Říká, že v Americe byl trendy před patnácti lety, u nás se po jeho dílech mohou sběratelé utlouct právě teď. Mnoho z nich jej má na wishlistu i dlouhou dobu, než se jim podaří nějaké jeho dílo získat. Daniel Pitín začal v dětství malovat a od té doby už nepřestal. I když to chvíli vypadalo, že se bude živit hlavně tvorbou videí. A právě jeho malířská díla, která spojují výtvarné umění s filmem a architekturou, dnes sběratele tolik oslovují.
Zvažoval, že se stane režisérem, po škole se živil jako stageový kameraman na koncertech. Vykradli mu však ateliér a odcizili veškerou drahou filmařskou techniku. Proto se postupně začal vracet k malbě, která byla již ovlivněna i jeho filmovou zkušeností.
Mezi jeho nejoblíbenější filmové tvůrce patřil dlouhou dobu Alfred Hitchcock. Jeho filmem Ptáci bylo mnoho Pitínových děl ovlivněno. Když však Daniel Pitín začal svá díla vystavovat v zahraničí, brzy si uvědomil, že citovat západní zdroje na Západě je zbytečné a bylo by dobré přijít s autentickou výpovědí.
Začal se tedy soustřeďovat na jedinečnost okamžiku teď a tady, na téma paměti a okolních vlivů, ale i na budoucnost.
S Danielem Pitínem jsme se ve studiu setkali krátce po jeho návratu z Los Angeles, kde v době vernisáže jeho výstavy kulminovaly nepokoje. Mluvili jsme o jeho bezprostředním zážitku z těchto vypjatých situací, o vizi budoucnosti i o tom, jak jeho dílo vnímají američtí diváci.
Probrali jsme rozdíly mezi chováním sběratelů v Česku a v USA. Zabrousili jsme na téma trendovosti trhu s uměním a ponořili jsme se i do toho, jak funguje spolupráce mezi umělcem a galeristou a proč má Daniel Pitín jako jeden z mála v České republice s galeriemi podepsanou smlouvu o výhradním zastoupení.
Doma má Daniel Pitín jen velmi málo svých děl, čehož zpětně lituje. I když jej pohled na ně občas nutí přemýšlet nad tím, že měl některé prvky namalovat jinak. Zasahovat do nich si však zakázal. Proč nemá smysl zpětně přemalovávat obrazy? Je to podle něj stejné jako zpětně chtít změnit svůj život. Přitom i chyby jsou důležitou součástí života.
Co pro Daniela Pitína znamená úspěch? Jaké to je, žít v uměleckém páru, a proč si se ženou Adélou Babanovou navzájem ukazují svá díla jen velmi opatrně? Proč obrazy Daniela Pitína vedou diváka na práh poznání a zde jej schválně opouštějí? Co jej fascinuje na architektuře filmových kulis a konstrukcí? To vše vám odhalí nová epizoda podcastu Forbes Life!
The post Z kameramana malířem. Daniela Pitína formoval Hitchcock i ztráta techniky appeared first on Forbes.