Pohyb mají ve své DNA, však se také tělu a fyzické kondici věnují už téměř třicet let. Těch posledních deset se zaměřují na děti. Hlavně pro ně vymysleli originální ortopedické podložky, které se skládají jako puzzle a podporují přirozený vývoj jejich nožek.
Ryze česká firma Muffik z podhůří Jeseníků dnes spolupracuje s fyzioterapeuty, lékaři i rehabilitačními centry a své výrobky dodává do pětačtyřiceti zemí světa. Na jejich podložkách tak chodí děti třeba i v Austrálii, Mexiku nebo Jižní Koreji.
Příběh rodinné firmy, v jejímž čele stojí Radim Niederle, sahá až do roku 1999. Tehdy jeho společnost vyráběla pomůcky pro kulturistiku a fitness, od rukavic a opasků až po nejrůznější bandáže.
Otevřeli dvě fitness centra – jedno v Šumperku, druhé v Kadani. A protože spolupracovali často s nejrůznějšími sportovci a fyzioterapeuty, začali ve svých centrech organizovat přípravky pro děti. Aby se naučily chytat míč, házet či běhat.
„Zjistili jsme, že dnešní šestileté děti vůbec nejsou sportovně vybavené. Byli jsme překvapeni, že neuměly například běhat pozpátku, takové ty základy běžného pohybu pro ně byly skoro nemožné,“ vzpomíná Radim Niederle.
Přemýšleli a zjišťovali, čím to je a jak mohou přípravky zlepšit. „Říkáme, že z 95 procent se dítě rodí zdravé, ale potom přichází prohlídka u lékaře, než jdou do školy a u šedesáti procent se objeví nějaký problém. A nejen s nohama, ale i třeba s ekzémem, alergiemi. Žijeme ve skleníkovém prostředí, a to je následek,“ vysvětluje podnikatel.
A protože sami jsou sportovci tělem i duší, rozhodli se pomoci právě sportem. Řada potíží, které se projeví v pozdějším věku, má totiž základ právě v raném dětství, kdy se dítě učí chodit.
V první fázi to mohou být ploché nohy, pak vbočené palce, valgózní kotníky, což se může později odrazit například v problémech s kyčlemi a koleny, nebo dokonce v postoji celého těla.

„Příčinou je prostředí, ve kterém se pohybujeme. Všude jsou položené rovné podlahy, prakticky už neexistuje přirozená stimulace, jako kdysi. Děti už nechodí tolik bosy venku, a když ano, tak jen po rovných terénech. Noha se pak nevyvíjejí úplně správným směrem,“ popisuje Radim Niederle.
Jenže ne vždy to jde vyrazit ven do přírody a chodit si jen tak bez bot po lese. Proto právě vznikl Muffik, který se snaží přenést přírodu zvenku dovnitř.
Majitelé české firmy dlouho hledali systém, který jejich nápad vyrobí, pak materiál, z něhož to vyrobit půjde. Nakonec skončili u ruského jaderného fyzika, který vyráběl průmyslové podlahy do továren a masážní podložky do koupelen a okolo bazénů. Přes něj se dostali k měkčenému a zdravotně nezávadnému PVC.
„Najali jsme výtvarníky, umělce, kteří učí keramiku nebo sochařství, a ti si venku nasbírají kaštany, větvičky, šišky, slupky od ořechů, přenesou je na podložku, zasypou keramickou hlínou, pískem, naskenují a pak přenesou do formy,“ prozrazuje šéf Muffiku.
České podložky mají navíc výhodu, že jsou vyráběné ve tvaru puzzle, nejenže poskytují zábavu, ale dají se různě skládat. Vypuknutím války na Ukrajině ale přestalo být pro Muffik Rusko partnerem.
Před třemi lety se tak rozhodli přenést výrobu podložek přímo do Česka. V Petrově nad Desnou, nedaleko Šumperka, se jim podařilo najít areál, stroje, dovézt formy a začít od znovu.
„Je to taková cesta neustálého hledání. Do té doby jsme byli prodávající markeťáci, žádní výrobci. Učíme se za pochodu, teď se chceme posouvat dál a produkty více přenést do 3D. Jsou to stejné povrchy, nafukovací, kdy uvnitř je vzduch. Tím jsou více balanční a nás to tak posouvá i do dalších oborů,“ podotýká Radim Niederle.

Víc než hračka je jejich podložka fyzioterapeutickou pomůckou. Však ji také sami fyzioterapeuti využívají a doporučují. A slouží jak dětem, tak i teenagerům, kteří si chodidla často ničí v těžkých módních botách, nebo dospělým, kteří jsou zase nuceni chodit ve společenské obuvi.
Podložky ocení i senioři, kterým zase pomohou s cirkulací krve nebo s křečovými žilami. „Spoustu těch defektů naše muffiky vyřeší. Je to pomoc k tomu, aby se tělo na začátku vyvíjelo dobře, potom se trošku lépe regenerovalo a vyléčilo po úrazech,“ přibližuje Radim Niederle.
Podložky pomáhají každou část chodidla stimulovat zvlášť, aby svaly pracovaly správně na základě balancování. Vždy ale záleží na tom, jak velké poškození je.
Někdy je noha natolik plochá, že už s ní nic výrazného udělat nejde. Minimálně jí ale člověk uleví. Muffiky hojně fyzioterapeuti doporučují na domácí rozcvičení. Co dříve museli složitě rozpohybovat přes míčky a válce, je teď mnohem jednodušší. Klient se projde po podložce evokující kamenný chodníček, zastaví se na kaštanech, a skončí třeba na větvičkách.
Inspiraci pro nové povrchy hledají v Muffiku právě v přírodě. Pak se radí s odborníky na pohyb, který z těch materiálů by byl nejvhodnější. Například, jak by měl kaštan vypadat na povrchu, jak by měl být velký, co by měl řešit za potíž, jak by se na něm měla noha pohybovat a tak dále.
„Tak jsme třeba přišli na ježka, který má být co nejvíce pichlavý, ale přitom krásně kulatý, aby klenbu stimuloval zevnitř. Anebo pobřeží, kam jsme umístili mušličky,“ upřesňuje dcera Jessica Niederlová, která má ve firmě na starosti marketing.
Poskládat se dá i celá podlaha. O to mají zájem hlavně ve školkách nebo školních tělocvičnách. Podložky jsou vhodné také pro kojence ve chvíli, kdy začínají lézt po čtyřech. Na plovoucích podlahách se jim většinou nedaří zachytit se kolínky a lokty, často se jen plazí, a to ještě pouze po jedné straně.

„Nebudují si unilateralitu, což je špatně. Muffika vnímají ale dobře, nejdříve si berou podložky jen do ruky a ohmatávají, a protože se na tom povrchu jen tak plazit nemohou, snaží se dostat na kolínka a lézt. Takže už pro šestiměsíční miminka máme takové jemné podložky, které jim při tom pohybu pomohou,“ prozrazuje Radim Niederle.
Čtyři roky od prodeje je Muffik na téměř stomilionovém obratu. Na světě jsou jen tři firmy, které dělají podobné výrobky. Lídrem je ale ta česká, zbylé dvě vznikly až po ní a dá se říci, že koncept okopírovaly. Podle Radima Niederleho šly i jednodušší cestou.
„Vezmou si prostě jenom čistě počítačovou simulaci, kterou pak přenesou do formy. My opravdu každé zrníčko vložíme do naší kovové formy a potom teprve lisujeme,“ demonstruje rozdíl.
Kromě evropského trhu, kde se Muffikovi asi nejvíce daří v Polsku, na Slovensku a v Maďarsku, expanduje i do dalších zemí po celém světě. Zákazníky má nově v Argentině, Mexiku a v dalších státech Latinské Ameriky. Objednávky ale přicházejí rovněž ze Severní Ameriky, Austrálie, Tchaj-wanu nebo z Japonska.
„Skvěle prodáváme v Jižní Koreji, kde jsou zvyklí na balneo chodníky, takže tam naši myšlenku chápali od začátku. Spousta těch trhů je ale těžších, musíme lidem vysvětlit, proč by vlastně podložky měli používat. Na začátku tak musí v jednotlivých zemích proběhnout nejdříve edukace a pak teprve samotný prodej,“ doplňuje Radim Niederle.
A je potřeba řídit se i místními tradicemi. Například v Japonsku se nesmí šlapat na hady, při prezentacích tam tedy nemohou jako podložku používat kladinu, která je právě ve tvaru plaza.
Před dvěma lety založili firmu v Americe, kterou po nějaké době nechali uspat a teď na podzim ji chtějí znovu otevřít. A uvažují i o menší výrobě.
„Původně jsme chtěli vyrábět v Mexiku, ale s aktuální politikou amerického prezidenta Donalda Trumpa je to trochu nejisté. Máme ale nabídku, že bychom ve spolupráci s Hospodářskou komorou, CzechTradem a firmou Albiform otevřeli pobočku v Atlantě a tam vyráběli. Vzhledem k clům, o nichž Trump stále mluví, by to pro nás bylo zajímavé,“ hodnotí Radim Niederle.
Rodinná firma má pětadvacet zaměstnanců. Kromě manželky Kateřiny a dcery Jessicy v ní pracuje jako šéf výroby švagr a dále synovec, který má na starosti logistiku. Filozofií Muffiku je, aby materiál na výrobu pocházel co nejvíce od českých dodavatelů, a pokud možno z regionu, případně z co nejkratší vzdálenosti. Zatím z největší dálky, z Itálie, dovážejí PVC.
Formy si vyrábějí sami, koupili na ně CNC stroj. „Chceme, aby toho co nejvíce bylo inside, protože dneska to máte strašně těžké v tom, že vám konkurence rychle ukradne nápady, design. Alespoň na výstavu tak s nimi chceme přijet první. Dříve se nám stávalo, že pro nás někdo vyráběl formu a prodal ji, než jsme ji stačili na veletrhu představit. A bohužel třeba před čínskou konkurencí jsme velmi málo chráněni,“ zdůrazňuje.

I proto se chtějí více zaměřovat na B2C byznys. Tam, kam dosáhnou, chtějí vytvářet své vlastní produktové e-shopy v jednotlivých zemích. „Je důležité postarat se o zákazníka. Umět mu poradit a pomoci. Chceme, aby nás brali jako takový svůj love brand,“ zmiňuje dcera Jessica.
Velký důraz kladou i na design a barvy. Například v Mexiku a v Peru mají rádi barevnou pestrost. Podložky prodávají po setech od čtyř do 56 kusů, a ve třech různých tvrdostech. Ceny začínají na 850 korunách.
Nejčastějším zákazníkem jsou rodiny, ale rovněž fyziocentra, nemocnice nebo školská zařízení. Objednávka přišla z Plzeňského kraje pro padesát školek najednou. „Zajímavý byl i prodej Kanceláři prezidenta republiky. Petr Pavel vezl naše podložky do Bosny a Hercegoviny pro sdružení rodičů dětí s mentálním a tělesným postižením Mala Sirena.“
A proč se vlastně firma jmenuje Muffik? Je to složenina přezdívky dcery Jessicy, které jako malé říkali Muf a dvě písmena F a zbytek názvu jsou pak začátky slov floor for incredible kids, tedy podlaha pro úžasné děti.
„Navíc muf je v angličtině foneticky pohyb. Není to tedy název, který by nás jenom tak napadl, ale byl promyšlený. Jen je to trochu obtížnější na vysvětlení,“ uzavírá s úsměvem Radim Niederle.
The post Unikátní podložky z Jeseníků se složí jako puzzle a pomáhají dětským nohám appeared first on Forbes.