Pátek 22. srpnaSvátek má Venku je 14 °C, Oblačno

Tržby zelených fastfoodů v USA vadnou, v Česku naopak kvetou. Čím to je?

Forbes Před 5 hodinami

Americké řetězce zdravého rychlého občerstvení čelí poklesu zájmu zákazníků. Klesající výkonnost se projevila na tržbách sítí Cava, Sweetgreen, Chipotle nebo Wingstop. Je to v přímém rozporu s kondicí tuzemských brandů Fruitisimo a UGO, které naopak v tržbách posilují. Čím to je?

Marketingové týmy restaurací, které patří do segmentu označovaného jako fast-casual, čeká do konce roku boj o každé prodané avokádo a list kadeřávku. Celý segment bister a rychlých občerstvení, která propojují koncepty rychlé obsluhy a objednávek s kvalitnějšími surovinami, ztrácí v USA podle aktuálních čísel dech. 

Hned několik známých řetězců ohlásilo pokles svých byznysů. Zatímco bistra Cava rostla v posledním loňském čtvrtroce o víc než 21 procent, výsledky druhého letošního čtvrtletí ukazují jen plus dvě procenta, a to přestože firma otevřela hned několik nových poboček. Wingstop, který prorazil s nabídkou kuřecích křídel s vlastními omáčkami, reportoval pokles tržeb o dvě procenta. 

Tržby Sweetgreen, který se zaměřuje na čerstvé saláty a bowls, klesly ve stejném období o víc než sedm procent, řetězec Chipotle s důrazem na mexickou kuchyni a model „sestav si jídlo sám“ pak o čtyři procenta. 

Hlavní zákazníci, v tomto případě generace Z, která je pro ně obecně velmi důležitá, je pod tlakem, všimli si vzápětí analytici amerických akciových trhů. „Je to důvod k obavám, protože pokles návštěvnosti byl hlavním faktorem těchto výsledků, což vyvolává otázky ohledně spotřebitelského prostředí,“ říká Alex Fascino, akciový analytik společnosti CFRA Research, pro platformu Axios. 

Důvodem je i fakt, že Trumpova administrativa opět přistoupila k vymáhání federálních studentských půjček. Přitom jen podle údajů newyorské pobočky Fedu byla začátkem letošního roku ve zpoždění se splátkami celá čtvrtina dlužníků takzvaných akademických půjček. Americké domácnosti se potýkají s inflací, což společně s výrazným propouštěním ve státní správě vyvolává nervozitu, která bere lidem chuť utrácet. 

Ceny v restauracích navíc v USA rostly rychleji než ceny potravin a zákazníci jsou vybíravější v tom, kde své peníze utratí. Cena práce současně setrvale vzrůstá. 

Řada kuchařů na sociálních sítích, zejména TikToku, propaguje „domácí“ vaření a někteří zákazníci díky tomu objevují, že připravit si salát s čerstvým tuňákem, avokádem a ořechy ve vlastní kuchyni vyjde o dost levněji. 

Některých restaurací se krize dotýká více než jiných. „Během krizí se vždy ukazuje, že značky postavené na franšízovém modelu fungují lépe než centrálně řízené a vlastněné sítě. Důvod je podle mě zřejmý, a to že franšízanti zkrátka dokážou prodejnu řídit efektivně a přizpůsobit ji lépe aktuálním tržním podmínkám,“ míní Jan Hummel, zakladatel a také většinový majitel v Česku založené sítě zdravých bister a ovocných barů Fruitisimo.

info Foto Fruitisimo
Jan Hummel

Na rozdíl od Ameriky český trh se zdravými bistry ještě zdaleka nenarazil na svůj strop. A hlavní hráči naopak plánují další expanzi. Příkladem může být síť UGO, která podle svého šéfa roste aktuálně – v meziročním srovnání – dvojciferným tempem. 

„Každý rok otevíráme několik nových provozoven. Letos jsme například otevřeli největší provozovnu UGO v Praze na Vítězném náměstí a v září se mohou těšit na první Salaterii na Slovensku v Trnavě,“ řekl Marek Farník, CEO společnosti UGO. Věří, že trend zdravého stravování je v Česku dlouhodobý. 

Také síť městských bister Fruitisimo ohlásila za první pololetí meziroční růst tržeb na úrovni necelých deseti procent. Největší růst pak zaznamenala meziročně v Německu a v Maďarsku.

Odlišný vývoj na opačných stranách Atlantického oceánu ukazuje, že úspěch či neúspěch zdravých bister není dán jen samotným konceptem, ale i načasováním a prostředím. V Česku jsou stále vnímána jako novinka a příjemné zpestření stravování ve městě, zatímco v USA se stejný model potýká s tlakem na úspory v rodinných (a studentských) rozpočtech.

The post Tržby zelených fastfoodů v USA vadnou, v Česku naopak kvetou. Čím to je? appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek