Jiřina, Jiří a Pavel Nepalovi řídí už 32 let mimořádně úspěšnou rodinnou firmu Renomia. Jiří, předseda dozorčí rady, na galavečeru Forbes Rodinné firmy nabídl vizi toho, jak by české rodinné podniky měly stejně jako Renomia úspěšně expandovat do zahraničí.
Jsou největší firmou ve svém oboru ve střední a východní Evropě. A přesto má pojišťovací skupina Renomia rodiny Nepalových tržní podíl jen 1,4 procenta. Na tak výrazně konkurenčním trhu se pohybuje společnost, kterou už v roce 1993 založila Jiřina Nepalová se svými syny Jiřím a Pavlem.
Před sedmnácti lety padlo u Nepalů rozhodnutí vydat se s Renomií za hranice Česka. Rychle rostoucí pojišťovací byznys se začal rozpínat do střední a východní Evropy a daný region se stal pro firmu klíčovým teritoriem.
„Jsou to všechno kulturně i tržně podobné země, navíc nás k tomu podnítili klienti, kteří tam investovali také,“ řekl Jiří Nepala, jehož firma dnes působí ve třinácti zemích. Ze čtyřmiliardového obratu už tvoří příjmy ze zahraničí více než čtyřicet procent.
V západní Evropě Renomia plány zatím nemá, trh je tam saturovaný a vstupovat na něj by byl náročný úkol. Podle Nepaly je to možná úkol budoucnosti pro jejich děti, zatím ale mají pořád obrovský prostor pro růst ve svých dosavadních největších regionech. Pozorně i proto Nepalovi sledují dění na Ukrajině, kam se před útokem Ruska chystali vstoupit.
„Byli jsme těsně před akvizicí jedné rodinné ukrajinské firmy. Současná situace to ale celé odložila, nicméně jsme s nimi stále v kontaktu,“ doplnil Jiří Nepala.
Akvizice jsou v Renomii ostatně „name of the game“. Pojišťovnická skupina jich během svého působení provedla už 34 a vybudovala si kvůli tomu i vlastní tým, který se akvizicemi a onboardingem nových dceřinek zabývá.
„Už se nebojíme ani větších akvizic. Je to know-how, víme, jak to dělat,“ prohlásil Jiří Nepala s výzvou k českým rodinným firmám, aby se vstupu na zahraniční trhy nebály.
Jenže Renomia je – byť nepřímo – rozkročená i za Atlantik, konkrétně dokonce na newyorské burze. V roce 2019 totiž tuzemská rodinná firma přizvala ke spolupráci jiný rodinný podnik, pojišťovnický a poradenský gigant Gallagher založený už roku 1917 v Chicagu.
Právě Gallagher s tržní hodnotou přes osmdesát miliard dolarů je na burze v New Yorku kotován a v Renomii drží vlastnický podíl třicet procent, zbylých sedmdesát procent patří Nepalovým.
„S Gallaghery se známe přes dvacet let, občas k nim zajedeme nebo přijedou oni sem. Je to partnerství opravdu s jejich rodinou, nejen s firmou. Zaujal nás jejich lidský přístup, firemní kultura i to, že rodina dokáže stále řídit globální firmu stejným způsobem, jaký vyznáváme my,“ zaznělo od Nepaly.

Pro další konsolidaci trhu v regionu je podle Nepaly stále hromada prostoru. Renomia má hodně aktivní akviziční politiku, ročně přikoupí pod svá křídla tři až čtyři firmy. Například v Maďarsku má firmy tři, každá je zaměřená na jiný segment. Mají ale jedno pravidlo.
„Každá firma, kterou jsme koupili, byla rodinná. Nikdy nekupujeme celých sto procent firmy, původním majitelům vždy necháváme minoritní podíl. Důvod je jednoduchý: musíme jim důvěřovat,“ podotkl dále Nepala.
„Nemáme tu zástupy manažerů, které bychom posílali do všech třinácti zemí. Věříme těm, kteří na daném trhu zvládli firmu vybudovat,“ uzavřel s tím, že například v Rakousku koupila Renomia firmu, která je na trhu ještě o dvě dekády déle než oni.

The post Nebojte se expandovat, my ročně koupíme až čtyři firmy, říká Jiří Nepala z Renomie appeared first on Forbes.