V hlavním sále Císařských lázní, kde se na podzim tradičně koná konference Forbes Lepší Česko, sedí filmoví profesionálové z Česka i zahraničí. Atmosféra je překvapivě uvolněná a přátelská. Přesto jde o hodně: o získání prostředků a podpory pro velmi talentované tvůrce. Projekt KVIFF Talents letos vybral ze zhruba dvou stovek přihlášených projektů jen šest, které si zaslouží mezinárodní pozornost, financování a mentorskou péči.
Prezentace musí být v angličtině, vizuální reference se promítají na plátno, důležitá je úroveň sebeprezentace. Projekt ale nabízí i elegantní řešení, přes aplikaci si můžete s vybraným autorem zarezervovat individuální schůzku a probrat jeho projekt mezi čtyřma očima.
Speciálním hostem je István Kovács, maďarský režisér, který v roce 2018 získal studentského Oscara a letos předává své zkušenosti mladším kolegům. Sám promítá úryvky z A Siege, syrového filmu z obleženého Sarajeva.
„Je to velmi těžký film, ale nakonec řeknete ano životu,“ vysvětluje. Hlavní hrdinka Tea volí, zda si zachová lidskost tváří v tvář zradě a válce. Kovács začínal krátkým filmem se stejným názvem a postupně ho rozvinul do celovečerní podoby, což je přístup, který má inspirovat i další filmaře.
První na řadě v sekci Feature Pool byl Tomáš Klein, který spolu se scenáristkou Barborou Námerovou představil projekt Spirit Moose.
Už předtím ho fascinovalo ticho, mýty i temnota přírody. Nyní strávil měsíc v Mongolsku, aby adaptoval motivy povídky spisovatele Jacka Londona do současného rámce: bohatý český podnikatel bere své děti na lov, aby jim dokázal, že svět je kořist.
Společnost mu dělá nečitelný místní průvodce a jeho dcera Viktoria, která se snaží otci vyrovnat. Sníh je odřízne od civilizace, začíná se střílet a přežijí jen děti. „Je to o pomstě, morálce, o tom, jestli Viktoria bude lovcem, nebo lovnou zvěří,“ říká Klein. Jako vizuální reference ukazuje znepokojivé krajiny a výjevy násilí skrytého v tichu.
Úplně jiný tón nasadila Greta Stocklassa se svým projektem Burnout. Nápad dostala před rokem a půl, když během procházky městem se synem v kočárku zažila pocit, že není v Praze vítaná.
Vztek ji inspiroval natolik, že začala psát scénář o městě, kterému vládnou auta, ale později díky svému partnerovi objevila knihu Petra Šestáka Vyhoření. „Napsala jsem mu a zjistila, že se o téma zajímá producent Marek Novák, se kterým se znám,“ popisuje souhru náhod.
Film pojednává o kurýrovi jídla, který je podle všeobecných měřítek úspěchu budižkničemu, ale zároveň má soucit. Jednoho dne jeho hněv přeroste únosnou míru a Marek spadne do spirály radikalizace násilí.
Česko-švédská režisérka, která už letos získala Českého lva za dokumentární film Bzukot země, si chce na novém projektu vyzkoušet celovečerní hraný film. „Buďte naštvaní s námi,“ uzavírá svoji prezentaci.



Další výraznou zastávkou je celovečerní debut mezinárodními cenami ověnčené režisérky Darii Kashcheevy, známé díky krátkým filmům Electra a Dcera. V počinu v brzké fázi vývoje Nameless zkoumá téma bezpodmínečné mateřské lásky. Sama během prezentace přiznává, že si není jistá, zda ji dokáže dávat, nebo jestli ji vůbec kdy jako dítě dostala.
Příběh sleduje Evu, která se rozhodne pečovat o děti z umělých děloh. Sci-fi prostředí slouží k odhalení hlubokého pocitu viny. Eva se stará o malou holčičku své kolegyně a zjišťuje, že se v ní probouzí mateřská něha. Významným symbolem je voda – Eva se do ní znovu a znovu noří. Producent Lukáš Kokeš plánuje kombinaci hraného natáčení a stop motion animace pro vnitřní svět postav.
V sekci Creative Pool zaujal animovaný příběh Mudd od studenta FAMU Philippa Kastnera, který už vzbudil zájem svým krátkým filmem Deniska umřela, jenž získal Zvláštní uznání v soutěži Generation Kplus na Berlinale i Českého lva.
Nový počin je orientován na děti, které se rády bojí. S postavami ve filmu pracuje ve své fantazii už od patnácti let, ústředním tématem je trauma, tajemství a uzdravení. Už během vývoje plánuje spolupráci s VOD platformou.
Kateřina Letáková s projektem Rymejk přiznává slabost pro divadelní stylizaci. Studovala na DAMU a chce do projektu přizvat kreativce z Dejvického divadla. Rymejk slibuje být hravý a vizuálně silný, ale má také oslovit diváky, kteří touží po nostalgii.
Velký potlesk si vysloužil Dužan Duong, jehož film Letní škola, 2001, má právě v úterý premiéru na karlovarském filmovém festivalu. Tentokrát ale představuje anime sérii pro děti z generace Alpha, kde si bere na mušku digitální závislost a dvojí život online. „Vadí mi, kolik času tam trávíme, jak si vytváříme falešné identity,“ říká a v sále se rozhostí souhlasné ticho.
KVIFF Talents ukazuje, že mladí, ale zároveň zkušení a oceňovaní autoři potřebují mentoring při vývoji svého filmu, podporu a uznání jejich kreativity. S talentem, jakým předvedli, mají v celoevropském i světovém kontextu bezpochyby výraznou šanci na úspěch.
The post Reportáž z KVIFF Talents: hon v mongolské pustině a matka topící se ve vlastní vině appeared first on Forbes.