Úterý 06. květnaSvátek má Venku je 11 °C, Skoro Zataženo

Obchodní centra v Česku táhnou. Loni přilákala více lidí, stouply také obraty

Forbes Před 2 týdny

Obchodním centrům se v Česku daří, jejich návštěvnost loni meziročně vzrostla o 1,3 procenta a obrat byl vyšší zhruba o čtyři procenta.

V pondělí uplyne padesát let ode dne, kdy se na Národní třídě v Praze otevřel obchodní dům Máj, který patřil k vrcholům československého maloobchodu.

Dnes už však v Česku není příliš mnoho prostoru pro vznik nových obchodních center, přibývat budou spíše takzvané retail parky, uvedl předseda výkonného výboru Asociace nákupních center Jan Kubíček.

„Index návštěvnosti se po celý rok 2024 pohyboval v mírně plusových hodnotách. V prosinci 2024 bylo v nákupních centrech o 1,1 procenta návštěvníků více než v roce 2023,“ řekl Kubíček. Podíl neobsazené plochy v OC se podle něj držel pod čtyřmi procenty.

V centrech velkých měst není po nových nákupních střediscích podle Kubíčka poptávka. „Tato nákupní centra navíc plní odlišnou úlohu, orientují se na turistickou klientelu a občasné či jednorázové nákupy. Obchodní centra na sídlištích a v okrajových částech měst oproti tomu plní úlohu lokálního komunitního centra, kde obyvatelé z nejbližšího okolí řeší své každodenní potřeby,“ uvedl.

Moderní nákupní centra podle Kubíčka kladou důraz na příjemné prostředí. „Aby byla zachována funkčnost, hodnota a atraktivita nákupního centra pro návštěvníky i nájemníky, musí zhruba v deseti až patnáctiletých cyklech přicházet nějaká forma výraznější renovace a modernizace,“ přibližuje.

„I ta nejstarší nákupní centra se tak musela postupně přizpůsobit současným potřebám jak z pohledu udržitelnosti a využívání moderních technologií, tak z pohledu vnitřního uspořádání, mixu nájemníků nebo nabídky služeb jako parkování či jídelních zón,“ dodal.

Obchodních center je v Česku podle Kubíčka 110. Pro vznik nových už není příliš mnoho prostoru. Pokud se budou stavět, tak jen nižší jednotky, uvedl.

Více přibývá nákupních parků, takzvaných retail parků, kterých se v Česku nachází asi 280. „V roce 2024 bylo dokončeno zhruba 80 tisíc metrů čtverečních nových nebo rozšířených retail parků, což představuje největší roční přírůstek za posledních patnáct let. V letošním roce by mělo přibýt dalších asi 70 tisíc metrů čtverečních,“ řekl Kubíček.

Obchodní dům Máj se spolu s o pár měsíců starší Kotvou řadil ke špičce československého maloobchodu. V roce 2019 se novým majitelem obchodního domu stala developerská firma Amadeus Real Estate, která začala chystat jeho rekonstrukci.

Samotná rekonstrukce začala o pár let později, původně se hovořilo o znovuotevření na konci roku 2023, práce nakonec trvaly o půl roku déle. Kontroverze vzbudily plastiky motýlů s trupem stíhačky spitfire od výtvarníka Davida Černého, které byly na fasádu Máje umístěné na konci rekonstrukce a které jsou prezentovány jako pocta československým letcům bojujícím ve druhé světové válce.

https://forbes.cz/lists/nejbohatsi-lide-sveta-2025/

The post Obchodní centra v Česku táhnou. Loni přilákala více lidí, stouply také obraty appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek