Šumění, pípání a skřípání, které v devadesátých a na začátku nultých let provázelo miliony lidí při jejich prvních krocích v online světě, se definitivně stává minulostí. Americká společnost AOL oznámila, že k letošnímu 30. září ukončí možnost připojení k internetu přes pevnou telefonní linku.
Takzvané vytáčené internetové připojení (dial-up) fungující přes modem a telefonní linku přežilo ve Spojených státech a v Kanadě více než tři desetiletí, zatímco v Česku se začalo rychle vytrácet už někdy po roce 2003, kdy ho nahradilo modernější vysokorychlostní připojení.
I v tuzemsku šlo nicméně v devadesátkách a na přelomu tisíciletí o široce využívanou technologii, na kterou si jistě první čeští uživatelé internetu moc dobře vzpomínají. Charakteristický startovací zvuk, kdy se modemy analogově „dohadovaly“ o spojení, se zaryl do paměti milionům lidí na celém světě.
Pro mnohé se stal zvukovou kulisou nové doby: okamžitého spojení, drátů, počítačových myší, zářících monitorů, e-mailů a chatovacích místností.
Kořeny vytáčeného internetu sahají až do sedmdesátých let minulého století, kdy americká firma CompuServe nabídla první komerční přístup k online službám. V polovině osmdesátých let pak vznikly i první virtuální komunity.
Zlaté časy a pád
Společnost AOL (America Online) byla založena v roce 1983 a v následujících letech dokázala udělat z vytáčeného připojení k internetu masovou záležitost. V době největší slávy na přelomu tisíciletí měla ve Spojených státech přes 23 milionů předplatitelů. Podle odhadů tehdy přibýval nový uživatel každých šest sekund.
AOL byla v době svého vrcholu místem, kde Američané strávili až čtyřicet procent svého online času, a její hláška „You’ve got mail“ se stala známou po celé zemi.
V roce 2000 se AOL stala natolik dominantní, že za 182 miliard dolarů koupila mediální gigant Time Warner. Dohoda se ale později zařadila mezi největší byznysové omyly historie.
Už tehdy totiž nastupovalo rychlejší připojení, které využívalo infrastrukturu kabelové televize, a vytáčený internet začal rychle ztrácet půdu pod nohama.
Od roku 2003 se objevovaly první „nekrology“ vytáčeného připojení, například ve Wall Street Journalu s titulkem „Je to oficiální. Vytáčené připojení umírá.“ Ve Velké Británii AOL přišla o pozici lídra mezi poskytovateli internetu již na konci devadesátek a v roce 2006 svou britskou divizi prodala.
Time Warner nakonec AOL v roce 2009 odprodal. V roce 2015 ji koupila společnost Verizon, která ji kvůli mobilním technologiím spojila se značkou Yahoo. Dnes jsou obě firmy součástí investiční skupiny Apollo Global.
Relikt minulosti
Podle dat americké vlády z roku 2023 má ve Spojených státech vytáčené připojení už jen necelých tři sta tisíc domácností, zatímco vysokorychlostní internet používá přes tři sta milionů domácností. Přesto AOL službu v Severní Americe nadále udržuje, respektive bude ji udržovat do letošního září, kdy ji nenávratně vypne.
Tento krok znamená konec jedné éry pro miliony internetových uživatelů – mileniály, generaci X, boomery i pamětníky nejstarší generace. „Díky za vzpomínky. RIP,“ napsal na sociálních sítích spoluzakladatel AOL Steve Case, který v devadesátých letech stál u jejího raketového růstu.
Vytáčený internet tak definitivně patří minulosti spolu s dalšími technologickými symboly konce dvacátého století, jako jsou cédéčka, pagery nebo pevné telefonní linky.
The post Konec jedné éry. USA se po třiceti letech loučí s připojením k internetu přes pevnou linku appeared first on Forbes.