Podnikatelé a zakladatelé firem z Česka se dívají na úspěšné rodinné firmy v zahraničí, hledají příklady dobré praxe, snaží se je odkoukat. Někteří zástupci zdejších rodinných podniků dokonce vyrážejí do ciziny na zkušenou.
Zakladatele společnosti Marlenka Gevorga Avetisjana inspirují rodinné firmy, které fungují několik generací a stále se vyvíjejí. Jako dobrý příklad uvádí italskou společnost Ferrero. Její historie se začala psát v roce 1946, kdy bratři Pietro a Giovanni Ferrero začali pracovat v malé rodinné cukrárně. První experimentoval s novými chutěmi, druhý byl obchodní génius.
Postupně vytvořili skupinu, která je dnes jedním z největších výrobců balených sladkostí a do impéria spadají značky jako Kinder, Nutella, Ferrero Rocher nebo Tic Tac. Ve firmě pracuje třetí generace rodiny. Nyní ji řídí vnuk zakladatele Giovanni Ferrero mladší.
Také Gevorg Avetisjan pocházející z Arménie začínal v Česku od nuly, v byznysu se sladkostmi. Výrobu medových dortů rozjel na severu Moravy ve Frýdku-Místku v roce 2003. Začínal s jedním zaměstnancem, nyní jich má skoro čtyři stovky. Ve firmě s tržbami téměř devět set milionů pracuje Avetisjanův syn a sestra.

Ke všem velkým rodinným firmám vzhlíží Dušan Hřích, spolumajitel firmy ASP Group, jednoho z největších evropských distributorů čtyřkolek. Oceňuje zejména, když se do byznysu zapojí celá rodina. Ostatně sám si budování podniku neumí přestavit bez svého dvojčete Oldřicha.
Jako inspirativní příklad z ciziny vyzdvihuje Dušan Hřích třeba módní a kosmetické impérium LVMH, kam spadají značky jako Christian Dior, Tiffany, Louis Vuitton či Sephora. V jeho čele stojí francouzský podnikatel Bernard Arnault, podle Forbesu nyní pátý nejbohatší člověk světa. Do tohoto rodinného byznysu se zapojilo všech pět jeho potomků.
Rodinné firmy, které dokázaly růst a přitom si udržet stabilní hodnoty, obdivuje Martina Šmídlová, spolumajitelka dopravně-logistické skupiny Šmídl. Vyzdvihuje třeba společnost Dachser. V roce 1930 ji založil Thomas Dachser a vyrostla tak, že její loňské tržby překonaly osm miliard eur. „Jejich důraz na kvalitu, spolehlivost a generační kontinuitu je pro mě velkou inspirací,“ říká Šmídlová.
Do ciziny se dívá i Vojtěch Voláček, obchodní ředitel a spolumajitel Conteg Group, vyrábějící průmyslové rozvaděče, chlazení pro IT a systémová řešení pro datová centra.
„Fascinuje mne příběh německé společnosti Stulz. Stejně jako my jsou rodinnou firmou, která se specializuje na efektivní chlazení,“ říká Vojáček s tím, že firmu zná zhruba patnáct let. „Za tu dobu dokázali násobně navýšit obrat. Jsou pro nás inspirací,“ dodává. Rodinná firma, kterou řídí Jürgen a Albert Stulzovi, nyní působí v sedmnácti zemích a zaměstnává více než pět tisíc lidí.
Jiřina Nepalová, zakladatelka a ředitelka pojišťovací makléřské skupiny Renomia, se do ciziny na úspěšné rodinné firmy nejen dívá, ale neváhá je ani kontaktovat. „Potkáváme se s velmi úspěšnými rodinnými firmami ze zahraničí,“ říká Nepalová. Poznávat, jak fungují rodinné firmy ve světě, je podle ní časově náročné, ale přínosné.
„Mnohé firmy pro nás byly velkou inspirací, vždy jsme si vážili jejich důvěry, vstřícnosti a otevřenosti se podělit o zkušenosti,“ popisuje Nepalová s tím, že měli příležitost seznámit se s bratry Tomem a Patem Gallagherovými, vnuky zakladatele dnes třetího největšího pojišťovacího makléře na světě – firmy Arthur J. Gallagher & Co.
„Řídí společně firmu, která má bezmála stoletou historii a stále si zachovává rodinnou atmosféru,“ popisuje Nepalová. Firma i dnes uctívá hodnoty zakladatele. „Obdivujeme, jak vedení společnosti neváhá cestovat po světě a komunikovat se svými zaměstnanci a partnery,“ říká Nepalová a oceňuje, že přátelské vztahy firem vyústily před šesti lety v to, že se společnost Gallagher stal minoritním akcionářem Renomie.
Sázka na Baťu
Ne všechny české rodinné firmy hledají inspiraci v cizině. To je třeba příklad Jiřího Brázdila, spolumajitele společnosti BG7 s více než miliardovým obratem. „Hodně mě ovlivnil Tomáš Baťa, je mým vzorem,“ říká Brázdil. Obdivuje, jak se Baťa prosadil doma, ale i v zahraničí.
Brázdil rád používá to, co kdysi řekl Tomáš Baťa: „Kdybych byl výrobcem aut, vyráběl bych jen auta lidová a jen jednoho typu. Kdyby mé auto přesto nesneslo světové soutěže, omezil bych se na výrobu třeba jen jednoho dílce. Tento dílec bych však vyráběl tak dokonale, abych donutil svět vyšlapat si cestu i k mým dveřím.“
Toto pravidlo se skupina BG7, jejíž základem je strojírenství, snaží aplikovat na jednodušších výrobcích. Založili proto například vlastní e-shop, kam dávají pouze své produkty. Tím, že je prodávají sami bez zprostředkovatelů, zvládají je nabízet za příznivé ceny.
The post Ferrero, Baťa nebo impérium LVMH. Kdo ještě inspiruje české rodinné firmy? appeared first on Forbes.