Německý tvůrce Simon Schneckenburger se stal letošním vítězem prestižního stipendia Allwyn Residency, jež mu umožní strávit měsíc v Los Angeles na filmovém pobytu, který mu zajistí mentoring a kontakt s hollywoodskými profesionály. Stipendium se každoročně uděluje jednomu z deseti vybraných účastníků programu EFP Future Frames na festivalu v Karlových Varech.
Porotu zaujal jeho intenzivní krátký film Kůže na kůži (Skin on Skin), zasazený do prostředí německých průmyslových jatek. V tomhle nelítostném prostoru, plném krve, hluku a odosobněnosti, Schneckenburger vypráví jemnou a intimní queer love story dvou mužů, kteří se snaží udržet si lidskost.
„Chtěl jsem ukázat místo, které potlačuje emoce a dělá lidi otupělými. Ale právě tam jsem chtěl najít křehkost, něhu a velké city,“ říká režisér. „Pro mě jsou jatka symbolem moderního kapitalismu. Místo, které ničí nejen zvířata, ale i lidi, kteří tam pracují,“ deklaruje.
Sám Schneckenburger vyrostl na pomezí německých a švýcarských hranic ve Schwarzwaldu, ve vesnici, kde byl jeho život spojený právě s přírodou a zvířaty. Nutnost být lesům i jeho obyvatelům co nejblíž mladého režiséra přivedla k tomu, že doteď žije v menším městě, ve Freiburgu, a na rozdíl od řady svých kolegů odmítá přesídlit do Berlína.
Natáčení probíhalo v opuštěné jateční hale a nebylo psychologicky jednoduché. „Všudypřítomný zápach a atmosféra se nedaly ignorovat. Připravili jsme se předtím tak, že jsme se šli podívat do skutečných jatek. Ale i když jsme točili v prázdném prostoru, všude okolo jsme vnímali, co se zde odehrávalo,“ líčí mladý režisér, pro kterého jsou Karlovy Vary prvním velkým filmovým festivalem, který zažil.
„Je úžasné vidět plné kinosály a zájem o náš film. Zdejší atmosféra má v sobě historii, cítím tu tradici, osobně mě navíc inspirují východoevropské filmy – Tarkovskij, Kieślowski, László Nemes. Je skvělé, že mohu být tady,“ říká s širokým úsměvem.
Ačkoliv projevil pro své řemeslo nadání, ví, že cesta k úspěchu bude ještě dlouhá. „Když jsem před šesti lety začínal studovat, všichni okolo říkali, že teď je ten čas. Že společnosti jako Netflix či HBO Max mají prostředky, které utratí za spolupráci s mladými tvůrci. Školu jsem právě dokončil a peníze nejsou nikde,“ povzdechne si.
Simon Schneckenburger se proto kromě filmařiny věnuje ještě profesi zubního laboranta. Jednou za týden ručně vyrábí modely, ze kterých se pak tisknou neviditelná rovnátka. „To je fantastická práce, kterou mohu dělat rukama, navíc mám skvělé kolegy,“ vypráví.



Na stipendium do Los Angeles se těší i jako na osobní výzvu. „Nikdy jsem nebyl v Americe, bude to úplně nový svět. Vystoupím z bubliny svého malého německého města a budu se muset konfrontovat s hollywoodským snem, který jsem vždy obdivoval, ale i s hyperkapitalismem, který sám ve filmech kritizuju. Myslím, že to bude cenná zkušenost, ale také si říkám, že je zajímavé, že přichází v této politické situaci,“ tvrdí Simon Schneckenbruger.
Kromě krátkých filmů teď začínající tvůrce připravuje svůj první celovečerní snímek pod názvem The Dark Dark Pride, hudební coming-of-age drama o dvou kamarádech z post-rockové kapely. Jeden z nich žije s bipolární poruchou a jejich sen odejít do Berlína se střetává s realitou. „Rád vyprávím obrazem, tělem, atmosférou. Baví mě kontrasty, tvrdost prostředí a křehkost postav,“ líčí režisér.
Program EFP Future Frames je už deset let součástí karlovarského festivalu a díky partnerství s Allwynem od roku 2023 získal ještě větší váhu. Stipendium Allwyn Residency se letos uděluje potřetí, v minulosti ho získali dánští tvůrci Amalie Maria Nielsen a William Sehested Høeg. Na festivalu letos Allwyn oznámil prodloužení partnerství o další tři roky.
„V Allwynu věříme, že příležitosti jsou tu pro ty, kteří se jich nebojí chopit. Každý z letošních účastníků do toho dal maximum. Jejich příběhy připomínají, jak silným nástrojem film je. Dokáže inspirovat, spojovat a měnit svět,“ uvedl Robert Chvátal, generální ředitel Allwyn.
The post Love story z jatek mu otevřela dveře do LA. Na rezidenci Allwynu míří německý režisér appeared first on Forbes.