Pátek 04. červenceSvátek má Venku je 24 °C, Polojasno

Vesmírní konstruktéři z Brna měli rekordní rok. Vsadili na evropský raketoplán

Forbes Před 8 hodinami

Brněnské rodinné firmě Frentech Aaerospace se nyní nebývale daří. Dopředu ji táhnou zejména vesmírné projekty. Klíčová je zakázka na budování raketoplánu Space Rider pro Evropskou kosmickou agenturu.

Je to neskutečně zajímavý byznys, ze kterého jdou ale na člověka kvůli jeho složitosti trochu mrákoty. Tak hodnotí práci na zakázce pro evropský raketoplán Pavel Sobotka, šéf a spolumajitel firmy Frentech Aaerospace. Projekt Space Rider se má do vesmíru dostat v roce 2027, jeho příprava nyní běží na plné obrátky.

„Máme na starosti vývoj, výrobu a testování podvozku pro tento raketoplán,“ říká v rozhovoru pro Forbes Pavel Sobotka. A nejde rozhodně o zanedbatelný projekt, jeho celkový rozpočet se blíží v přepočtu částce 300 milionů korun. „Spolupracuje na něm několik českých firem, jejichž práci koordinujeme,“ říká Sobotka.

info Foto Jana Jabůrková a Jiří Turek
Pavel Sobotka

Právě tato zakázka pro Evropskou vesmírnou agenturu pomohla brněnské firmě Frentech k tomu, aby nyní nebývale vyrostla. „Ta čísla jsme ještě nezveřejnili. Ale na jaře proběhl audit a nyní máme finální zprávu. Náš loňský obrat byl 272 milionů, což je rekord,“ říká Sobotka. Firma se dosud dostala maximálně k obratu 200 milionů, ale v závislosti na zakázkách měla i slabší roky, kdy obrat pouze lehce přesáhl přes 100 milionů.

Vedle prací na raketoplánu přispěly k rekordnímu výsledku i další kosmické zakázky. Třeba spolupráce se společností ArianeGroup na výrobě komponentů pro nosnou raketu Ariane 6. „Pracujeme také na ventilech pro raketu Vega-E,“ vyjmenovává Sobotka.

V loňském roce tvořily vesmírné projekty více než polovinu obratu firmy, což je významnější podíl než v předchozích letech. „Většinou bývá někde mezi 35 nebo 40 procenty,“ říká Sobotka s tím, že nyní je podíl vesmírných zakázek vůbec největší.

Firma Frentech Aerospace se dlouhodobě věnuje třem klíčovým oblastem. Vedle zmiňovaných kosmických aktivit je to práce pro letecký průmysl. „Pracujeme třeba přímo pro německý Airbus a dodáváme mu součástky do letadel,“ popisuje Sobotka.

Brněnská firma dodává díly zejména do modelů A350 a A400M. Ale její součástky míří i do letadel Airbus A380, jejichž výroba už skončila. I tak je ovšem potřeba stávající stroje udržovat v chodu a vyměňovat opotřebované díly.

info Zdroj: ESA
Plánovaný znovupoužitelný raketoplán Space Rider

„Spolupracujeme také s firmou Eaton, Collins Aerospace nebo s výrobcem letadel Embraer,“ vyjmenovává Sobotka. Vedle civilních zakázek brněnský podnik spolupracuje také se společností Aero Vodochody na dodávkách dílů pro transportní letoun C-390, který využívá armáda.

Třetí oblastí aktivit firmy Frentech je přístrojová technika. „Dodáváme hlavně americké společnosti Thermo Fisher Scientific, která má v Brně pobočku,“ vysvětluje Sobotka. Jde o jednoho z největších výrobců elektronových mikroskopů na světě. Vedle optických zařízení se Frentech zaměřuje také na součástky pro analyzátory plynů.

Pracuje se i o víkendech

Společnost Frentech založil už v roce 1994 Pavel Sobotka. Zpočátku se firma věnovala hlavně lékařské technice, mikroelektronice a speciálním přístrojům. Postupně začala pracovat pro Airbus. Po vstupu Česka do Evropské vesmírné agentury se Frentech pustil i do výroby zařízení využitelných během kosmických misí.

Sobotka má nyní ve Frentechu třetinový podíl. Po další třetině drží jeho bývalí kolegové z brněnské Tesly Josef Pavliš a Helena Závodníková. Ve firmě nyní už také působí jejich děti. Zejména syn Sobotky a Závodníkové.

„Mladí působí ve středním managementu a jsou velmi šikovní a pracovití,“ podotýká Sobotka. Sám se šéfovského postu zatím vzdávat nechce. „Dokud se mi daří při vyjednáváních s obchodními partnery v Německu, není důvod dělat změny,“ říká.

info Foto Jana Jabůrková a Jiří Turek
Tým Frentech

Za svou výhodu považuje, že nemá malé děti, a proto může pracovat i během sobot a nedělí. „Jinak to ani nejde. Našimi partnery jsou velké nadnárodní firmy a my se jim musíme přizpůsobit,“ říká. Navíc není prostor pro dělání chyb. „Nemůžeme dodat ventil do rakety s defektem a riskovat, že pak raketa spadne. Vše musí vždy fungovat na sto procent,“ říká Sobotka.

O prodeji společnosti její spolumajitelé neuvažují. „Aktuálně máme dvě nabídky na odkup firmy, ale není naší prioritou se společnosti zbavit. Chceme ji udržet a dál rozvíjet. Máme před sebou velkou budoucnost,“ věří Sobotka. A je rád, že se jeho firma nepohybuje v oblasti automotive, kde firmy nyní čelí značným propadům.

The post Vesmírní konstruktéři z Brna měli rekordní rok. Vsadili na evropský raketoplán appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek