O tisíce návštěvníků víc, vyšší tržby a zviditelnění míst, o nichž málokdo ví. Počítačová hra Kingdom Come: Deliverance II, kterou vývojáři z Warhorse Studios pustili do světa letos v únoru, sklízí úspěchy i na poli turismu.
Těží z ní hlavně okolí hradu Trosky v Českém ráji, Kutné Hory, Suchdola či Malešova. Počet fanoušků, kteří se vydali po stopách Jindřicha ze Skalice, se počítá na desetitisíce. Přijíždějí na místa, která jsou se hrou spojená, a hledají dobrodružství.
Největším skokanem mezi nimi je třeba městys Suchdol u Kutné Hory. Donedávna poměrně neznámá lokalita se stala předlohou pro středověkou vesnici zasazenou do krajiny Posázaví.
Jen v dubnu do ní zavítalo o pětačtyřicet procent návštěvníků více než ve stejném měsíci v loňském roce. V samotné Kutné Hoře jich pak přibylo o třicet procent, na hradě Trosky o dvaadvacet procent.
Někteří podnikatelé se popularity chopili a vycítili příležitost, jak zvednout svému byznysu tržby. Jedním z nich je třeba Ondřej Slačálek, majitel Tvrze Malešov a přilehlého pivovaru.
Stojí také za projektem Kingdome Come: Deliverance Live, který propojuje digitální zábavu s cestovatelským zážitkem. Na webu kcdlive.cz tak mohou lidé najít nejen zástupce státní správy a agentur, ale také města, obce, kulturní spolky a podnikatele působící v cestovním ruchu.
Jejich společným cílem je oživit herní svět mimo obrazovky a nabídnout fanouškům skutečný zážitek prostřednictvím tematických akcí, prohlídek s výkladem nebo třeba interaktivních programů v lokalitách známých ze hry.

„Chtěli jsme, aby nemusel návštěvník složitě hledat informace o jednotlivých lokalitách, ale měl je přehledně na jednom místě. Na portálu si tak vybere, co ho zajímá a co může v jednotlivých destinacích zažít,“ říká Ondřej Slačálek.
Sám vnímá dopad hry pozitivně. Tržby v pivovaru sice rostou pravidelně každý rok, současná popularita mezi turisty ale křivku táhne vzhůru ještě rychleji.
Hlavně si pak všímá, že přijíždí mnohem více mladých lidí, průměrně ve věku od osmnácti do pětadvaceti let, kteří by jinak neměli důvod vybrat si Malešov za cíl svého výletu. Zástupců generace Z přibylo ve všech dotčených lokalitách, dohromady o pětapadesát tisíc.
Zájem narostl rovněž u zahraničních turistů. Na to poukazuje třeba Karolína Pečenková z farmy Bláto, vzdálené dvanáct kilometrů od obce Rataje, ležící ve středních Čechách, na břehu řeky Sázavy. I ta má v počítačové hře své místo.
„Odhaduju, že turistů je více o deset až patnáct procent. Co ale hodně vnímáme, že hra zvedla zájem především z řad cizinců, kteří teď do zapadlé vesničky jezdí z celého světa. V tom vidíme její velký přínos,“ podotýká.
I v restauraci Na Pašinku v Kutné Hoře vnímají, že někteří turisté si cestu k nim našli skrze hru. Město zapsané na seznamu světového dědictví UNESCO je jedním z největších skvostů české historie a kultury.
„Ležíme sice mimo centrum, ale myslím, že hosté, které jsme u nás přivítali, o nás slyšeli z jiných médií nebo na doporučení od známých, využili příležitosti být v Kutné Hoře a Na Pašinku přišli,“ zmiňuje za restauraci Miroslav Kopecký.

S tím, že je návštěvníků v Kutné Hoře víc, souhlasí i Edita Ciklerová z Restaurace Dačický, k níž provozují ještě kavárnu a apartmány. Není ale schopna rozlišit, do jaké míry za to může právě počítačová hra. Město je totiž vyhledávanou destinací už dlouhodobě a dá se říci, že teď je s počtem turistů na svém maximu.
Navíc letos slaví třicet let od zapsání na seznam světového kulturního dědictví UNESCO, což může svou roli také hrát. „Pravda je, že občas nějaký host zmíní, že ho k nám zavedla právě hra, nebo při objednávání ubytování přiznají, že chtějí udělat radost partnerovi, který je fanouškem,“ přibližuje Edita Ciklerová.
Co se mění, je návštěvnost v průběhu celého roku. Dlouhé roky byla realita taková, že v prázdninových letních měsících převažovali hlavně čeští hosté. Teď je poměr cizinci versus tuzemští turisté vyvážený. Což se projevuje i na tržbách. „Zda je to ale způsobené jen hrou, nebo i počasím, před kterým Češi utíkají do zahraničí, to neumím posoudit,“ dodává.
Pro fanoušky hry si sice žádný speciální zážitek nepřipravili, v menu jejich restaurace si ale jídlo, které středověk připomíná, vyberou.
Už několik let v něm nabízejí Králův meč, kdy jsou maso a zelenina servírované na dlouhém meči z Toleda ze Španělska. Anebo Sedlácké koryto, pokrm v řezbářem vydlabaném korytu, kde mohou hosté jídlo sdílet, což mají v oblibě hlavně turisté z Asie.
Podle Ondřeje Slačálka teď vítězí ti, kteří se stihli připravit dopředu. V Malešově budují infrastrukturu už několik let, a i když chápe, že starousedlíkům může zvýšený zájem o některé lokality vadit, podnikatelé by toho měli na dotčených místech určitě využít. Pokud tedy nepatří k cimrmanovským hospodským.
„Já sám vidím, že hra vliv na návštěvnost má, a snažím se, aby ta nabídka pro turisty byla co nejbohatší, aby u nás zůstávali déle, na oběd, na večeři nebo i několik dní. Tím pádem utratí víc peněz. Pro zahraniční klienty jsme třeba zavedli QR kód, který jim přeloží menu do požadovaného jazyka,“ přibližuje podnikatel.
Fanoušci mají možnost koupit v Malešově rovněž merche spojený s hrou – třeba oblečení nebo i pivo. Sice počítá s tím, že zájem časem poklesne, nicméně do té doby se může povědomí o zapadlých obcích rozšířit mezi co nejvíce lidí, kteří do nich pak přijedou na návštěvu.
To se potvrzuje třeba u kláštera Sázava, který těží dodnes z prvního dílu hry Kingdom Come. Podle jeho kastelánky Jaroslavy Matoušové mezi fanoušky o klášter zájem neopadl ani po osmi letech.
V souvislosti s druhým dílem jich pak zase mírně přibývá. „To na té hře obdivuju nejvíce. Že dokáže mladou a střední generaci zvednout od počítačů a přivést je k objevování skutečných míst. Mají chuť poznávat ten svět autenticky,“ chválí kastelánka.

„Když k nám přišli v minulosti rodiče s teenagery, viděli jsme, jak je ta návštěva nudí, dnes je situace jiná. Jsou to právě děti, které sem rodiče přivádějí a nutí je chodit po místech, kudy chodil Jindřich ze Skalice,“ prozrazuje.
Díky tomu mohli v klášteře vytvořit audiovizuální prohlídky v mobilní aplikaci, díky níž se návštěvníci mohou ponořit do historie mnohem hlouběji.
Meziročně se letos zvýšil zájem turistů o hrad Trosky v Českém ráji, který se v počítačové hře rovněž objevuje. Rekordní zájem o něj byl zatím v květnu, kdy si zříceninu prohlédlo přes šestnáct tisíc návštěvníků, o šest tisíc více než loni.
„Když jsme se dozvěděli, že Trosky budou vystupovat ve hře, tak jsme přemýšleli, jak tu záležitost uchopit. Netušili jsme, co nás čeká. Celkový dopad na národní kulturní památku je ale opravdu pozitivní. Nejenže to pro nás byla příležitost, ale Troskám to přineslo mnoho dobrého,“ podotýká Lucie Bidlasová z Národního památkového ústavu.
„Chodí k nám mladší lidé a zůstávají u nás déle. Dřív si hrad prošli za třicet minut, teď v něm tráví hodiny, hrají tu třeba kostky nebo na pódiu zpívají písničky,“ dodává Bidlasová.
Velký počet hostů přijíždí i ze zahraničí, například ze Skandinávie. Pro fanoušky proto na hradě pořádají večerní komentované prohlídky a na začátku července v jeho areálu také umístili pět QR kódů, díky kterým se promítnou konkrétní místa ve hře.
The post Kingdom Come posílá fanoušky na český venkov. Zvyšuje tam návštěvnost i tržby appeared first on Forbes.