Čtvrtek 17. červenceSvátek má Venku je 19 °C, Zataženo Déšť

S Gardners začali v obýváku. Dnes zdobí palácové zahrady, kanceláře i kavárny

Forbes Před 10 hodinami

Začínali u sebe doma, dnes dodávají zeleň do kaváren, kanceláří i palácových zahrad pod Pražským hradem. Společnost Gardners vznikla z potřeby dělat zahradnický byznys, který není omezený ročními obdobími. A právě interiérové rostliny jí otevřely cestu k celoroční kreativitě i růstu. „Dovedu si nás představit o tři nuly větší,“ věří spoluzakladatelka firmy.

Když se Martina Malinová a Aleš Koudelka potkali na zemědělské univerzitě, netušili, že spolu jednou vybudují jednu z nejvýraznějších firem v oblasti interiérové i exteriérové zeleně. On studoval zahradní architekturu, ona ekonomii. On měl jasno – chtěl navrhovat zahrady. Ona si už během pátého ročníku stihla vyzkoušet roli generální ředitelky v dceřiné firmě Škody Transportation. Přesto se jejich cesty nakonec spojily, a i když jejich partnerský vztah časem skončil, v podnikání fungují jako sehraný tandem dodnes. 

Příběh Gardners se začal psát před šestnácti lety. Aleš tehdy navrhoval zahrady, ale vadila mu jejich sezonnost. Společně s Martinou začali hledat způsob, jak podnikání udržet celoročně. „Zahradničení je sezonní záležitost, my chtěli fungovat po celý rok a zároveň si zachovat kreativitu. Tak vznikl nápad na vertikální obrazy z rostlin. Interiérová zeleň žije a dělá radost po celý rok,“ vysvětluje Koudelka.

info Foto: archív Gardners
Martina Malinová a Aleš Koudelka – Gardners

„Já jsem se tehdy hodně zajímala o e-shopy, takže prodej rostlin a doplňků online byl docela přirozený krok,“ vzpomíná podnikatelka. Od nápadu k realizaci nebylo daleko. „Vymysleli jsme to během zimní dovolené v italských Alpách. Po cestě zpátky jsme se zastavili u dvou z potenciálních dodavatelů, slovo dalo slovo a získali jsme výhradní spolupráci pro Českou republiku,“ vypráví Malinová.

A nezůstalo jen u obchodního zastoupení. Během cestování do zahraničí nasávali další inspiraci a rychle je nadchly vertikální zahrady, které tehdy zažívaly velký rozmach. „Chtěli jsme je dělat taky, ale nebylo to jednoduché. Tak jsme začali zkoušet vlastní cestu – doma, v obýváku, na koleni,“ popisuje Martina.

Po měsících testování se jim podařilo vyrobit první funkční produkt – obraz z živých rostlin. A byli jedni z prvních, kdo tento typ zeleného prvku v Česku nabízel. Našli díru na trhu: všechny firmy totiž nabízely řešení pro větší plochy, ale oni přišli s řešením i do domácností.

Rozjezd jejich podnikání byl rychlý. Pomohly nejen úspory, ale i podpora rodičů. Už v prvním roce dosáhli obratu půl milionu korun – a bylo jasné, že našli směr, kterým se chtějí vydat. Z obýváku fungovali ještě další čtyři roky. Po pár letech otevřeli první kamennou prodejnu v centru Prahy.

Zájem o rostliny i netradiční přístup k interiérové zeleni ale rostl tak rychle, že už po roce hledali další prostory. A stejně rychle rostl i obrat – do roku 2023 meziročně o stovky procent. Teď ročně dosahují obratu 35 milionů korun.

„Dovedu si nás představit o tři nuly větší. Teď procházíme stabilizační fází – investujeme do procesů a vnitřního fungování. A až to bude připravené, budeme moct vyrůst bez chaosu,“ věří Malinová. Gardners chtějí být nejen největší, ale i nejrespektovanější – a hlavně firma, která má smysl.

Zahrady pod Hradem i vertikály v kavárnách

„Na začátku bylo nejtěžší zvyknout si, že pracujeme s  živým materiálem, s  rostlinami. Zatímco jiní přijeli na designový trh tramvají s kufrem šperků, my vypravili dvě dodávky plné obrazů z živých rostlin a samotných rostlin, od vlhkomilných kapradin až po kaktusy,“ vzpomíná Aleš Koudelka. 

Gardners postupně rozšiřovali nabídku, přidali zakázkovou výrobu, služby pro firmy, města i veřejné instituce. Portfolio se brzy rozrostlo o vertikální zahrady, kokedamy (závěsné mechové koule), terária nebo vlastní směsi substrátů. „Chtěli jsme být nejen obchod, ale i místo, kde lidé najdou radu, odvahu a inspiraci k tomu, jak být obklopeni přírodou i uprostřed města,“ doplňuje Malinová.

Jak firma rostla, bylo jasné, že potřebuje jasně oddělit retailovou část od projektových zakázek. V roce 2022 tak vznikl subbrand Gardners Design, který se specializuje na návrhy a realizace zeleně pro firmy, veřejný sektor i soukromé klienty. 

„Navrhujeme a realizujeme zahrady pro města, kanceláře, školy i soukromé rezidence. Dlouhodobě pečujeme například o komplex palácových zahrad pod Pražským hradem a v minulosti jsme opečovávali a částečně dodávali interiérovou zeleň pro Letiště Václava Havla,“ uvádí Koudelka, který v Gardners Designu primárně řídí zakázky a péči o klienty.  Mají celou řadu dlouholetých klientů – zeleň dodávají například i pro Ski a Bike Centrum Radotín, kavárny Miners či kanceláře Rockaway Capital.

Martina Malinová má na starosti e-shop, kamenné prodejny a celkový provoz firmy. Podíl ve společnosti si oba udržují rovným dílem a do podnikání zapojili i své partnery. „Funguje nám to skvěle. Dokonce jezdíme na společné dovolené,“ přiznává s úsměvem Malinová.

Zatímco Gardners Design se věnuje službám a projektům, pod hlavní značkou funguje e-shop, kamenné prodejny a veškerý sortiment – od rostlin přes designové květináče až po workshopy. Rostliny od nich nakupují i třeba botanické nebo zoologické zahrady. Maloobchodní část firmy dnes tvoří 80 až 85 procent celkového obratu. 

Většinu rostlin Gardners stále dovážejí z Nizozemska, které nabízí ideální podmínky pro pěstování – díky mírnému klimatu, jednoduchému zavlažování a dlouhodobě vybudované infrastruktuře skleníků jsou tamní pěstitelé na produkci ve velkém jednoduše připraveni. 

Firma se ale snaží jít i opačným směrem – blíž k lokálnímu a pomalejšímu způsobu pěstování. Pod značkou Slow Plants rozvíjí kategorii rostlin z vlastních řízků. „Je to časově i finančně náročnější, ale dává nám to smysl. Do budoucna bychom tuto část nabídky rádi rozšiřovali, i když víme, že má svá omezení,“ říká Malinová.

Nad konkurencí vítězí především díky komplexnímu přístupu, originálním nápadům a široké škále služeb, které zákazníkům nabízejí. „Vysazovali jsme už i desetimetrové stromy,“ vzpomíná Malinová a dodává, že v online prodeji pokojových rostlin dnes Gardners patří k největším hráčům na trhu. „Velkou výzvou pro nás bylo dodání interiérové zeleně na expozici Salone del Mobile v italském Miláně,“ doplňuje Koudelka.

Trendsetteři to mají těžké

Inovace však mají i svou stinnou stránku. „Na vývoji vlastního substrátu pro kokedamy jsme pracovali téměř rok. Když pak naše brigádnice přešla ke konkurenci, stejný produkt se u nich objevil během několika dní. Bereme to ale jako součást hry – pokud udáváte směr, musíte počítat s tím, že vás někdo dřív nebo později začne následovat,“ uzavírá tuto kapitolu Malinová.

info Foto: Michael Tomeš
Martina Malinová

Zákaznická základna Gardners se v čase proměňuje. Zatímco dříve tvořily drtivou většinu nakupujících ženy, dnes přibývá i mužů, kteří se aktivně zajímají o rostliny a péči o ně. „Dřív muži řešili maximálně technické věci, jako je zavlažování. Dnes přicházejí s dotazy na konkrétní druhy rostlin nebo si vybírají rostliny pro vlastní radost. Je to obrovský posun,“ říká Koudelka. 

Firma Gardners přitahuje jak zákazníky, kteří hledají konkrétní produkt, tak ty, kteří přijdou jen pro radu nebo inspiraci. I díky tomu si vybudovala pověst odborného a lidsky přístupného místa, kam se lidé vracejí. „Chceme, aby si zeleň našla cestu i k těm, kteří se jí dřív báli. I mně občas uhyne rostlina – je to normální a není třeba se kvůli tomu vzdávat,“ říká s úsměvem Malinová.

Jedním z klíčových témat, která Gardners v posledních letech intenzivně řeší, je digitalizace a efektivita. „Chceme, aby stroje pracovaly co nejvíce za nás a lidé mohli dělat práci, která dává smysl. Automatizujeme všechno od náboru až po expedici zboží,“ zmiňuje podnikatelka. 

Velkým tématem je samozřejmě také udržitelnost. Vlastní substráty míchají na míru tak, aby minimalizovali odpad z obalů, prodávají bezobalově a téměř vše, co jim přijde do skladu, znovu využívají – od kartonových výplní po tašky z rozvozových služeb. 

Spolupracují s dodavateli, kteří vyrábějí květináče z recyklovaných materiálů jen pomocí solární nebo větrné energie, a jako první přišli s konceptem „zachraň kytku“. „Dáváme druhou šanci rostlinám, které už nejsou vizuálně dokonalé, ale stále ještě mohou někomu udělat radost – a zákazníci to milují. Zlevněné květiny jsou u nás absolutní bestseller. Je to malá věc, která dává smysl ekologicky i lidsky,“ říká Malinová.

I když Gardners zatím působí primárně v Česku, jejich ambice sahají mnohem dál. E-shop už dnes obsluhuje zákazníky i na Slovensku, v Rakousku a Německu, částečně díky spolupráci s platformami jako Alza nebo Kaufland Marketplace. Podíl zahraničních tržeb zatím tvoří jednotky procent, ale Martina Malinová i Aleš Koudelka mají jasno – do budoucna chtějí růst, a to nejen v rámci produktového portfolia, ale i geograficky. 

The post S Gardners začali v obýváku. Dnes zdobí palácové zahrady, kanceláře i kavárny appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek