stačilo, že došlo k porušení rovnosti ve volební soutěži, neboť „volební proces pro volbu prezidenta Rumunska byl po celou dobu a ve všech fázích narušen četnými nesrovnalostmi a porušováním volebních předpisů, které zkreslily svobodný a spravedlivý charakter hlasování občanů i rovné příležitosti volebních kandidátů, a současně ovlivnily transparentnost i spravedlivost kampaně a porušily právní předpisy týkající se jejího financování“.

Krok jedna: Armáda botů a neautentických účtů na TikToku

Rumunská prokuratura viní Bogdana Peșchira z toho, že se podílel na financování kampaně u více než dvaceti tisíc účtů na TikToku, jež byly vytvořeny v letech 2022 a 2023 a měly vygenerovat přes 2,1 milionu komentářů podporujících Călina Georgesca.

Jak ukazují uniklé spisy z vyšetřování, počítače, z nichž byla ovládaná první síť, se podle IP adres nacházely v Turecku. Tvůrci kampaně využili pro registraci e-mailovou službu rambler.ru. Díky ní automaticky vytvořili více než dvacet tisíc e-mailových adres, které všechny začínaly na „ushakov.“ nebo „aleksandrov.“ s následnou kombinací pěti náhodných znaků – například [email protected] nebo [email protected].

Druhou síť pak podle rumunské prokuratury tvořilo dalších dvacet pět tisíc účtů, jež se staly vysoce aktivními dva týdny před volbami a intenzivně podporovaly Georgesca.

Prokuratura rovněž uvádí, že v kampani placené Bogdanem Peșchirem hrála roli i společnost Social Freak. Ta na webu socialcrow.co umožňuje nakoupit sledující nebo lajky.

Její stránky jsme v redakci vyzkoušeli. Za necelé tři eura nám do deseti minut pod videem mourovaté kočky sedící na peřině přibylo tisíc lajků.

Video mourovaté kočky, na němž jsme testovali nákup lajků. Zdroj: investigace.cz
Na webu socialcrow.co společnosti Social Freak jsme si pro video s kočkou objednali 1000 lajků. Podle rumunské prokuratury byl právě tento web také spojen se zvýšení dosahu v prezidentské kampani. Zdroj: investigace.cz
Za pár minut nám pod videem přistálo tisíc nových lajků. Stálo to necelé tři eura. Zdroj: investigace.cz
Video s kočkou má po pár minutách 1126 lajků. Tisíc z nich je koupených. Zdroj: investigace.cz

Nákup sta tisíc followerů stojí na TikToku něco přes 1 700 eur, nákup sta tisíc lajků pak přijde na 236 eur.

Samotný TikTok ve svých zprávách aktivitu neautentických účtů v Rumunsku nepřímo potvrzoval už během prosince 2024 a ledna 2025.

TikTok pak celkově reportoval, že od září do prosince 2024 v Rumunsku proaktivně zabránil minimálně 63,8 milionu falešných lajků, případně je odstranil, 31,1 milionu falešných žádostí o sledování, smazal 13,3 milionu falešných sledujících, zablokoval vznik 549 tisíc spamových účtů, smazal 266 tisíc falešných účtů a odstranil 2 059 účtů vydávajících se za kandidáty nebo jiné veřejně známé osoby či úředníky.

Kromě toho TikTok uvádí, že odstranil koordinované sítě účtů, jež se snažily ovlivnit rumunské volby. Což upřesňuje i zpráva Covert Influence Operations v tom smyslu, že v prosinci roku 2024 TikTok v Rumunsku smazal tři takové sítě podezřelé z neautentického jednání. Jen jedna z nich však měla být zaměřena na podporu Georgesca. Čítala celkem 27 217 účtů s celkovým počtem 70,8 tisíc followerů. TikTok uvedl, že „tato síť byla provozována prostřednictvím falešného dodavatele interakcí a byla zaměřena na rumunské publikum. Osoby stojící za touto sítí používaly neautentické účty k propagaci politické strany AUR a nezávislého kandidáta Călina Georgesca se snahou zmanipulovat rumunské volební debaty. Tato kampaň se spíše opírala o zveřejňování komentářů než videí.“

Krok dva: Koordinování aktivistů na Telegramu

Kromě neautentických účtů kampaň využívala i armádu dobrovolníků, koordinovanou přes sociální sítě. Novináři ze serveru G4 Media napsali, že centrem tohoto dění se stal telegramový kanál PROPAGATOR Implică-te și tu, Renașterea României (PROPAGATOR Zapojte se i vy, Obroda Rumunska).

Archiv kanálu jsme analyzovali. Vznikl v červnu roku 2024 a sloužil především jako úložiště videí a obrázků s pokyny, jak v rámci kampaně na podporu Georgesca obcházet nastavení algoritmů a jaký k tomu používat software.

Kromě toho směřoval podporovatele do skupiny Hrană – Apă – Energie (Jídlo – Voda – Energie) a jejích poboček v jednotlivých regionech Rumunska. Právě tyto skupiny byly určeny ke koordinaci podporovatelů Georgesca a dodnes tomuto účelu slouží.

V regionálních telegramových skupinách Hrană – Apă – Energie (Jídlo – Voda – Energie) se podporovatelé Georgesca sdružují a koordinují. Zdroj: investigace.cz

Podle zjištění serveru G4 Media se v těchto skupinách také debatovalo o případných odměnách pro dobrovolníky. Jako důkaz přinášejí novináři snímek obrazovky z konverzací, v nichž zvýrazňují tyto pasáže:

„Buď pokorný a dostaneš peníze, pokud budeš stát při nás a při panu Călinovi Georgescovi,“ odpovídá na otázku Denis M. Tazatel Mihaela F. se poté ptá: „Jaké peníze? Kolik dostaneme?“ Na to Denis M. reaguje: „Záleží na tvé angažovanosti.“ Nicméně účet koordinatorL připojuje na okraji obrazovky poznámku: „Nikdo nikdy od nikoho žádný finanční příspěvek nedostal. Jsou to jen dobrovolníci, kteří chtějí realizovat projekt Jídlo, Voda, Energie.“

 

Snímek komunikace na Telegramu zveřejněný serverem G4 Media. Zdroj: investigace.cz

Podle novinářů serveru g4media měli dobrovolníci v těchto skupinách na starosti i správu některých tiktokových účtů, které podporovaly Georgesca.

Krok tři: Přímé platby influencerům od Bogdana Peșchira

Další obvinění podnikatele Bogdana Peșchira se týká přímých plateb influencerům za propagaci Călina Georgesca v jejich živých vysíláních na TikToku, aniž byla tato podpora započítána do Georgescovy kampaně. Mimo to si podle prokuratury Peșchira přímo kupoval jejich hlasy, což je v Rumunsku trestný čin.

„Z dosavadního vyšetřování vyplynulo, že v období od 28. 3. 2024 do 31. 1. 2025 obviněný poskytl částku 879 521,13 USD formou dárků přes aplikaci TikTok (platby provedené v aplikaci během živých vysílání uživatelů, kdy jsou nabízeny body, které lze následně proměnit na peníze) a dále částky 302 547,87 RON a 17 859,31 USD prostřednictvím převodů přes aplikaci Revolut (bankovní účty a elektronické peněženky na kryptoměny), a to celkem 265 osobám za účelem ovlivnění jejich hlasování pro konkrétního kandidáta v prezidentských volbách v roce 2024,“ citují média obvinění vyšetřovatelů.

Dárky na TikToku umožňují lidem platit svým oblíbeným tiktokerům za jejich obsah. V praxi to funguje tak, že si uživatel v aplikaci TikTok koupí takzvané coins (mince) za běžnou měnu. Kupříkladu za cca sto korun dostane 350 coins.

Během sledování živého vysílání pak za tyto finance může kupovat různé virtuální dárky a ty posílat tvůrci obsahu. U něj se dárky převedou na takzvané diamanty a ty může tiktoker proměnit ve skutečné peníze pomocí účtu na PayPalu. TikTok vydělává na rozdílu mezi mincemi a diamanty. Ten se pohybuje v řádu 50 až 70 % mezi oběma měnami. V praxi tak dárek nakoupený za sto dolarů a poslaný tvůrci obsahu vydělá tvůrci 30 až 50 dolarů. Pro proplácení diamantů ale platí omezení, denně lze vybrat peníze v hodnotě maximálně tisíc dolarů.

Influenceři dostávají od svých fanoušků na TikToku virtuální dárky, které si převedou na diamanty a za ně pak pomocí účtu na PayPalu dostanou skutečné peníze. Systém poskytuje darujícícm anonymitu. TikTok vydělává na rozdílu mezi mincemi a diamanty. Autro vizualizace: Lenka Matoušková

Nicméně dárky mají i své výhody. Sledovat finanční toky v rámci tohoto systému je velmi složité, formálně nejsou platbou za reklamu a poskytují darujícímu v zásadě anonymitu. Politici a politické strany v EU dárky na své účty dostávat nesmějí, což se ale nedělo ani v případě Georgesca.

Podle přepisů z vyšetřování se v mobilu Bogdana Peșchira našla například tato konverzace na WhatsAppu: využil Bogdan Peșchir k placení tiktokových influencerů za propagaci rumunského prezidentského kandidáta jak tiktokové dárky, tak přímé platby pomoci banky Revolut a převodů kryptoměn. V jeho mobilu se našla například tato konverzace na WhatsAppu:

Uživatel TikTok: „Bogpr, mám prosbu, vrátil jsem se z vězení a jsem na mizině, můžeš mi dát nějaké peníze, udělám, co budeš chtít, rozdám letáky s panem Georgescem na ulici, jsem tam od rána do večera, jsem z Bukurešti, moc děkuji.“
Bogdan Peșchir: „Ahoj, pokud to budeš vysílat živě, podpořím tě tam.“

V jiné konverzaci Peșchir zase komunikuje o nákupu hlasů v rumunské komunitě žijící v Německu.

Bogdan Peșchir: „Potřebuješ podporu, dobře, a jak ti můžu pomoct? Dárky? Poslouchej, řeknu ti něco, nechci, aby to vypadalo, že tě kupuji nebo tak něco. Pokud upřímně věříš, že tento člověk je vhodný, tak do toho.“
Samuel Pleșa: „Můžeme shromáždit nejméně 3 000 hlasů. Ale nechci provádět transakce ze svého účtu, protože by se tam objevilo moje jméno.“
Bogdan Peșchir: „Pokud si můžete založit Revolut, bylo by to skvělé.“
Samuel Pleșa: „Můžeš poslat 6 000?“
Bogdan Peșchir: „Revolut účet (…). Udělej zkušební převod. S jedním eurem. Je to tvoje neteř?“
Samuel Pleșa: „Ano, je to moje příbuzná.“

Právě tyto konverzace jsou podle rumunské prokuratury důkazem, že Peșchir podplácel voliče.

Prokuratura posléze uvádí, že o Peșchirově záměru měl vědět jak jeho volební tým, tak samotný Georgescu. Dosvědčit to mají záznamy jejich komunikace na sociálních sítích, jež má rumunská prokuratura údajně k dispozici.

Krok čtyři: Nákupy mikroinfluencerů a únos kampaně 

Podle vyšetřovatelů se v kampani ve prospěch Georgesca angažovala ještě skupina mikroinfluencerů prodávajících své služby přes webové stránky rumunské marketingové platformy FameUp. Původně mělo jít o kampaň nepřímo podporující jiného kandidáta, v průběhu však někdo změnil v zadání na platformě hashtagy, které k příspěvkům měli influenceři přidávat. Navíc se pod těmito unesenými posty začaly objevovat stovky komentujících, kteří propagovali Georgesca.

Kdo jsou mikroinfluenceři?

Za mikroinfluencery bývají označováni tvůrci obsahu na sociálních sítích, kteří mají sice méně sledujících, zato ale hovoří ke specifickým skupinám. Jedním z důvodu pro využívání mikroinfluencerů je to, že jsou pro uživatele dostatečně autentičtí a často umožňují lépe nastolit trendy.

Ze zjištění rumunského finančního úřadu ANAF a novinářů ze serveru snoop.ro vyplývá, že prostřednictvím FameUp si kampaň pro rumunskou liberální stranu PNL a jejího prezidentského kandidáta objednala PR agentura Kensington Communication. Podle agentury se přitom nemělo jednat o volební kampaň, nýbrž o agitaci za zvýšení povědomí o důležitosti účasti ve volbách. Celkem se do této akce zapojilo kolem 130 influencerů, kteří měli dohromady osm milionů sledujících.

Jak ukazuje původní zadání publikované rumunskými novináři ze serveru Hotnews, původně sjednané hashtagy jsou skutečně jiné než ty, co se nakonec na kanálech influencerů objevily.

Kensington Communication tvrdí, že hashtag celé kampaně #echilibrusiseriozitate (#rovnováhaaserióznost) byl na platformě FameUp bez jejich přičinění změněn na #echilibrusiverticalitate (#rovnováhaavertikalita). O této změně PR agentura údajně nevěděla a nemá ani informace o tom, že by to požadovali zástupci strany PNL. Podle analýzy serveru snoop.ro byly přitom změněny i další hashtagy z původních podkladů, například #unpresedintepentruromania (#prezidentprorumunsko) na #unliderpotrivitpentrumine (#vhodnývůdcepromě).

Agentura Kensington Communication je přesvědčena, že tyto modifikace ve prospěch Călina Georgesca musel někdo provést přímo v platformě FameUp, proto podala trestní oznámení na neznámého pachatele.

FameUp (provozovaná společností SC INOVATIVE ALIA SRL) ovšem popírá, že by spolupracovala s Georgescem nebo kýmkoli zapojeným do kampaně na jeho podporu. Platforma trvá na tom, že přímo ani nepřímo nepropagovala žádného kandidáta a kampaně realizované jejím prostřednictvím byly pouze „informačními kampaněmi“ zaměřenými výhradně na zvyšování povědomí rumunské společnosti o sděleních, jež propagují demokratické a euroatlantické hodnoty.


Krok pět: Neznámá agentura nakupující influencery

Podporu influencerů měla podle odtajněné zprávy rumunské zpravodajské služby (SRI) také kupovat jihoafrická komunikační agentura FA Agency, která fungovala paralelně s již zmíněnou platformou FameUp.

Novináři z francouzského Le Monde zjistili, že rumunští influenceři jako Andreea Marin (700 000 followerů na Instagramu) nebo zpěvák Florin Ristei (400 000 followerů) dostali od této agentury nabídky podobného znění: „Ahoj! Máme působivé video o budoucnosti naší země a je důležité, aby ho vidělo co nejvíce lidí. Pokud nás podpoříte a zveřejníte ho (v Reels, příspěvku nebo story), jsme připraveni za tuto propagaci zaplatit.“ Video propagovalo Călina Georgesca. FA Agency zároveň nabízela influencerům odměnu ve výši tisíc eur za distribuci jednoho videoklipu.

Podle novinářů deníku Le Monde byla jihoafrická FA Agency krycí společností spravovanou polskou pobočkou firmy Gambling Media Group (GMG). Ta se specializuje na marketingové služby na sociálních sítích včetně TikToku pro online kasina a údajně je součástí sítě firem spojených s ukrajinskou reklamní agenturou Zlodei.

Kromě toho, že firmu Zlodei řídí jistý Dmitrij Makarov a společnost měla být v roce 2020 vyšetřována v souvislosti s online hazardem a praním špinavých peněz, o ní jiné informace nelze zjistit. Na dotazy novinářů firma nereagovala.

Jaký byl účinek kampaně z TikToku na viditelnost kandidáta

Jaký byl skutečný vliv TikToku na výsledky zrušených prezidentských voleb, není jednoduché vyhodnotit. Algoritmus TikToku reaguje citlivě na chování uživatele a snaží se mu obsah přizpůsobit, proto je složité replikovat, jaký obsah mohli Rumuni před volbami vidět.

Nicméně je možné porovnat, kolik měl Georgescu fanoušků a jaký byl u jeho účtu počet interakcí během listopadu 2024. V průběhu tohoto měsíce zaznamenal raketový růst: na začátku listopadu Georgesca sledovalo na TikToku přibližně 20 000 uživatelů. Do konce měsíce tento počet vzrostl na více než 540 000, což představuje nárůst o 2 541 %, jak ukazuje analýza DFRLab.

V listopadu 2024 jeho účet zaznamenal nárůst počtu lajků o 1 496 %, komentářů o 1 581 % a sdílení o 1 146 %, a to i přes to, že publikoval o 29 % méně videí než v říjnu. Pouze za jeden týden od 18. listopadu narostl počet zhlédnutí jeho videí o 52 milionů. Předtím, tedy od září do 18. listopadu 2024, získal jeho účet 98 milionů zhlédnutí, uvádí Alliance4Europe.

Do konce listopadu 2024 dosáhly hlavní hashtagy spojené s Georgescem 1,4 miliardy zhlédnutí. Mezi 6. prosincem 2024 a 27. lednem 2025 se počet zhlédnutí těchto hashtagů zvýšil o dalších 1,733 miliardy.

Úspěch na TikToku ale nutně neznamená úspěch ve volbách. Navíc jak tajné služby, tak i TikTok připouštějí, že do kampaně byla zapojena celá řada falešných účtů.

Výzkum agentury Survation pro Global Witness, který se zaměřil na užívání TikToku před volbami u Rumunů ve věku 18 až 35 let, uvádí, že tito uživatelé viděli obsah spojený s Georgescem bez ohledu na to, zda sledovali jeho účet či nikoli. Celkem 73 % z nich pak uvedlo, že viděli takový obsah často nebo velmi často.

Vzhledem k tomu, že se výzkumníci zabývali pouze touto věkovou skupinou, nedá se výsledek jejich zkoumání zobecnit na celou rumunskou populaci. „S jistotou můžeme říci, že náš vzorek viděl neúměrně vysoké množství obsahu o Georgescovi vzhledem k počtu těch, co sledují jeho účet,“ říká pro investigaci.cz Charlie Buckley ze Survation. Zároveň konstatuje, že Georgescu se mezi zkoumanou věkovou kategorií nakonec stal nejoblíbenějším kandidátem – pokud tedy v prvním kole hlasovali.

Jaký byl účinek kampaně z TikToku na volitelnost kandidáta

Podle průzkumu agentury AtlasIntel uskutečněného v týdnu mezi 15. až 20. listopadem měl Georgescu získat 6,2 % hlasů. O týden později mu výzkumy už zvítězil s podporou 22,9 %. 

Průzkumy ukazují, že známost kandidáta hraje při rozhodování nezanedbatelnou roli u méně angažovaných nebo nerozhodnutých voličů. TikTok byl zaplaven propagací Călina Georgesca, která se často tvářila jako autentická a zvyšovala tak jeho známost mezi mladými lidmi. Jiná studie rovněž vypovídá o tom, že masivní reklamní kampaň na sociálních sítích vede k nárůstu počtu hlasů.

Zároveň existují studie, jež dokazují, že pokud jsou lidé vystavení dezinformacím, zvyšuje to šanci, že budou volit populistické strany. Videa na podporu Georgesca skutečně obsahovala různé konspirační a dezinformační zprávy.

Současně se však uvedené výzkumy shodují v tom, že o vítězství kandidátů rozhodují i další faktory, jako je celková spokojenost se situací v zemi nebo důvěra ve fungování společnosti.

A právě důvěra mladých Rumunů v tamní politický systém je na velmi nízké úrovni. Podle průzkumu agentury IRES z roku 2024 až 90 % mladých lidí (ve věku 18 až 35 let) považuje politiky za neupřímné a 63 % nevěří prezidentovi, vládě ani parlamentu. Navíc 67 % mladých zvažuje odchod ze země, což odráží hlubokou frustraci z ekonomické stagnace, korupce a nedostatečné politické reprezentace.

Tato nedůvěra se projevuje i v rostoucí podpoře autoritářských a nacionalistických směrů. Například 40 % mladých Rumunů se domnívá, že diktatura by mohla být pro zemi vhodným politickým systémem. 

Je tedy více než pravděpodobné, že úspěch kampaně Călina Georgesca stál zejména na tom, že dokázala sjednotit nespokojené mladé Rumuny i ty, kteří zemi již opustili.

Ostatně dobrá kampaň na sociálních sítích v kombinaci s nespokojenou společností v minulosti rozhodla o volebním vítězství Javiera Mileia v Argentině v roce 2023, o nástupu Jaira Bolsonara v Brazílii v roce 2018 nebo o zvolení bývalého salvadorského prezidenta Nayiba Bukeleho v roce 2019. Ti všichni byli před volbami vnímáni jako outsideři.

Soudy versus Georgescu

Jak bylo detailně citováno na začátku tohoto článku, v případě Rumunska dospěl Ústavní soud k závěru, že Georgescu svojí kampaní porušil pravidla politické soutěže. Jeho prohlášení, že za ni neutratil ani lei, kontrastovalo se zprávami tajných služeb. Ty se postupně potvrzují.

V Rumunsku vypukly protesty a Călin Georgescu se snažil zrušení voleb zvrátit právní cestou. Na konci roku 2024 odvolací soud jeho žalobu zamítl a zdůraznil, že Ústavní soud je mimo jeho kontrolu. V půlce ledna pak definitivně jeho odvolání zamítl i rumunský Nejvyšší soud.

Nakonec se Georgescu odvolal k Evropskému soudu pro lidská práva. Ten ale začátkem letošního března jednomyslně rozhodl, že vzhledem k tomu, že funkce prezidenta nespadá do definice zákonodárného sboru ve smyslu článku 3 Protokolu č. 1 k Úmluvě o lidských právech, nepřísluší mu, aby se vyjadřoval ke zrušení voleb. Soud zároveň odmítl i Georgescovy další námitky s tím, že nepředložil žádné faktické nebo právní argumenty na podporu svých tvrzení.

Simion se hlásí

Călin Georgescu chtěl kandidovat znovu, ale Ústřední volební komise (BEC) ho v květnových prezidentských volbách roku 2025 odmítla jako kandidáta registrovat. Odvolala se na dvě předchozí rozhodnutí ústavního soudu, která umožňují vyloučit z kandidatury osobu, jejíž chování je v rozporu s ústavními hodnotami země.

Ústavní soud Rumunska (CCR) rozhodnutí BEC následně potvrdil. Soud zdůraznil, že ačkoli Georgescu nebyl odsouzen, jeho jednání bylo v rozporu s principy demokracie a právního státu. CCR současně uvedl, že toto rozhodnutí neznamená trvalý zákaz kandidovat, neboť každý případ se posuzuje individuálně s ohledem na cykličnost voleb. Soud také odmítl námitky ohledně procesních pochybení a údajného porušení práva na obhajobu.

První kolo nových voleb se tak minulý týden konalo bez Georgescovy účasti a nejvíce procent získal George Simion z ultrapravicové strany AUR, se kterou se Georgescu v minulosti sice rozešel, ale stále k ní má názorově blízko. V původních zrušených volbách Simion obdržel skoro 14 %, letos v květnu to už bylo bezmála 41 %. Zdá se, že Simion přetáhl voliče Georgescovi – ten měl ve zrušeném prvním kole přes 22 % a i když nakonec volby nevyhrál, dokázal přesvědčit více než 46 % voličů.

Měli v tom prsty Rusové?

Zda za kampaní na TikToku stálo Rusko, nelze s jistotou říct. Probíhající vyšetřování rumunské prokuratury ukazuje, že hlavním finančním podporovatelem kampaně byl Bogdan Peșchir.

Rumunské tajné služby sice uvedly, že proces ovlivnění předvolební kampaně připomínal ruskou operaci Brat za brata v Ukrajině, avšak důkazy, že tomu tak skutečně bylo, doposud Rumunsko oficiálně neposkytlo.

Podle serveru Mediapart se rumunským tajným službám povedlo vystopovat původce jednoho z kybernetických útoků na volební infrastrukturu, a to na „kartografický server“. Autory útoku měli být členové ruské hackerské skupiny ATP29. Zmíněným kartografickým serverem může být stránka gis.registrulelectoral.ro, kde mimo jiné běží mapa volebních místnosti ve světě. Útok na volební webovou infrastrukturu potvrzuje i původní zpráva rumunských složek. Nicméně tyto útoky nemají nic společného s manipulací voleb pomocí TikToku.

Další přímé důkazy o podílu Ruska nebo jiného zahraničního aktéra na manipulaci kampaní na sociálních sítích Rumunsko nepředložilo.

Autor textu: Josef Šlerka

Autor vizualizace: Lenka Matoušková

 

The post Co víme o tiktokové kampani Călina Georgesca dnes? Průvodce krok za krokem appeared first on investigace.cz.

Pokračovat na celý článek