Ve čtvrtek 24. dubna se před třetí hodinou ráno narodil dědic. Dědic, který jednou od svého dědy dostane hodinky Laurin & Klement 130 Limited Edition z osmnáctikarátového zlata. Tím dědou je Martin Jahn, člen představenstva Škody Auto.
Martin Jahn se stal otcem čtyřikrát. A pokaždé mu žena porodila dceru. „Po čtvrtém pokusu už jsme to přestali zkoušet,“ smál se v ono čtvrteční odpoledne v zahradách Trojského zámku. „Teď už mám někoho, komu můžu pánské hodinky předat,“ dodal k narození prvního vnuka.
Těch poprvé ale ten den bylo víc. Poprvé se svezl v autě, které zásadním způsobem ovlivnilo podobu limitované edice sto třiceti hodinek, které spatří světlo světa. Šlo o model Laurin & Klement BSC z roku 1908.
Původně jsme v redakci Forbesu plánovali, že Martin Jahn bude auto obrovské hodnoty řídit, ale autoři karoserie auta z počátku minulého století nepočítali s někým, koho rodiče zřejmě pravidelně krmili kombinací rybího tuku, hovězího masa a litrů mléka.
A to až do doby, dokud nedosáhl na výšku dvou metrů. Místo za volantem a jízda po šotolinových cestách zámecké zahrady tak připadla „skladnějšímu“ autorovi tohoto textu.
Jaké nejstarší auto jste řídili? Já měl možnost sednout si za volant vozu z doby, kdy se automobilismus v tuzemsku teprve rodil. Byla to příležitost, která se bude jen těžko opakovat.

V období let 1908 až 1909 vzniklo celkem 66 kusů L&K řady BS. Mezi nimi bylo ale dvanáct v „ostré“ sportovní verzi BSC, které měly o celé dva koně výkonu navíc. Dnes legračně působících dvanáct místo deseti.
Ale zpátky za volant a na zelená sedadla jediného kusu, který se zachoval. Do kusu, jehož cena je tím pádem nevyčíslitelná, se dá posadit i s těmi dvěma metry výšky. Ovšem jen na místo spolujezdce. Když chcete sedět za volantem a skutečně se rozjet, museli byste si nechat amputovat nohy někde uprostřed lýtek.
Pak snad. I pro nás – lidi průměrného vzrůstu – ale k dokonalosti zrenovovaný L&K BSC skrývá jednu základní nástrahu: rozmístění pedálů. Nedává totiž z dnešního pohledu žádný smysl – spojka vlevo, vpravo od ní plyn, sloupek volantu a vpravo od něj brzda. Plynový pedál je navíc titěrný, takže se dá šimrat jen špičkou.

Na řazení si netroufám, to řeší pánové z muzea Škody Auto, kteří na vůz dohlížejí. Rovnou tak velkou pákou po straně řadí dvojku a my vyjíždíme do zahrad. Auto jede dvacítkou a člověk si jen těžko představí, že s ním někdo mohl kdysi závodit.
Konkrétně například hrabě Alexander Joseph „Saša“ Kolowrat-Krakowský, který s ním v roce 1908 vyhrál třídu dvoulitrů v prvním ročníku závodu Zbraslav–Jíloviště. Já jsem trošku na nervy, aby se autu nic nestalo, Martin Jahn se směje, ačkoli ho v jednu chvíli neúmyslně protáhnu mokrými větvemi zámeckých stromů. Uhnout nebylo kam. A sehnout taky ne.
Tohle famózní auto je „jen“ prostředek, jak přitáhnout zájem k hodinkám, které vznikají v hodinářské dílně ve spodní části Václavského náměstí naproti hotelu Evropa, kde má sídlo hodinářská firma Prokop & Brož. Hodinkám, které Martin Jahn na vlastní oči uviděl poprvé v trojské zahradě.
Jan Prokop a Martin Brož firmu založili před třinácti lety. Role mají rozdělené jasně – Martin Brož je konstruktér a hodinář, Jan Prokop řeší organizaci výroby, marketing a prodej.

Mezi sběrateli hodinek si za dobu svého fungování vydobyli slušné renomé. Zákazníci z Česka i ze zahraničí si od nich pořizují dohromady kolem třiceti hodinek vyrobených na zakázku.
Jinak prosperující manufakturou otřásl až covid-19. Když se situace uklidnila, v podobném období zkraje roku, které je z pohledu nabírání objednávek manufaktury klíčové, začala válka na Ukrajině.
Hodinářská dílna ale přežila a pokračuje dál. A teď má před sebou největší zakázku v historii: třicet hodinek z osmnáctikarátového zlata a sto z nerezové oceli. Za každý rok existence Škody Auto jeden kus. Zlaté za 470 tisíc a ocelové za 130 tisíc korun.
Běžně v dílně firmy Prokop & Brož vznikají série po dvanácti kusech. A takový byl i původní záměr, jak naložit s odkazem dvojice Laurin & Klement.

„Oslovil jsem Martina Jahna, jestli by nám ve Škodě Auto vyšli vstříc ohledně poskytnutí licence na značku Laurin & Klement. Jeho reakce byla kladná, jenže trval na tom, že hodinek bude sto třicet. To mi přišlo jako velké sousto. Tím spíš, že naprostá většina komponentů vzniká u nás. Neděláme safírová sklíčka, ale navrhujeme a vyrábíme si pouzdra, číselníky, korunky, strojky, pásky…,“ říká Jan Prokop.
Bylo tak potřeba přenastavit výrobu. Výsledkem je to, že vedle dvou prototypů je už teď připraveno sto kusů ocelových pouzder, vík, korunek i prvních třicet číselníků s nejvíc exponovanými sériovými čísly.
A v objednávkové knize jsou už zákazníci, kteří si objednali první a poslední kusy ze série. „Jeden z klientů si objednal zlatou verzi a rovnou ji i celou zaplatil,“ usmívá se Prokop.
Podoba i fungování hodinek se inspirovaly 117 let starým automobilem. Hlavně pak hodinami z jeho palubní desky. V jejich případě jde vlastně o zvětšené kapesní hodinky. Aby se pak ve voze snadno nastavovaly a natahovaly, mají otáčecí korunku směrem dolů. Počítadlo vteřin je na dvanácté hodině.

„Pustili jsme se do vývoje hodinkového strojku, který tuto architekturu kopíruje, ale má korunku na třetí hodině, jak je dnes běžné. V tuto chvíli nevíme o tom, že by nějaká firma takovou konfiguraci náramkových hodinek dělala. Většinou je vteřinová ručička na šesté nebo deváté hodině,“ vysvětluje Jan Prokop.
Dalšími díly, které našly inspiraci v kapesních hodinkách integrovaných do palubní desky, jsou hlavní ručičky. Barva číselníku pak odpovídá laku použitému na karoserii, korunka je ozdobena stejným znakem Laurin & Klement, jaký zdobí chladič vozu, a v barvě zelených sedadel lze mít kožený řemínek.
„125 let jsme moc neslavili kvůli covidu-19. Teď chceme 130 let oslavit pořádně. I proto, že loni jsme měli finančně nejúspěšnější rok v historii firmy. Škodovka nikdy předtím tak úspěšná nebyla,“ pochvaluje si Jahn, čímž odkazuje na rekordní tržby 27,8 miliardy eur a provozní zisk ve výši 2,3 miliardy eur.
„Navíc s ohledem na to, že jsme se v rámci modelové řady poslední roky posunuli do vyšší kategorie, si můžeme dovolit spojit značku Škoda Auto s takto luxusními hodinkami. Před patnácti nebo dvaceti lety by se k nám ještě nehodily,“ dodává Martin Jahn.
Člen představenstva mladoboleslavské automobilky má k hodinkám a veteránům blízko. Zatímco auta, konkrétně Porsche 933 a Škodu 110 R DeLuxe prodal, sbírku hodinek, kde nechybějí značky jako Chopard, Panerai, Omega, IWC nebo Prim si nechává.
Nové kusy ale přibývají zcela výjimečně. „Hodinky jsou pro mě něco, co vyjadřuje osobnost člověka. To, jak přemýšlí a jaké jsou jeho hodnoty. Pro muže je to navíc jeden z mála šperků, které může nosit,“ uzavírá Martin Jahn.

The post Třikrát poprvé Martina Jahna: vnuk, veteránská jízda a hodinky za půl milionu appeared first on Forbes.