Miliardář Elon Musk neodchází z týmu amerického prezidenta s prázdnou. Do svého obchodního impéria se vrací plný příležitostí i lehčí o starosti s federálním vyšetřováním. Nese si s sebou ale i pošramocenou reputaci.
Elon Musk se nechal slyšet, že do budoucna už nebude tak štědrým politickým dárcem jako dosud. „Rozhodně už nebudu dávat tolik peněz do politiky. Myslím, že už jsem udělal dost,“ pronesl tento týden na Katarském ekonomickém fóru. Na podporu amerického prezidenta Donalda Trumpa poslal loni během kampaně 290 milionů dolarů, nejvíc ze všech dárců z řad jednotlivců.
„Do politiky zase budu posílat peníze, až k tomu bude nějaký důvod. Žádný teď ale nevidím,“ dodal Musk.
Už během prvních čtyř měsíců se Trumpova administrativa postarala o to, že se Muskovi značná část investic vrátila. Jeho podniky nyní čelí mnohem menší kontrole ze strany státu než dřív, některá vládní vyšetřování vůči nim byla pozastavena či ukončena. A to i díky Muskovým snahám omezit financování některých federálních agentur a oslabit je, o což dosud usiloval coby vedoucí Úřadu pro efektivitu státní správy (DOGE).
Muskovy společnosti, zvláště pak SpaceX, navíc mohou získat miliardy dolarů z nových vládních zakázek. Muskovi se také daří stále více se vměšovat do zahraničních záležitostí, často s podporou Trumpovy administrativy.
Neopomíjejme ani osobní výhody. Musk je nyní mnohem bohatší než v době, kdy veřejně podpořil Trumpa. Jeho čisté jmění dosahuje 419 miliard dolarů. To je zhruba o 170 miliard víc než loni 15. července – dva dny poté, co Trump přežil pokus o atentát v Pensylvánii, po kterém mu Musk veřejně vyjádřil podporu.
Muskově společnosti Tesla se nyní sice příliš nedaří – cena akcií Tesly spadla o dvacet procent od doby, co se Trump vrátil do Bílého domu – pořád je ale o 35 procent vyšší než loni v polovině července.
Hodnota společnosti SpaceX je nyní vyčíslena na 350 miliard dolarů, což je skoro dvakrát víc než loni v červenci. Roste také hodnota Muskovy třetí největší firmy, xAI Holdings, pod kterou spadá platforma X či startup xAI zaměřený na umělou inteligenci. Její hodnota byla nedávno vyčíslena na 113 miliard dolarů, což je více než trojnásobek hodnoty obou firem před rokem.
Od kritiků Trumpa a Muska tak nyní zaznívá, že se Musk obohacuje na svém působení ve vládě i na dobrém vztahu s prezidentem. „Povaha Muskových podniků, stejně jako jejich výrazné příjmy z vládních zakázek, znamenají, že je hluboce zapleten do regulačních funkcí vlády, kterou nyní může formovat,“ stojí ve zprávě demokratických menšinových členů Sněmovny reprezentantů USA.
„Prezident si nemohl vybrat osobu více náchylnou ke střetu zájmů, než je Musk,“ stojí dále ve zprávě.
Trump to popírá. „Pokud by tu byl nějaký střet zájmů, nedovolíme mu se k tomu přiblížit,“ řekl prezident v Oválné pracovně v únoru. Musk to také popírá, s žádostmi SpaceX o vládní zakázky prý nemá nic společného.
„Tvrzení, že společnosti Elona Muska nějakým způsobem profitovaly z jeho působení v Bílém domě je neopodstatněné a postrádá novinářskou integritu,“ reagoval pro americký Forbes hlavní zástupce Trumpova tiskového mluvčího Harrison Fields.
„Elonovy podniky čelily žhářství, vandalismu, střelbě, kyberútokům, bojkotům i osobním útokům v míře, která nemá v americkém byznysu obdoby. Jak už bylo mnohokrát řečeno, prezident nebude tolerovat žádný střet zájmů a Elon Musk nadále dodržuje etická pravidla ve snaze odstranit plýtvání, podvody a zneužívání,“ dodal.
Nutno dodat, že ne všechny Trumpovy kroky přinesly Muskovi jen výhody. Příkladem může být zavedení cel na dovoz zahraničního zboží, včetně třiceti procent pro Čínu. Pravděpodobně se tím zvýší náklady v dodavatelských řetězcích Tesly, SpaceX a xAI.
Nejbohatšího muže světa jistě netěší ani to, že klesají prodeje Tesly na všech hlavních trzích. Z velké části to je kvůli rostoucímu odporu spotřebitelů vůči Muskovi a jeho působení v Trumpově úřadu.
Muskovu klesající oblibu nedávno potvrdil průzkum agentury Reuters a Ipsos. Negativní názor na Muska v něm vyjádřilo 58 procent respondentů, pozitivně ho vnímalo 39 procent dotázaných. To, že Musk mnohým lidem vadí, lze pozorovat i naživo.
Prodejny i vozy Tesla se v uplynulých měsících staly terčem útoků vandalů i žhářů. Musk přesto trvá na tom, že se prodeje Tesly opět zvedají. „Prodeji se v tuto chvíli daří dobře,“ tvrdil Musk na zmíněném Katarském ekonomickém fóru. Útoky na Teslu si prý bere osobně.
Odborníci to ale vidí jinak. „Práce, kterou Musk odvedl na ministerstvu, značně poškodila značku Tesly, a to jak na domácím, tak mezinárodním trhu, což Muska vyjde draho,“ poznamenal technologický analytik společnosti D. A. Davidson Gil Luria. A dodal: „Poškození značky je téměř bezprecedentní v historii automobilového průmyslu.“
Přesto má Musk díky Trumpovi důvod k úsměvu. V lednu americký prezident podepsal exekutivní příkaz, kterým zastavil vyšetřování údajné diskriminace na pracovišti Tesly. V březnu pak Trump nabádal Američany ke koupi Tesly přímo před Bílým domem.
Výslužka pro Teslu
Klíčovou otázkou pro budoucnost Tesly zůstává přístup Trumpovy administrativy k autonomním vozidlům.
V loňském roce Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu zahájil dvě vyšetřování týkající se Tesly. Jedno se týká funkcí plně autonomních vozidel, druhé vzdáleného samořízení. Vyšetřování stále probíhá. Minulý měsíc ale ministerstvo dopravy zrušilo povinnost, aby výrobci autonomních aut hlásili určité typy nehod bez smrtelných následků.
Tato změna zvýhodňuje Teslu a naopak uškodí firmě Waymo, výrobci plně autonomních aut, která již funguje v některých městech a se kterou Tesla hodlá soupeřit, upozorňuje analytik společnosti Wedbush Securities Dan Ives. Mluvčí ministerstva dopravy ale odmítá, že by změna měla zvýhodnit Teslu. Cílem je podle něj soustředit se na typy nehod, které výrazněji ovlivňují bezpečnost.
Musk chce společnosti Waymo konkurovat zavedením plně autonomních vozidel. V rozhovoru pro CNBC uvedl, že očekává, že už v příštím roce budou americké ulice brázdit statisíce plně autonomních vozů Tesly. Není to ale pravděpodobné.
Společnost Waymo taková auta vyrábí už několik let a zatím jich v amerických městech jezdí 1500, další dva tisíce aut mají přibýt v dalším roce. Tesla navíc opakovaně nedodržela termíny a měla bezpečnostní problémy, jak nedávno informoval Forbes.

Přesto se zdá, že Trumpova administrativa Muskovo úsilí podporuje. Ministr dopravy Sean Duffy navštívil giga továrnu Tesly poblíž Austinu, aby podle svých slov „viděl na vlastní oči budoucnost autonomní dopravy“.
„Odhadujeme, že tržní potenciál v oblasti AI a autonomie má pro Teslu hodnotu alespoň jeden bilion dolarů,“ uvedl Ives, jehož firma zvýšila cílovou cenu akcií Tesly na 500 dolarů (aktuálně je 339 dolarů). „Plně očekáváme, že pod vedením Trumpa tyto klíčové iniciativy dostanou zelenou, protože se výrazně zjednoduší regulační pavučina, která Muska v posledních letech brzdila.“
Zastání u Trumpovy administrativy našla také firma SpaceX. Ministerstvo spravedlnosti stáhlo žalobu, podle které firma odmítla přijmout některé migranty. Minulý měsíc žalobu stáhla Národní rada pro pracovní vztahy, federální úřad, který sám žalobu loni v lednu podal. Učinil tak kvůli propuštění osmi zaměstnanců, kteří se podepsali pod dopis kritizující Muska.
Úřad ve společném prohlášení se SpaceX nyní zpochybnil, zda měl pravomoc žalobu podat. „Tento náhlý obrat je velmi neobvyklý, je to velká porážka pro zaměstnance SpaceX,“ uvedla k tomu bývalá předsedkyně rady Lauren McFerran.
Už předtím, než se stal Trump prezidentem, se SpaceX stala jedním z největších federálních dodavatelů. Nyní má ale šanci získat další vládní peníze. Firma má smlouvy v hodnotě téměř šestnácti miliard dolarů, z toho šest miliard přidělilo firmě ministerstvo obrany minulý měsíc, jak uvádí zpráva členů demokratické menšiny ve Sněmovně reprezentantů USA.
SpaceX je dokonce hlavním kandidátem na výstavbu Trumpovy vytoužené Zlaté kopule, obranného štítu za 175 miliard dolarů. „V tuto chvíli nemáme žádná oznámení ohledně budoucích smluv týkajících se Zlaté kopule,“ uvedl pro Forbes zástupce ministerstva obrany.
Z pomoci Trumpovy administrativy těží i Starlink, který loni tvořil asi dvě třetiny z odhadovaných 13,1 miliardy dolarů příjmů společnosti SpaceX. Americké ministerstvo zahraničí a ambasády tlačí na zahraniční vlády, aby americkým satelitním firmám uvolnily ve svých zemích cestu, často přitom zmiňují přímo Starlink.
Ministr zahraničí Marco Rubio tlačí na úředníky, aby prosazovali schválení Starlinku. Američtí diplomaté zároveň v menších afrických zemích usilují o rychlé udělení licencí a podporují jednání mezi Starlinkem a místními vládami, uvádí nezisková organizace ProPublica.
V USA mezitím Starlink může získat novou zakázku od Federálního úřadu pro letectví. Úřad nyní testuje, zda by Starlink mohl přispět k „dlouhodobé modernizaci infrastruktury“ v oblasti letecké bezpečnosti. Podle mluvčího ministerstva dopravy probíhá testování ve státech Aljaška, Oklahoma a New Jersey.
Na vládní zakázky má zálusk i Muskova firma xAI, která provozuje jazykový model Grok. Buduje podnik zaměřený na vládu s pomocí dat, která získává od vládních agentur, jak tento týden informoval deník The Information.
Muskův úřad již Grok používá ve své vládní práci a tlačí na zaměstnance ministerstva vnitřní bezpečnosti, aby jej také používali, jak informovala agentura Reuters (ministerstvo to popřelo a xAI na žádost o komentář nereagovala).
Společnost xAI, která buduje superpočítač v Memphisu, by mohla těžit i z oslabení Agentury pro ochranu životního prostředí. Ta loni začala vyšetřovat xAI kvůli používání dočasných plynových turbín bez příslušných povolení. Věc je podle agentury stále v šetření.
Z dobrých vztahů s Trumpovou administrativou profitují i menší společnosti nejbohatšího člověka světa. Trump v lednu během širší čistky odvolal generální inspektorku ministerstva zemědělství Phyllis Fong, jejíž úřad zkoumal Neuralink kvůli údajnému týrání zvířat. Podle agentury Reuters šetření v lednu stále probíhalo.
Firma The Boring Company, kterou Musk založil před osmi lety, dosud dokončila jen jeden významnější projekt: tunel v Las Vegas. Nyní však jedná s Federálním železničním úřadem o možné účasti na zakázce projektu Amtrak za 8,5 miliardy dolarů. Ministerstvo dopravy uvedlo, že zatím nepadlo žádné rozhodnutí ohledně výběrových řízení.
Musk také prezidenta doprovázel během Trumpovy nedávné návštěvy Blízkého východu. A i v tomto případě došlo na byznys. Američtí představitelé dohodli zavedení Starlinku do námořní a letecké dopravy v Saúdské Arábii, Abú Dhabí (které v únoru oznámilo projekt s Boring Company) se zase chystá spustit klinické testy s Neuralinkem.
Musk byl také přítomen na schůzce Trumpa s prezidentem Jihoafrické republiky Cyrilem Ramaphosou v Bílém domě. Během setkání Trump obvinil Jihoafričany z genocidy bělochů, ačkoli pro takové tvrzení neměl žádné důkazy. Musk, který z Jihoafrické republiky sám pochází, Trumpa utvrzuje v tom, že v ní dochází k rasismu naruby.
The post Podpořil Trumpa a zbohatl o 170 miliard dolarů. Nyní se Musk vrací k byznysu appeared first on Forbes.