Pondělí 12. květnaSvátek má Venku je 10 °C, Skoro Zataženo

Zásadní je nemít plán B, radí strůjce internetového lovebrandu Pavlis Vacek

Forbes Před 20 hodinami

Dávka nenucené fitness motivace, správně vyvážený poměr zábavy a dřiny a neutuchající nadšení, které se přenáší na vlastní komunitu. Takový je v kostce recept na úspěch severočeského startupu Swaglift, v jehož popředí stojí největší čeští fitness influenceři a v pozadí bývalý profesionální powerlifter Pavel „Pavlis“ Vacek.

Slovo bývalý nabývá ovšem v Pavlisově případě zcela jiný význam. Se silovými sporty musel rodák z Nového Boru seknout kvůli nemocnému srdci, které mu lékaři diagnostikovali v devatenácti letech.

Opustit milované zvedání činek se mu zdařilo až na druhý pokus. Krátce po oznámené diagnóze, v rámci níž mu doktoři povolili jen rekreační plavání a cyklistiku, si Vacek sice naordinoval tříroční stopku, pak se ale k závodění vrátil.

S vědomím toho, že každý pohyb s činkou může být jeho poslední a vyhlídkou nulového finančního ocenění to dotáhl až k titulu mistra republiky, Evropy a nakonec i světa.

Sportovní kariéra definitivně vzala zasvé po hospitalizaci kvůli srdci v roce 2014, přibližně rok po Vackově triumfu na světovém šampionátu. Tehdy už bylo jasné, že powerlifting i soutěže musejí jít stranou a nabízela se otázka, co dál.

Ačkoli na nepřízni osudu nikdy nechtěl Pavlis stavět svůj úspěch, postavil na ní (a na lásce ke sportu) minimálně svou vizi. Když už mu zdraví nedovolilo zvedat železo a propagovat tím kulturu silových disciplín, postavil se stejným záměrem před kameru ty, kteří cvičit mohli.

A tak na konci srpna roku 2014 vznikl YouTube kanál Swaglift s produkcí ryze motivačních videí, v nichž se objevovaly přední osobnosti tehdejší, nepříliš rozrostlé tuzemské fitness scény, ale i obyčejní lidé bez sociálních sítí a divácké pozornosti.

„Líbí se mi filozofie překonávání a naplňování svého potenciálu, u sebe si myslím, že jsem ho naplnil a mám rád, když se někdo snaží o totéž. Moje motivace byla zviditelnit talenty i dříče a takových lidí se Swaglift drží dodnes, ať už je to Leo Brichta (profi MMA zápasník – pozn. red.), nebo Jan Krasinský (mimo jiné powerlifter a Czech strongest man 2021 – pozn. red.),“ přibližuje Pavlis Vacek.

Oba zmínění pánové jsou aktuálně součástí ambasadorské soupisky Swagliftu a kromě tvorby obsahu se podílejí také na propagaci značky a jejího sortimentu – od proteinů a doplňků stravy až po fitness pomůcky, merch a „energeťák“ GGbooster, o něm ale až později.

info Foto se souhlasem Swaglift
Pavlis Vacek na jedné z akcí Swagliftu

Swaglift se totiž za více jak deset let své existence posunul od internetové tvorby k vlastnímu e-shopu s nabídkou originálních produktů, pod nimiž jsou podepsány divákům známé tváře ambasadorů z videí či podcastů a zároveň špičky ve svých oborech.

Čísla z internetu nemá velkou cenu rozebírat. Ostatně ani sám Pavlis nedává stovkám tisíc sledujících a milionovým až desetimilionovým dosahům příliš velký význam.

Zásadnější je, že na internetové tvorbě, organickém dosahu a léta budované komunitě postavil zakladatel Swagliftu svůj byznys, jehož obrat loni přesáhl hranici třiceti milionů korun.

Nebyla to ale jen ryzí dřina a okoukaná motivační videa, s nimiž kanál prorazil. Úzkou komunitu českých dobových „fitnessáků“ přerostl Swaglift díky unikátnímu propojení silových sportů a zábavy. První vlaštovkou dnes již osvědčeného konceptu byly takzvané Strength Wars, v nichž mezi sebou soutěžili přední osobnosti z různých silových disciplín.

České obdoby silových válek z Německa si všimli koncem roku 2016 nejen tuzemští diváci, ale i držitelé originální licence, kteří kvůli újmě na právech žalovali Pavlise o 250 tisíc eur.

Po vzájemné domluvě však místo předvolání k soudu přišlo pozvání ke spolupráci na originále, jež pod Vackovou produkční taktovkou vyrostl z pěti set tisíc na jeden milion odběratelů na YouTube, načež byl koncept prodán do zámoří.

Spolu s ním se mohl přesunout i Pavlis, nakonec ale pracovní nabídky ze zahraničí odmítl a zůstal zde, aby nabité zkušenosti zúročil při budování Swagliftu.

Ryze motivační tvorba tak šla pomalu do ústraní a stále větší prostor dostávala na kanále zábava. Co se zhlédnutí a dosahů týče, posun vpřed byl viditelný, horší to už bylo ekonomicky.

info Foto se souhlasem Swaglift
Členové týmu s názvem Fantastická 5ka – Petr Brunner, Pavlis Vacek, Sabina Michalov Doležalová, Jan Krasinský, Jakub Enžl a Ján Michalov.

YouTube tehdy sypal sotva pár tisíc korun měsíčně, což pokrylo tak maximálně náklady na produkci a kromě Pavlisova nadšení a ochoty investovat veškerý čas i peníze, nedrželo projekt nic naživu. Po marné snaze přilákat ke Swagliftu investora z řad fitness značek bylo s nezastavitelným růstem kanálu nutné navázat obsah na byznys.

A tak se také stalo, na přelomu roku 2018, kdy Swaglift čítal přes sto tisíc odběratelů, dostal Pavlis nabídku od bývalých kolegů z Německa, aby na místním trhu propagoval jejich novou značku.

Přesun za hranice se kvůli úspěchu Swagliftu ale opět neuskutečnil a místo toho Vacek přišel s nápadem dostat značku do Česka a distribuovat ji mezi tuzemskými diváky.

Po dvou letech budování sítě zákazníků a propagaci brandu skrze Swaglift i další Pavlisem vytvořené YouTube kanály však spolupráce ztroskotala a celý tým byl zpátky tam, kde začal – se spoustou zhlédnutí a projektů, ale bez produktu v pozadí, který by měl díky provizím z prodeje partičku fitnessáků uživit a zbavit je závislosti na virálních projektech.

Po zastávce v USA a natáčení dokumentu pro Netflix přišla na řadu myšlenka založení vlastního e-shopu, do jehož realizace se na severu Čech vrhli už v červnu roku 2021 s tím, že do Vánoc téhož roku bude hotovo.

To se s menší časovou prodlevou, čítající necelé dva roky, podařilo Pavlisovi s jeho společníkem Tomášem Holmanem splnit. Laboratorní vývoj produktů, shánění dodavatelů, tvorba grafiky, design obalů a samozřejmě neustálá produkce obsahu protáhla spuštění e-shopu až do září 2023.

Brzdou byla také absence externích investorů. Veškeré náklady padly na Pavlise a vedení týmu, ostatně tak, jako tomu bylo za celou existenci Swagliftu.

„Vše, co jsme udělali, šlo z vlastního kapitálu, nemáme za sebou žádné investory ani kouče s příručkou na byznys. Všechno vznikalo podle citu, často metodou pokus–omyl. Vydali jsme se vlastní cestou, kdy se spousta věcí zrodila až za pochodu, a dnes jsem rád, že díky tomu můžeme fungovat nezávisle na ostatních,“ přibližuje Vacek.

info Foto se souhlasem Swaglift
Internetoví tvůrci Petr Brunner, Adam Lysek a Petr Esterka při natáčení propagačního klipu s Pavlisem Vackem

„Zásadní pro mě bylo nemít plán B. To ve mně automaticky evokuje přípravu na neúspěch a připouštění si toho, že původní záměr nemusí vyjít, což jsem nikdy nechtěl. Dokud jede plán A, tak jsem nikdy nepřemýšlel o plánu B. Možná i díky tomu Swaglift přežil některé krizové pasáže,“ doplňuje.

Zpátky ale ke Swaglift e-shopu, jehož dvouroční vývoj v řádech milionů korun by Pavlis se společníkem Tomášem Holmanem jen těžko financovali z „YouTube money“ a jednoho zaměstnání na plný úvazek. Drtivou většinu nákladů pokryly prodeje „nakopávače“ zvaného Králičí krev a již zmíněného instantního energeťáku GGbooster.

Právě energetický nápoj cílený zprvu na hráčskou komunitu je dalším z Pavlisových velkých projektů, dokonce svým způsobem větším než samotný Swaglift. S nápadem přišel Vacek poprvé v roce 2017, zahučelo do něj přibližně jeden a půl milionu korun a v roce 2021 byl produkt venku.

Nyní oba brandy frčí na vlně přirozeného marketingu, vybudované komunity, která hltá zábavný obsah i s propojenými produkty, a hlavně lásce ke společné věci. Co fungovalo na internetu, se přeneslo do byznysu, Pavlis stojí za tvorbou a v popředí jsou známé tváře a sportovní vzory.

„Když se podíváme na obsah kolem Swagliftu, je tam spousta zábavného obsahu, který je proložený zvedáním činek. Takový byl můj původní plán, dělat virální videa, abych přilákal pozornost k těm motivačním,“ vysvětluje Vacek. „Pokud bychom dělali jen hardcore obsah, nikdy bychom nevyrostli tam, kde jsme teď,“ dodává.

Roky práce na nenucené propagaci sportovního odvětví, na němž Swaglift postavil tvorbu i navazující byznys, zúročila firma třicetimilionovým obratem na konci minulého, a tedy pro e-shop premiérového, kalendářního roku.

Letos plánuje severočeská parta vyrůst na dvojnásobek a skrze optimalizaci provozních procesů zvyšovat maržovost.

„Často se nám stává, že poptávka převyšuje nabídku, zatím jsme malý startup, a vzhledem k tomu, kolik máme sortimentu, je potřeba hlídat cashflow. Beru to jako takovou daň za úspěch, díky vybudované komunitě a navázání na tvorbu jsme rovnou měli značný odbyt,“ říká Pavlis.

info Foto se souhlasem Swaglift
Jan Krasinský, Jakub Štěpánek a Pavlis Vacek

Důležitou součástí Swagliftu i GGboosteru je tým ambasadorů – sportovců a tvůrců, kteří značky aktivně propagují a svým obsahem přivádějí nové zákazníky. Na oplátku dostávají provize z prodejů za uplatnění unikátních slevových kuponů.

„Ambasadoři jsou tváře brandů a fakticky mohou ovlivnit, kolik si vydělají, podle toho, jak moc budou dávat důraz na marketing. Já víceméně určuji podobu společných projektů, ale zbytek je v jejich režii. Není to klasický affiliate program, kódy nemají expiraci a ambasadoři s vlastními produkty mají pevně daný podíl, který nemá horní ani spodní hranici. Když se prodá hodně, jejich příjem roste, a naopak,“ přibližuje Vacek.

Pevně stanovené je také to, že všichni členové Swagliftu mají stejný zájem. Budují lovebrand pro sebe i pro své diváky a čím lépe to dělají, tím lépe je to živí. Ambasadoři i zaměstnanci jsou součástí týmu díky osobním vazbám na vedení, které při náboru dbá na společnou dlouhodobou vizi a upřímnou lásku ke značce.

Jinak by to vlastně ani nešlo, ambasadoři Swagliftu jsou podle Vacka sami sobě zákazníky. Produkty s vlastním složením, pod nimiž se sportovní vzory či influenceři podepíšou a sami je užívají, představují pro klientelu jistou zárukou kvality.

Totéž platí také pro sortiment od sekundárních značek, které tvoří zhruba pětinu veškerého prodaného zboží na Swagliftu.

Vlastní produkty, které tvoří většinu nabízeného sortimentu na e-shopu Swagliftu, jsou převážně vyráběny v Německu. Z centrály na severu Čech jsou následně expandovány tisíce zásilek měsíčně, které kromě objednaného zboží s vlastními motivy obsahují také různé sběratelské kartičky a speciální poděkování.

Základů, na nichž Swaglift vyrostl, se tak brand drží dodnes. Kromě produktů nabízí fanouškům pocit sounáležitosti s komunitou a hodiny zábavného i motivačního obsahu. Pavlis věří, že to tak vždy zůstane a Swaglift si i v budoucnu udrží status lovebrandu, a ne jen výrobce potravinových doplňků.

V novém studiu na periferii Jablonce nad Nisou by proto do budoucna měla vznikat tvorba cílená více na zásah vybudované komunity než na virální obsah s enormními dosahy. „Rostoucí čísla na internetu jsou totiž jen zřídka v přímé úměře s rostoucími prodeji,“ prozrazuje Pavlis.

A co se vydělá, jde následně znovu do rozvoje. Nápadů, jak dál růst, má prý Vacek na deset let dopředu. „Zájem roste, na produktech se pracuje, je však třeba jednotlivé kroky správně načasovat,“ podotýká zakladatel Swagliftu, který své plány odtajňuje jen zřídka.

V dohledné době by však chtěl mimo jiné otevřít showroom v Jablonci a dodávat svůj sortiment do fitness řetězců. „Konkurence na trhu s doplňky výživy je enormní a stále přibývá. Produktů je moc a je čím dál náročnější se v nich vyznat. Kdo nemá něco navíc, což my máme, bude mít těžší prorazit a přijít s něčím unikátním,“ míní Vacek a dodává, že na konkurenci příliš nehledí.

info Foto se souhlasem Swaglift
První ročník Swaglift day, červen 2024

Sám chce vzít produkty, které již existují, a udělat je podle vlastních představ, popřípadě nabídnout fanouškům to, co jemu nebo členům týmu chybí a co by sami používali.

S touto filozofií má Swaglift ambice být jedničkou v Česku, a to ani ne tak ekonomicky jako spíš v budování komunity a přerůstání v lifestyle.

Jinak řečeno, pohltit svou fanouškovskou základnu, a nejen ji, vlastními produkty, tvorbou a zážitkovými eventy, jako je Swaglift day, z něhož chce Pavlis udělat jednu z největších sportovních událostí věnovaných silovým disciplínám v Evropě se světovými hosty a rekordními prize money.

S energeťákem GGbooster mají na severu Čech trochu jiné plány, komerčnější. Legálně distribuovaná energie v prášku s motivy videoherního světa dosahuje podobných obratů jako její mladší sourozenec Swaglift, navzdory tomu, že produkt stále není ve finální verzi. Jakmile bude hotovo, rád by s ní jablonecký tým vystřelil do světa.

„Chceme zachovat tvář a držet se osvědčeného influencer marketingu. Každý trh má však svá specifika, v Česku jsme uspěli s originálním marketingem založeným na humoru a nadsázce, na Západě už možná bude potřeba vsadit na serióznější formu propagace. Věřím ale, že cesta bude podobná,“ soudí zakladatel Swagliftu.

Vše mají Pavlis Vacek s Tomášem Holmanem ve svých rukou. Kam až to ve společné symbióze, v níž jeden přichází občas až s utopistickými nápady a druhý je zavádí díky svým analytickým schopnostem do praxe, dotáhnou, se ještě ukáže. Už nyní ale za sebou mají kus cesty a před sebou možná ještě větší.

The post Zásadní je nemít plán B, radí strůjce internetového lovebrandu Pavlis Vacek appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek