Co původně vzniklo jako rodinný koníček, je o pět let později milionovým byznysem zaměstnávajícím celý tým lidí. Úžasná místa v Česku sleduje na sociálních sítích přes milion uživatelů a firma, která za touto platformou stojí, roste raketovou rychlostí.
„Nedá se říct, že to byla náhoda, ale taky to nebylo plánované,“ říká zakladatelka projektu Kristýna Turynová. Během pár let se Turynové a jejím blízkým povedlo vybudovat jeden z největších sociálních profilů v tuzemsku a dosáhnout milionových obratů.
„Brutálně nám vyrostlo publikum a s ním i tržby. Dohromady máme možná nejvíc sledujících vůbec. Úžasná místa mají 1,2 milionu sledujících na Instagramu, TikToku a zároveň Facebooku, dá se tedy říct, že dokážeme oslovit každého desátého Čecha,“ chlubí se podnikatelka.
Navíc přišli s aplikací, kterou má v mobilu nainstalovanou téměř půl milionu lidí. K původnímu profilu Úžasná místa v Česku během pěti let navíc vznikly i další podprofily.
Například Úžasná místa pro děti doporučují výlety pro rodiny s dětmi. „Tam máme skvělá čísla a engagement,“ komentuje Turynová. „A pak Úžasná místa na světě, kde už v tuto chvíli máme desítky zemí a brzy budou přibývat další.“
Dnes značka Úžasná místa zaměstnává celý tým lidí. „A musíme to takhle dělat, protože jsme vyrostli fakt rychle a už nás to pak semlelo, bylo toho prostě moc,“ popisuje závratný růst Turynová.
Vše původně začalo docela nevinně. Kristýna Turynová (tehdy ještě Audiová, pozn. red.) založila facebookovou skupinu Úžasná místa v Česku pro svou maminku Evu, vášnivou cestovatelku, která si přála mít prostor pro sdílení tipů na výlety po České republice.
Předtím ráda sdílela své cestovatelské zážitky ve facebookových skupinách. Postupně ale narazila na omezení kvůli četnosti svých příspěvků, a tak požádala dceru Kristýnu, jestli by pro ni nevytvořila vlastní prostor. „Přišla za mnou s tím, jestli bych jí udělala vlastní skupinu, kam by si mohla dávat fotky a tipy,“ líčila Turynová v rozhovoru pro Forbes v roce 2021.

Co mělo být původně koníčkem, nabralo záhy rychlé obrátky. „Trefily“ se totiž víceméně do pandemie covidu a období lockdownu, kdy lidé hledali tipy, kde trávit volný čas venku a na sítích noví členové přibývali denně po tisících.
Celé to ale není tak úplně shoda okolností. Cestování se věnuje celá rodina. Turynová tak vyrůstala v prostředí, kde se často podnikaly výlety po republice. S rodiči, prarodiči a sestrou trávila mnoho víkendů na cestách i v zahraničí. V současnosti její cestovatelské konto čítá pětapadesát zemí.
Ale zpátky k byznysu. Úžasná místa už nejsou stoprocentně rodinná záležitost.
„Mamka má pořád nějakou roli, dělá editorku obsahu v aplikaci a stará se o facebookovou komunitu. Ale všechen obsah a činnosti s ním spojené nás přerostly. Museli jsme zaměstnat lidi na obchod, na stříhání videí. Máme menší obchodní tým, menší editorský tým, který stříhá videa a pomáhá s tvorbou obsahu,“ líčí Turynová.
Když Turynová zakládala Úžasná místa, měla už v té době za sebou několik vybudovaných statisícových profilů pro firmy, kde pracovala. Téměř deset let dělala v marketingu a spravovala sociální sítě.
„Využila jsem své know-how na to, aby se mi podařilo něco vlastního, ale vůbec jsem nemířila k tomu, že to bude firma. Myslela jsem, že to bude hezký obsahový projekt. Dokonce jsem si i myslela, že se vrátím do práce,“ říká.

Pracovala předtím v Rohlíku a Úžasná místa v Česku spustila během období, kdy čekala syna. „S mamkou jsme Úžasná místa spustily, když jsem byla v šestinedělí. Pak se to vyvinulo. Kolem synova druhého roku jsem řešila návrat do Rohlíku, ale už to bylo tak rozjeté, že se mi nechtělo a nevyplatilo se to,“ přiznává.
V roce 2021 se jejich měsíční příjmy pohybovaly okolo 150 tisíc korun, i když tehdy říkala, že se je snaží dávat do vývoje aplikace. Teď už jsou na tom jinak.
„Víte, četla jsem článek o youtuberech a vyznělo to, že jsou mega bohatí. Když ale platíte tým lidí, tak to není takové, jak to vypadá. Jsou měsíce, kdy hrubého vyděláme třeba sedm set tisíc korun, ale z toho pět set tisíc hned zahučí do mezd a zpět do vývoje a dalších věcí, co nás posouvají. Nedá se říct, že to jsou moje peníze. Je to koloběh,“ komentuje své současné příjmy.
I z hlediska obratu výrazně rostou, ročně téměř o dvojnásobek. „Minulý rok to bylo nějakých pět milionů, ale teď to bude víc,“ upřesňuje Turynová.
„Příjmy různě škálujeme. Teď v rámci aplikace ještě spouštíme doplňkovou Premium službu a tam čekáme, že nám poměr u aplikace navýší. Nechceme dělat spolupráce donekonečna,“ doplňuje.
Co se spoluprací týče – jedná se podle Turynové o velké značky a velké kampaně. Je to i tím, že se stali firmou a už se ani nedá říct, že jsou jenom čistě „one man show“ influenceři. V tuto chvíli jsou jejich příjmy z aplikace a spoluprací zhruba půl napůl.
Experimentovali i s platformou Herohero, ale to pro ně teď není priorita. „Příští rok by to mělo být víc o tom, že ještě víc budeme monetizovat aplikaci a zároveň třeba díky tomu ubydou reklamy na profilu. I když pořád těch reklam a kampaní na profilu máme oproti jiným influencerům poměrně málo,“ tvrdí podnikatelka.

Většinu roku platforma drží pravidlo osmdesát procent obsahu a dvacet procent reklam. „Jsou ale i momenty, kdy to porušíme, například během Black Friday nebo před letními prázdninami,“ přiznává Turynová.
Obrovský dopad vidí například na rezervace ubytování, které propagují ve videích. „Partneři s námi sdílejí čísla, umíme jedním videem vydělat jednomu ubytování i patnáct milionů korun. Takže teď od léta se chceme soustředit na to, abychom vybudovali postupně vlastní síť ubytování, to náš byznys totálně posune kupředu,“ prozrazuje podnikatelka.
Příští rok chtějí otevřít první ubytování, pak přidávat další. „Jedno ubytování nám přinese tržby kolem milionu korun ročně, chceme jich mít alespoň pět,“ nastiňuje.
Chtějí jít s dobou, za pět let fungování se z uživatelského hlediska mnohé změnilo. „První vlna byla covid a s ním spojené zavření různých míst a regionů. Lidé vyhledávali blízká místa. Jak se uzavíraly ty okresy, až to bylo skoro, že člověk nemohl vytáhnout paty ze svojí vesnice, tak využívali třeba tu apku na to, že koukali, co je fakt úplně za rohem,“ rekapituluje.
Proto i tipy na výlety tehdy dělali takové – odkrývali skrytá místa, která byla blízko, a neuvěřitelně jim to fungovalo. Po znovuotevření hranic se ale vše zase začalo měnit. „Strašně moc lidí uteklo k moři, kam celou dobu nemohli. Takže frčelo Chorvatsko, Egypt, Itálie,“ popisuje Turynová.
Jenže pak přituhlo, rozjela se inflace. „Během toho, co se všechno zdražilo, se znovu změnilo i chování lidí na sítích. Teď vidíme, že lidé strašně rádi konzumují tipy na low-cost věci, obsah s tipy na levné výlety a zážitky, které nestojí moc peněz. Tam máme většinou miliony zhlédnutí,“ říká.
„Frčí i ty úplně ultra levné zážitky, například výlet lodí za 46 korun. To nám úplně vyletělo z hlediska dosahu a zhlédnutí videí,“ dodává.
Zájmy Čechů se různí a Úžasná místa tomu přizpůsobují obsah. „Čechy stále zajímá i kempink. Je to zajímavé, když cílíte na masy, sleduje vás úplně každý. V Česku, jak se rozevírají nůžky mezi lidmi, co mají hodně peněz, a těmi, kteří nemají skoro žádné,“ hodnotí.
Když sdílí krásné glamping místo za 7500 korun za noc, svoje publikum si to podle jejích slov najde. Ale kdyby to dělali pořád, tak nedokážou zacílit na masy, na které v současnosti fungují právě levné výlety.
Chtějí nyní zapracovat na zmíněných tipech do zahraničí Úžasná místa ve světě. „V aplikaci si lidé budou moct přepínat mezi regiony a sledovat nejen tipy po Česku, ale i okolní evropské státy a pak i světové destinace,“ poznamenává Turynová.
V rámci aplikací v Česku je podle podnikatelky konkurence téměř nulová. „Nevnímám ji. Jsou tu nějaké menší aplikace s daleko menším počtem uživatelů, které nedokážou oslovit masu,“ tvrdí.
Nabízí se logicky i otázka na expanzi. „Zahraničí zatím nehrotíme – víme, kdo existuje a co dělají. Jak hodně cestuju a stahuju si aplikace, ještě jsem nenarazila na žádnou, která by dokázala tak dobře mapovat jako ta naše, aby si člověk mohl body jednoduše filtrovat a zobrazovat. Uvidíme, čekáme, jak se to vyvine,“ dodává.
A samozřejmě všechno, co je na jejich profilech, jsou jejich osobní tipy. Jedná se o místa, která osobně navštívili a prověřili. Ostatně zemí Kristýna Turynová se svým manželem, jak už bylo zmíněno, procestovala desítky a na otázky k tomuto rozhovoru odpovídala z roadtripu po Itálii, Švýcarsku a Francii.
Právě na Švýcarsko mají na profilu speciál a velmi jim funguje. „Máme spoustu obsahu, který čeká na to, až půjde ven,“ říká s úsměvem.
Ne vše je ale tak úsměvné a sluncem zalité. I přes ohromnou přízeň uživatelů se setkává i s velkým množstvím online nenávisti.
„Přemýšlela jsem, že k tomu uděláme příspěvek, protože je to úplně šílené. Když sdílíte, že jdete na méně známé místo, lidé vám vytknou, proč ho ukazujete. Když jdete na turistické místo, tak vás hejtují, že ukazujete turistické místo a proč neukazujete něco utajeného. A to samé u zemí. Když ukazujeme Česko – proč neukazujete zahraničí? Když ukazujeme zahraničí – proč neukazujete Česko?“ líčí.
Chápe samozřejmě, že se nezavděčí všem a obecně ji nenávist tohoto typu nebolí. „Co mě mrzí, jsou osobní útoky. Na nás jako na rodinu. Že jsme privilegovaní. A jsou tam fakt ošklivé věci, co se nám dějí v komentářích, i útoky na nás,“ svěřuje se Turynová.
Až osmdesát procent uživatelů aplikace a profilů tvoří ženy, ale osmdesát procent nejhorších reakcí jsou podle Turynové od mužů. „Chtěla bych to trochu víc zpracovat, myslím, že se rozjíždí novodobý misogynní trend a antifeminismus. Muži se spolčují na sítích proti ženám a jakákoli úspěšná žena je pro ně terč,“ míní.
Ty nejhorší komentáře, zprávy a jejich původce maže. „Je to šikana, harašení a vyhrožování. Myslím si, že tyto věci by už měly být trestné. Není to vůbec podchycené legislativně. Facebook je fakt zlo, toxičtější než Instagram. Je to možná generační, že tam jsou starší lidi. Paradoxně TikTok je úplně sluníčkový a pozitivní, tam hejty vůbec nemáme,“ shrnuje závěrem.
The post Zavedla Čechy na Úžasná místa. Turynová o hejtrech i plánech na síť ubytování appeared first on Forbes.